Mr Bricolage lanceert doe-het-zelf deelplatform La Dépanne | RetailDetail

Mr Bricolage lanceert doe-het-zelf deelplatform La Dépanne

Mr Bricolage lanceert doe-het-zelf deelplatform La Dépanne

Doe-het-zelf keten Mr Bricolage heeft een nieuw platform gelanceerd onder de naam La Dépanne, waarop doe-het-zelvers onderling materiaal kunnen huren en verhuren. Het bedrijf hoopt hiermee ook een jonger publiek aan te kunnen trekken.

Deelplatform

La Dépanne lijkt zo wat op AirBnB (voor woningen) en Bla Bla Cars (voor wagens), maar het grote verschil met deze platformen is dat je op La Dépanne geen transacties kan uitvoeren: eventuele overeenkomsten qua huurprijs en -duur moeten dus onderling beslist worden. "We willen de huidige trend volgen, met name dat mensen het heft zelf in handen nemen. Een doe-het-zelver heeft een helpende hand nodig en wil ook zijn eigen projecten kunnen delen", zegt CEO Jean-François Boucher.

 

De gemiddelde Mr Bricolage-consument is 54 jaar oud, maar met dit nieuwe platform hoopt het bedrijf nieuwe en jongere consumenten naar de 375 winkels te lokken. De eigen online winkel werd 2 jaar geleden opgericht, bevat reeds 40.000 artikelen en trekt maandelijks 20 miljoen mensen, maar levert niet meteen veel omzet op. Zo heeft de webshop nu een omzet van zowat 15 miljoen euro, te verwaarlozen ten opzichte van de 2,2 miljard euro omzet van het gehele bedrijf. 

 

Daarom zal het bedrijf ook een radio-advertentiecampagne lanceren in juni. "We willen ons bedrijf daarbij niet naar voor schuiven, omdat we willen dat de doe-het-zelver de website zelf in handen neemt", verklaart Frédéric Boucher, de digital marketing & concept manager bij Mr Bricolage.  Het nieuwe concept zal eerst aan 375 leden worden voorgesteld en vervolgens zullen de bonzen binnen het bedrijf zelf het terrein opgaan om alle leden te overtuigen dat de toekomst van het bedrijf er goed uit ziet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hoe categoriemanagement bij Gamma de shopper ontzorgt

31/05/2018

"Doe-het-zelf is een agressieve, sterk door promoties gedreven markt." Dat zeggen wij niet, maar wel Kristin Van Limbergen, manager categoriemanagement bij Gamma België. Biedt een doorgedreven categoriemanagement dan concurrentieel voordeel?

Vernieuwde Gamma en Karwei slaan aan

23/05/2018

Intergamma, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Gamma en Karwei, kijkt terug op een sterk jaar: de omzet steeg in 2017 met 1,4 procent, maar vooral het bedrijfsresultaat ging erop vooruit. De vernieuwde winkelconcepten van de groep slaan aan.

Franchisenemer Bourrelier eist 100 miljoen van Intergamma

22/05/2018

Een nieuwe aflevering dient zich aan in het aanhoudende conflict tussen doe-het-zelfgroep Intergamma en z’n franchisenemer, de Franse familie Bourrelier. Die eist een aanzienlijke som kortingen en bonussen terug.

Deverfwebshop.be gaat Frans en zoekt partner

14/05/2018

Het Oost-Vlaamse deverfwebshop.be lanceert een Franstalige website: de verfspecialist wil met boutiquepeinture.fr zowel de Waalse als de Franse markt bedienen en zoekt ook een partner voor verdere expansie.

Hubo werkt samen met klussersplatform ListMinut

08/05/2018

Klanten van doe-het-zelfketen Hubo kunnen sinds maandag een beroep doen op de ruim 4.000 klussers van het deelplatform ListMinut. Beide organisaties kondigen een partnerschap aan voor een periode van minstens vijf jaar.

Floralux opent tweede megatuincenter in Limburg

27/04/2018

Tuincentrum Floralux, in Dadizele goed voor 25.000 m², opent op 1 mei een tweede winkel in het Limburgse Ham. De West-Vlamingen bouwen er een verkooppunt van 15.000 m² op de plaats van het tuincentrum ’t Serreke.