Minder doe-het-zelf-winkels ondanks omzetgroei

Minder doe-het-zelfwinkels ondanks omzetgroei

Minder doe-het-zelfwinkels ondanks omzetgroei
Shutterstock

Steeds meer Nederlanders gaan thuis zelf aan de slag, maar het aantal doe-het-zelfwinkels waar ze terechtkunnen neemt af. De winkels die blijven, noteren wel al vier jaar op rij een mooie omzetgroei, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

 

Ook speciaalzaken verdwijnen

De doe-het-zelfsector doet het goed in Nederland: alleen al vorig jaar steeg de omzet van alle winkelketens samen met meer dan 7%, zo’n 4% méér dan de groei die het Centraal Bureau voor de Statistiek kon optekenen voor de jaren 2015 en 2016. Klussen zit duidelijk in de lift in Nederland, al zijn de naweeën van de crisisjaren - waarin omzetdalingen van wel 10% geen uitzondering waren - nog steeds voelbaar.

 

Een opvallend gevolg is bijvoorbeeld de daling van het aantal doe-het-zelfzaken: tien jaar geleden telde Nederland nog 1355 bouwmarkten, terwijl dat cijfer vorig jaar slechts 1275 (-6%) bedroeg. Gamma blijft met 165 vestigingen de grootste, gevolgd door Praxis (153 filialen), Gamma-dochter Karwei (133 filialen) en Hubo (115 filialen). Ook speciaalzaken die handelen in verf en behang (-20%), vloeren (-15%) en ijzerwaren (-12%) verdwijnen steeds meer uit het straatbeeld.

 

Er zijn wel uitzonderingen: het aantal doe-het-zelfwinkels die zich specialiseren in hout en tegels neemt aanzienlijk toe, met respectievelijk 14% en 10%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

E-commerce weegt op het rendement van de fysieke supermarkt

05/06/2018

E-commerce zet het businessmodel van de fysieke supermarkten op termijn onder druk, berekende financieel retailspecialist Marshoek. Toch moeten supermarkten door die zure appel heen bijten, klinkt het evenwel.

Plussize-merk Paprika verlegt de focus naar Duitsland

31/05/2018

Paprika, een modemerk voor dames met een maatje meer, is van start gegaan in Duitsland en koestert er grote ambities. Ook in Frankrijk wil het retailmerk fors groeien, maar in Nederland matigt de groep de verwachtingen.

Hoe categoriemanagement bij Gamma de shopper ontzorgt

31/05/2018

"Doe-het-zelf is een agressieve, sterk door promoties gedreven markt." Dat zeggen wij niet, maar wel Kristin Van Limbergen, manager categoriemanagement bij Gamma België. Biedt een doorgedreven categoriemanagement dan concurrentieel voordeel?

Vernieuwde Gamma en Karwei slaan aan

23/05/2018

Intergamma, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Gamma en Karwei, kijkt terug op een sterk jaar: de omzet steeg in 2017 met 1,4 procent, maar vooral het bedrijfsresultaat ging erop vooruit. De vernieuwde winkelconcepten van de groep slaan aan.

Franchisenemer Bourrelier eist 100 miljoen van Intergamma

22/05/2018

Een nieuwe aflevering dient zich aan in het aanhoudende conflict tussen doe-het-zelfgroep Intergamma en z’n franchisenemer, de Franse familie Bourrelier. Die eist een aanzienlijke som kortingen en bonussen terug.

Deverfwebshop.be gaat Frans en zoekt partner

14/05/2018

Het Oost-Vlaamse deverfwebshop.be lanceert een Franstalige website: de verfspecialist wil met boutiquepeinture.fr zowel de Waalse als de Franse markt bedienen en zoekt ook een partner voor verdere expansie.