Minder doe-het-zelf-winkels ondanks omzetgroei

Minder doe-het-zelfwinkels ondanks omzetgroei

Minder doe-het-zelfwinkels ondanks omzetgroei
Shutterstock

Steeds meer Nederlanders gaan thuis zelf aan de slag, maar het aantal doe-het-zelfwinkels waar ze terechtkunnen neemt af. De winkels die blijven, noteren wel al vier jaar op rij een mooie omzetgroei, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

 

Ook speciaalzaken verdwijnen

De doe-het-zelfsector doet het goed in Nederland: alleen al vorig jaar steeg de omzet van alle winkelketens samen met meer dan 7%, zo’n 4% méér dan de groei die het Centraal Bureau voor de Statistiek kon optekenen voor de jaren 2015 en 2016. Klussen zit duidelijk in de lift in Nederland, al zijn de naweeën van de crisisjaren - waarin omzetdalingen van wel 10% geen uitzondering waren - nog steeds voelbaar.

 

Een opvallend gevolg is bijvoorbeeld de daling van het aantal doe-het-zelfzaken: tien jaar geleden telde Nederland nog 1355 bouwmarkten, terwijl dat cijfer vorig jaar slechts 1275 (-6%) bedroeg. Gamma blijft met 165 vestigingen de grootste, gevolgd door Praxis (153 filialen), Gamma-dochter Karwei (133 filialen) en Hubo (115 filialen). Ook speciaalzaken die handelen in verf en behang (-20%), vloeren (-15%) en ijzerwaren (-12%) verdwijnen steeds meer uit het straatbeeld.

 

Er zijn wel uitzonderingen: het aantal doe-het-zelfwinkels die zich specialiseren in hout en tegels neemt aanzienlijk toe, met respectievelijk 14% en 10%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Spontane staking uitgebroken bij Brico

23/04/2018

Afgelopen zaterdag waren alle Brico-winkels in Brussel dicht, net als een aantal vestigingen in Vlaanderen en Wallonië. De medewerkers legden er spontaan het werk neer omdat de Brico in Molenbeek sluit.

Waalse keten van bouwmaterialen Bodymat wordt Allmat

17/04/2018

De Waalse keten van bouwmaterialen Bodymat scheurt zich af van de Franse groepering BigMat en gaat op eigen houtje verder onder de formulenaam Allmat

Picnic breidt uit in Nederland en Duitsland

16/04/2018

Picnic Duitsland start met grote ambities: binnen zes maanden wil de Nederlandse online supermarkt al winst boeken in Noordrijn-Westfalen. In eigen land rolt Picnic zijn leveringsdienst dan weer uit naar Noord-Brabant.

Het retailprofiel van Erwin Van Osta (Hubo): "Ik geef het toe, ik ben een speed addict"

03/04/2018

Wat brengt de toekomst voor DIY? Op het RetailDetail Congress op 26 april horen we het van Hubo-CEO Erwin Van Osta. Samen met andere Belgische CEO’s geeft hij er een unieke inkijk in ‘onze’ retail. Wie zijn ze en wat drijft hen?

Hubo neemt bouwmarkt in Wevelgem over

03/04/2018

Bouwmarktketen Hubo neemt het familiebedrijf Texas in Wevelgem over. De hout- en bouwmarkt, in de streek en in de doe-het-zelfwereld al 30 jaar een gevestigde naam, gaat vanaf 24 april verder onder de Hubo-vlag.

Retail Estates trakteert zichzelf op dubbel verjaardagsgeschenk

29/03/2018

Retail Estates heeft twee winkelpanden gekocht in het Nederlandse Haarlemmermeer voor 9 miljoen euro. Daarnaast heeft het vastgoedbedrijf een retailpark gekocht voor 47 miljoen euro, ook al in Nederland. Maar die deal is nog “voorwaardelijk”.