Pascal Jacobs wordt brug tussen DHZ-retailers en leveranciers.

Pascal Jacobs wordt brug tussen DHZ-retailers en leveranciers.

Pascal Jacobs, tot voor kort hoofd categoriemanagement bij Gamma, verlaat de doe-het-zelfketen. Vooral opmerkelijk is echter de gezamenlijke keuze van Pascal Jacobs en Gamma om voor een leverancier te gaan werken, gezien de gespannen relatie die leveranciers en DIY-retailers tegenwoordig steeds vaker onderhouden. Het zou weleens een nieuwe koers aan weerszijden kunnen symboliseren.


Vanaf maart gaat de ex-assortimentsmanager aan de slag bij Eltra als inkoop-marketingdirecteur. Eltra heeft zijn inkoop en marketing in één afdeling ondergebracht, waarvan Jacobs aan het roer komt te staan. Zijn profiel beantwoordde volgens zowel Rudi Petit-Jean, directeur Gamma België, als Dirk Baum, ceo Eltra, perfect aan wat de plaats nodig had. Dus leidde Petit-Jean Pascal Jacobs de weg tot bij leverancier Eltra.


Het is desalniettemin een vrij unieke situatie dat kaders van retailers  en leveranciers uitgewisseld worden. Gamma wilde benadrukken dat er ook eens wisselwerking kon bestaan tussen beiden. Het is ten eerste een mooi verzoeningsgebaar tussen de verschillende spelers in de waardeketen die in het huidige DIY-landschap vaak op gespannen voet leven.


Ten tweede kan het een mooie win-winsituatie opleveren voor beide partijen. Als voormalig assortimentsmanager bij Gamma is wellicht niemand beter geplaatst om de behoeften van de retailer, Eltras klant, in te schatten. Het is een expertise waar volgens alle grote spelers – waaronder Meno, Gamma, Intergamma en Hubo – hoogdringend nood aan is binnen de sector.


Komt er met Pascal Jacobs eindelijk de broodnodige toenadering tussen retailers en leveranciers? Of zoals Harm-Jan Stoter, CEO van Intergamma, als Retailer in Beeld poneert: de enige manier voor de DIY-sector om uit de impasse te raken, is door leveranciers en retailers samen rond de tafel te brengen. Gamma en Eltra zetten het al om in daden.

Pascal Jacobs, tot voor kort hoofd categoriemanagement bij Gamma, verlaat de doe-het-zelfketen. Vooral opmerkelijk is echter de gezamenlijke keuze van Pascal Jacobs en Gamma om voor een leverancier te gaan werken, gezien de gespannen relatie die leveranciers en DIY-retailers tegenwoordig steeds vaker onderhouden. Het zou weleens een nieuwe koers aan weerszijden kunnen symboliseren.


Vanaf maart gaat de ex-assortimentsmanager aan de slag bij Eltra als inkoop-marketingdirecteur. Eltra heeft zijn inkoop en marketing in één afdeling ondergebracht, waarvan Jacobs aan het roer komt te staan. Zijn profiel beantwoordde volgens zowel Rudi Petit-Jean, directeur Gamma België, als Dirk Baum, ceo Eltra, perfect aan wat de plaats nodig had. Dus leidde Petit-Jean Pascal Jacobs de weg tot bij leverancier Eltra.


Het is desalniettemin een vrij unieke situatie dat kaders van retailers  en leveranciers uitgewisseld worden. Gamma wilde benadrukken dat er ook eens wisselwerking kon bestaan tussen beiden. Het is ten eerste een mooi verzoeningsgebaar tussen de verschillende spelers in de waardeketen die in het huidige DIY-landschap vaak op gespannen voet leven.


Ten tweede kan het een mooie win-winsituatie opleveren voor beide partijen. Als voormalig assortimentsmanager bij Gamma is wellicht niemand beter geplaatst om de behoeften van de retailer, Eltras klant, in te schatten. Het is een expertise waar volgens alle grote spelers – waaronder Meno, Gamma, Intergamma en Hubo – hoogdringend nood aan is binnen de sector.


Komt er met Pascal Jacobs eindelijk de broodnodige toenadering tussen retailers en leveranciers? Of zoals Harm-Jan Stoter, CEO van Intergamma, als Retailer in Beeld poneert: de enige manier voor de DIY-sector om uit de impasse te raken, is door leveranciers en retailers samen rond de tafel te brengen. Gamma en Eltra zetten het al om in daden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Binnenkort verbod op verkoop Roundup aan particulieren

27/04/2017

(update) Na de verwarring rond Roundup - particulieren zouden het niet meer mogen gebruiken, maar handelaars zouden het wel nog mogen verkopen - zet minister van Landbouw Willy Borsus (MR) de puntjes op de i. Hij laat weten dat hij binnenkort een besluit zal voorleggen dat zowel de verkoop als het gebruik van Roundup en een reeks andere herbiciden, bestemd voor particulieren, verbiedt.

Zamro bewijst dat er ook voor B2B plaats online is

18/04/2017

Zamro is een pionier op het vlak van B2B e-commerce, een branche die nog vaak terughoudend is om aan onlineverkoop te beginnen. Toch kunnen B2C en B2B van elkaar leren, ziet oprichter Eric Croon. Wat, dat hoort u op het RetailDetail Congress.

Hubo komt dit najaar met nieuw online platform

03/04/2017

In een interview heeft Erwin Van Osta, CEO van doe-het-zelfketen Hubo, gezegd dat de keten binnenkort op de proppen komt met een nieuw online platform. Daarnaast wordt er hard gewerkt aan de uitbreiding van de tuincentra.

Brico vernieuwt vestiging in Zemst

30/03/2017

Doe-het-zelfketen Brico heeft zijn winkel in Zemst in een nieuw jasje gestoken. De vestiging heropent na renovatiewerken die een jaar in beslag hebben genomen. De renovatie maakt deel uit van een innovatiestrategie die Brico opnieuw met groei moet laten aanknopen.

Vernieuwde Brico Plan-It wil nog meer inspireren

27/03/2017

Op 25 maart heropende de volledig gerenoveerde Brico Plan-It in Antwerpen. Met een nog ruimer aanbod en een duidelijker indeling biedt de winkel oplossingen en inspiratie voor renovatie, verbouwing, inrichting en decoratie.

Gamma opent tweede Brusselse vestiging

20/03/2017

Doe-het-zelfketen Gamma heeft zijn tweede vestiging in Brussel geopend: naast de winkel in Ukkel kunnen de klanten van de keten nu ook terecht in Anderlecht. Daarnaast laat Gamma weten dat de online verkoop sterk in de lift zit.

Back to top