Online omzet tuincentra klimt naar 9,5 procent | RetailDetail

Online omzet tuincentra klimt naar 9,5 procent

Online omzet tuincentra klimt naar 9,5 procent

Het aandeel online in de omzet van tuincentra klom in de afgelopen vijf jaar naar bijna 10 procent. Dit is een tiende van de in totaal ongeveer 1,1 miljard euro die tuincentra realiseren, concludeert Marketingrapport Tuincentra 2016 van Marktdata.

 

Driekwart gaat via eigen site

De digitalisering van de tuinsector gaat goed vooruit. In 2011 had 95 procent van de tuincentra in Nederland een website, momenteel hebben al alle tuincentra een site. Vijf jaar geleden verkocht 34 procent van de tuincentra producten online via een eigen site of de site van de franchisegever of het hoofdkantoor. Dit aandeel is nu gestegen tot 75 procent.

 

Ook het gemiddeld omzetaandeel van online verkopen toont een sterke stijging. Het omzetaandeel van online verkopen in tuincentra nam toe van 1,4 procent in 2011 tot momenteel 9,5 procent. Zo’n 17 procent van de tuincentra, die online producten verkopen, behaalt meer omzet via online dan via de fysieke winkel. Toch zijn de tuincentra die minder minder dan 5 procent van de omzet online realiseren nog ruim in de meerderheid, met een aandeel van 66 procent.

 

Noord-Holland verkoopt meest

In de provincie Noord-Holland ligt de jaaromzet met circa 200 miljoen euro het hoogst in de tuincentrabranche. De jaaromzet in Drenthe is beperkt; hier gaat het om 23 miljoen euro. De provincies met de meeste tuincentra zijn Gelderland en Zuid-Holland.

 

De provincie Gelderland heeft met 96 tuincentra het grootste aantal economisch actieve vestigingen. Flevoland heeft met 9 tuincentra dan weer het kleinste aantal ondernemingen.



Zie voor meer informatie het Marketingrapport Tuincentra 2016 op de site van Marktdata.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Vernieuwde Gamma en Karwei slaan aan

23/05/2018

Intergamma, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Gamma en Karwei, kijkt terug op een sterk jaar: de omzet steeg in 2017 met 1,4 procent, maar vooral het bedrijfsresultaat ging erop vooruit. De vernieuwde winkelconcepten van de groep slaan aan.

Franchisenemer Bourrelier eist 100 miljoen van Intergamma

22/05/2018

Een nieuwe aflevering dient zich aan in het aanhoudende conflict tussen doe-het-zelfgroep Intergamma en z’n franchisenemer, de Franse familie Bourrelier. Die eist een aanzienlijke som kortingen en bonussen terug.

Deverfwebshop.be gaat Frans en zoekt partner

14/05/2018

Het Oost-Vlaamse deverfwebshop.be lanceert een Franstalige website: de verfspecialist wil met boutiquepeinture.fr zowel de Waalse als de Franse markt bedienen en zoekt ook een partner voor verdere expansie.

Hubo werkt samen met klussersplatform ListMinut

08/05/2018

Klanten van doe-het-zelfketen Hubo kunnen sinds maandag een beroep doen op de ruim 4.000 klussers van het deelplatform ListMinut. Beide organisaties kondigen een partnerschap aan voor een periode van minstens vijf jaar.

Floralux opent tweede megatuincenter in Limburg

27/04/2018

Tuincentrum Floralux, in Dadizele goed voor 25.000 m², opent op 1 mei een tweede winkel in het Limburgse Ham. De West-Vlamingen bouwen er een verkooppunt van 15.000 m² op de plaats van het tuincentrum ’t Serreke.

Spontane staking uitgebroken bij Brico

23/04/2018

Afgelopen zaterdag waren alle Brico-winkels in Brussel dicht, net als een aantal vestigingen in Vlaanderen en Wallonië. De medewerkers legden er spontaan het werk neer omdat de Brico in Molenbeek sluit.