Mooie zomer laat Kingfisher inhaalbeweging maken | RetailDetail

Mooie zomer laat Kingfisher inhaalbeweging maken

Mooie zomer laat Kingfisher inhaalbeweging maken

Kingfisher, de grootste Europese doe-het-zelfgroep, heeft in het eerste halfjaar van 2013 een omzet geboekt van 5,7 miljard pond. Dat is omgerekend 6,8 miljard euro en 4,3% meer dan in dezelfde periode van 2012. Al ging de identieke omzet er wel op achteruit.

Slecht voorjaar, mooie zomer

De vooruitgang bij Kingfisher is onder meer het gevolg van de uitbreiding van het verkoopnetwerk met 15 winkels in Roemenië. In de zaken die minstens een jaar open waren, daalden de verkopen immers nog altijd met 0,8%.


Het eerste halfjaar van 2013 had dan ook twee gezichten: door de lange winter daalde de verkoop van producten voor buitengebruik met 10% in het eerste kwartaal tegenover vorig jaar, om bij de lange mooie zomer in het tweede kwartaal om te slaan in een stijging met 9%.


De retailer zegt tijdens het eerste halfjaar, dat op 3 augustus werd afgesloten, niettemin nog steeds de gevolgen te hebben ondergaan van het lage consumentenvertrouwen in zijn belangrijkste markten. Daardoor worden grote aankopen als keukens en badkamers, evenals renovaties aan de woning nog altijd uitgesteld.


Rentabiliteit houdt stand

Om dat op te vangen, probeert het bedrijf zijn winstgevendheid op peil te houden door meer goederenaankopen te centraliseren en door ze in goedkopere locaties als China te bestellen.


Voor het eerste halfjaar kon Kingfisher zijn winstgevendheid daardoor relatief vasthouden. De aangepaste brutowinst kwam uit op 365 miljoen pond (433 miljoen euro). Dat was 1,6% minder dan in dezelfde periode van 2012. In dat cijfer worden uitzonderlijke kosten en afschrijvingen op goodwill buiten beschouwing gelaten.


De nettowinst sprong wel aanzienlijk hoger. Zij kwam uit op 440 miljoen pond (521 miljoen euro), wat bijna 70% beter was dan vorig jaar. Aan de basis hiervan lag een gunstige afloop van een fiscaal dispuut in Frankrijk. Kingfisher kon er een provisie van 145 miljoen pond (172 miljoen euro) terugnemen dankzij de goede afloop van een geschil met de lokale fiscus over de verwerking van het afstoten van de elektronicaketen Kesa in 2003.


Kingfisher overkoepelt de Britse ketens B&Q en Screwfix en de Franse ketens Castorama en Brico Depot. Samen hebben ze 1.070 winkels in 9 landen in Europa en Azië. Daarnaast heeft het concern de helft van de aandelen in het Turkse Koçtaş en 21% in de Duitse retailer Hornbach. Wekelijks zegt de groep 6 miljoen consumenten over de vloer te krijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hoe categoriemanagement bij Gamma de shopper ontzorgt

31/05/2018

"Doe-het-zelf is een agressieve, sterk door promoties gedreven markt." Dat zeggen wij niet, maar wel Kristin Van Limbergen, manager categoriemanagement bij Gamma België. Biedt een doorgedreven categoriemanagement dan concurrentieel voordeel?

Vernieuwde Gamma en Karwei slaan aan

23/05/2018

Intergamma, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Gamma en Karwei, kijkt terug op een sterk jaar: de omzet steeg in 2017 met 1,4 procent, maar vooral het bedrijfsresultaat ging erop vooruit. De vernieuwde winkelconcepten van de groep slaan aan.

Franchisenemer Bourrelier eist 100 miljoen van Intergamma

22/05/2018

Een nieuwe aflevering dient zich aan in het aanhoudende conflict tussen doe-het-zelfgroep Intergamma en z’n franchisenemer, de Franse familie Bourrelier. Die eist een aanzienlijke som kortingen en bonussen terug.

Deverfwebshop.be gaat Frans en zoekt partner

14/05/2018

Het Oost-Vlaamse deverfwebshop.be lanceert een Franstalige website: de verfspecialist wil met boutiquepeinture.fr zowel de Waalse als de Franse markt bedienen en zoekt ook een partner voor verdere expansie.

Hubo werkt samen met klussersplatform ListMinut

08/05/2018

Klanten van doe-het-zelfketen Hubo kunnen sinds maandag een beroep doen op de ruim 4.000 klussers van het deelplatform ListMinut. Beide organisaties kondigen een partnerschap aan voor een periode van minstens vijf jaar.

Floralux opent tweede megatuincenter in Limburg

27/04/2018

Tuincentrum Floralux, in Dadizele goed voor 25.000 m², opent op 1 mei een tweede winkel in het Limburgse Ham. De West-Vlamingen bouwen er een verkooppunt van 15.000 m² op de plaats van het tuincentrum ’t Serreke.