Pascal Jacobs wordt brug tussen DHZ-retailers en leveranciers. | RetailDetail

Pascal Jacobs wordt brug tussen DHZ-retailers en leveranciers.

Pascal Jacobs wordt brug tussen DHZ-retailers en leveranciers.

Pascal Jacobs, tot voor kort hoofd categoriemanagement bij Gamma, verlaat de doe-het-zelfketen. Vooral opmerkelijk is echter de gezamenlijke keuze van Pascal Jacobs en Gamma om voor een leverancier te gaan werken, gezien de gespannen relatie die leveranciers en DIY-retailers tegenwoordig steeds vaker onderhouden. Het zou weleens een nieuwe koers aan weerszijden kunnen symboliseren.


Vanaf maart gaat de ex-assortimentsmanager aan de slag bij Eltra als inkoop-marketingdirecteur. Eltra heeft zijn inkoop en marketing in één afdeling ondergebracht, waarvan Jacobs aan het roer komt te staan. Zijn profiel beantwoordde volgens zowel Rudi Petit-Jean, directeur Gamma België, als Dirk Baum, ceo Eltra, perfect aan wat de plaats nodig had. Dus leidde Petit-Jean Pascal Jacobs de weg tot bij leverancier Eltra.


Het is desalniettemin een vrij unieke situatie dat kaders van retailers  en leveranciers uitgewisseld worden. Gamma wilde benadrukken dat er ook eens wisselwerking kon bestaan tussen beiden. Het is ten eerste een mooi verzoeningsgebaar tussen de verschillende spelers in de waardeketen die in het huidige DIY-landschap vaak op gespannen voet leven.


Ten tweede kan het een mooie win-winsituatie opleveren voor beide partijen. Als voormalig assortimentsmanager bij Gamma is wellicht niemand beter geplaatst om de behoeften van de retailer, Eltras klant, in te schatten. Het is een expertise waar volgens alle grote spelers – waaronder Meno, Gamma, Intergamma en Hubo – hoogdringend nood aan is binnen de sector.


Komt er met Pascal Jacobs eindelijk de broodnodige toenadering tussen retailers en leveranciers? Of zoals Harm-Jan Stoter, CEO van Intergamma, als Retailer in Beeld poneert: de enige manier voor de DIY-sector om uit de impasse te raken, is door leveranciers en retailers samen rond de tafel te brengen. Gamma en Eltra zetten het al om in daden.

Pascal Jacobs, tot voor kort hoofd categoriemanagement bij Gamma, verlaat de doe-het-zelfketen. Vooral opmerkelijk is echter de gezamenlijke keuze van Pascal Jacobs en Gamma om voor een leverancier te gaan werken, gezien de gespannen relatie die leveranciers en DIY-retailers tegenwoordig steeds vaker onderhouden. Het zou weleens een nieuwe koers aan weerszijden kunnen symboliseren.


Vanaf maart gaat de ex-assortimentsmanager aan de slag bij Eltra als inkoop-marketingdirecteur. Eltra heeft zijn inkoop en marketing in één afdeling ondergebracht, waarvan Jacobs aan het roer komt te staan. Zijn profiel beantwoordde volgens zowel Rudi Petit-Jean, directeur Gamma België, als Dirk Baum, ceo Eltra, perfect aan wat de plaats nodig had. Dus leidde Petit-Jean Pascal Jacobs de weg tot bij leverancier Eltra.


Het is desalniettemin een vrij unieke situatie dat kaders van retailers  en leveranciers uitgewisseld worden. Gamma wilde benadrukken dat er ook eens wisselwerking kon bestaan tussen beiden. Het is ten eerste een mooi verzoeningsgebaar tussen de verschillende spelers in de waardeketen die in het huidige DIY-landschap vaak op gespannen voet leven.


Ten tweede kan het een mooie win-winsituatie opleveren voor beide partijen. Als voormalig assortimentsmanager bij Gamma is wellicht niemand beter geplaatst om de behoeften van de retailer, Eltras klant, in te schatten. Het is een expertise waar volgens alle grote spelers – waaronder Meno, Gamma, Intergamma en Hubo – hoogdringend nood aan is binnen de sector.


Komt er met Pascal Jacobs eindelijk de broodnodige toenadering tussen retailers en leveranciers? Of zoals Harm-Jan Stoter, CEO van Intergamma, als Retailer in Beeld poneert: de enige manier voor de DIY-sector om uit de impasse te raken, is door leveranciers en retailers samen rond de tafel te brengen. Gamma en Eltra zetten het al om in daden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mooie groei, dunne marges voor Aveve

30/07/2018

Achter tuinketen Aveve schuilt een grote groep die in zowat alle facetten van de landbouwsector actief is. De omzet groeit, net als de winst, maar de marges blijven wel flinterdun.

Frank van Oers gaat Intergamma voorzitten

27/07/2018

Frank van Oers is benoemd tot voorzitter van de raad van commissarissen van de nieuwe Intergamma-organisatie. Die wil de positionering van de winkelketens Gamma en Karwei versterken en de onlineactiviteiten uitbouwen.

Hubo opent in Wevelgem

24/07/2018

De eerder dit jaar overgenomen bouwmarkt Texas in Wevelgem is zopas heropend als een volwaardige Hubo. De doe-het-zelfketen heeft nu 145 vestigingen.

Minder omzet maar meer winst voor Maxeda

23/07/2018

Maxeda, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Praxis en Brico, publiceerde zopas degelijke bedrijfsresultaten. In Nederland gaan de zaken beter dan in België. De groep wil groeien met kleinere stadswinkels.

Intergamma rondt overname grootste franchisenemer af

18/07/2018

De Intergamma-groep boven Gamma en Karwei heeft de overname afgerond van zijn grootste franchisenemer, Van Neerbos Groep. De overname was in februari al getekend, maar moest nog worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten. 

Intergamma stelt Sebastiaan de Jong aan als CCO

06/07/2018

Sebastiaan de Jong vervoegt eind dit jaar de directie van Intergamma. De 44-jarige zal er vanaf oktober als commercieel directeur mee de verantwoordelijkheid dragen over Gamma Nederland, Gamma België en Karwei.