Mr Bricolage lanceert doe-het-zelf deelplatform La Dépanne

Mr Bricolage lanceert doe-het-zelf deelplatform La Dépanne

Doe-het-zelf keten Mr Bricolage heeft een nieuw platform gelanceerd onder de naam La Dépanne, waarop doe-het-zelvers onderling materiaal kunnen huren en verhuren. Het bedrijf hoopt hiermee ook een jonger publiek aan te kunnen trekken.

Deelplatform

La Dépanne lijkt zo wat op AirBnB (voor woningen) en Bla Bla Cars (voor wagens), maar het grote verschil met deze platformen is dat je op La Dépanne geen transacties kan uitvoeren: eventuele overeenkomsten qua huurprijs en -duur moeten dus onderling beslist worden. "We willen de huidige trend volgen, met name dat mensen het heft zelf in handen nemen. Een doe-het-zelver heeft een helpende hand nodig en wil ook zijn eigen projecten kunnen delen", zegt CEO Jean-François Boucher.

 

De gemiddelde Mr Bricolage-consument is 54 jaar oud, maar met dit nieuwe platform hoopt het bedrijf nieuwe en jongere consumenten naar de 375 winkels te lokken. De eigen online winkel werd 2 jaar geleden opgericht, bevat reeds 40.000 artikelen en trekt maandelijks 20 miljoen mensen, maar levert niet meteen veel omzet op. Zo heeft de webshop nu een omzet van zowat 15 miljoen euro, te verwaarlozen ten opzichte van de 2,2 miljard euro omzet van het gehele bedrijf. 

 

Daarom zal het bedrijf ook een radio-advertentiecampagne lanceren in juni. "We willen ons bedrijf daarbij niet naar voor schuiven, omdat we willen dat de doe-het-zelver de website zelf in handen neemt", verklaart Frédéric Boucher, de digital marketing & concept manager bij Mr Bricolage.  Het nieuwe concept zal eerst aan 375 leden worden voorgesteld en vervolgens zullen de bonzen binnen het bedrijf zelf het terrein opgaan om alle leden te overtuigen dat de toekomst van het bedrijf er goed uit ziet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


DHZ-reus Kingfisher heeft het knap lastig

21/09/2017

Kingfisher, Europa’s grootste doe-het-zelfgroep, heeft het voorbije halfjaar meer winst geboekt dan de analisten hadden verwacht. Tot daar het goede nieuws, want het zwakke pond vertekent de omzet en de slechte prestaties van de Franse dochters gooien roet in het eten.

Nieuwe formuledirecteur bij Gamma België

14/09/2017

Na het vertrek van Rudi Petit-Jean heeft Gamma België beslist om een formuledirecteur ad interim aan te stellen. Die eer valt te beurt aan Werner Van Gansbeke, die al zeven jaar bij de retailer aan de slag is.

Bricorama wil Gamma niet verkopen

01/09/2017

Het Franse doe-het-zelfbedrijf Bricorama is niet van plan om de Belgische en Nederlandse vestigingen van Gamma te verkopen. Die geruchten deden al een tijdje de ronde, maar worden nu dus naar de prullenmand verwezen.

Analyse: Opvolger Rudi Petit-Jean wacht zware taak bij Gamma

22/08/2017

Het plotse afscheid van formuledirecteur Rudi Petit-Jean bij Gamma België roept heel wat vragen op over de toekomst van de doe-het-zelfketen, die in woelig vaarwater zit door ruziënde aandeelhouders. 

Rudi Petit-Jean vertrekt bij Gamma

21/08/2017

Rudi Petit-Jean, de formuledirecteur van Gamma België, zal per 1 oktober 2017 Intergamma verlaten. Hij heeft besloten om zijn loopbaan buiten het bedrijf voort te zetten.

Kingfisher ziet omzet weer dalen

17/08/2017

Doe-het-zelfgroep Kingfisher heeft er opnieuw een zwak kwartaal opzitten: de Brits-Franse groep heeft op beide thuismarkten te maken met een terugval en daarnaast weegt het herstructureringsplan op de resultaten.

Back to top