Recordomzet en -winst voor Hornbach in voorbije kwartaal

Recordomzet en -winst voor Hornbach in voorbije kwartaal

De bouwmarkten en tuincentra van Hornbach hebben er een superkwartaal op zitten na de "exploderende vraag in de maand maart". Eens te meer was vooral thuisland Duitsland de locomotief van die groei.

Ruim 1 miljard euro omzet

In de periode van 1 maart tot 31 mei - het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar - boekte Hornbach een recordomzet van 1,035 miljard euro, liefst 16% meer dan een jaar eerder. Op vergelijkbare basis bedroeg de groei 14,6%. "De vraag bij doe-het-zelvers in onze winkels is in de maand maart geëxplodeerd", zegt financieel directeur Roland Pelka in het tussentijdse rapport. Vorig jaar hadden de DHZ- en de tuincentra af te rekenen met een langdurige winter, die nog eens bovenop de recessie kwam.

 

"Eens te meer tekende onze thuismarkt voor de grootste groei, maar ook in de acht andere landen buiten Duitsland gingen we er knap op vooruit." In het buitenland steeg de omzet meer bepaald met 11,7% tot 402,1 miljoen euro, en op vergelijkbare basis bedroeg die buitenlandse groei 8,2% (exclusief wisselkoerseffecten).

 

De sterkste groei tekende Hornbach op in zijn consumentendivisie Baumarkt (+16,4% tot 976,6 miljoen euro), al zagen de 27 Hornbach Baustoff Union-vestigingen voor vaklui hun omzet toch ook aandikken met 10,1% tot 58 miljoen euro.

 

71% meer winst

De operationele winst schoot liefst 71% de hoogte in om af te klokken op 87,3 miljoen euro; een rechtstreeks gevolg van "hogere winstmarges en gunstiger operationele en administratieve kosten", klinkt het.

 

Na de opening van nieuwe vestigingen in Lübeck en Praag baat Hornbach 143 DHZ- en tuincentra uit, waarvan negen in Nederland. Hornbach telt intussen al 15.639 medewerkers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hubo viert 25e verjaardag en droomt van sterk Belgisch online merk

09/11/2017

Hubo mag deze maand 25 kaarsjes uitblazen: voor CEO Erwin Van Osta het uitgelezen moment om een feestje te bouwen, maar ook om vooruit te blikken: wordt Hubo “de HuBol.com van de sector”?

Opnieuw geen akkoord over onkruidverdelger glyfosaat

09/11/2017

Op 15 december verloopt de vergunning van glyfosaat, het hoofdingrediënt van de mogelijk kankerverwekkende onkruidverdelger Roundup. De Europese Commissie wilde de vergunning met vijf jaar verlengen ‑ tegen de wil in van het Europees Parlement ‑ en had erop gerekend vandaag groen licht te krijgen van de lidstaten, maar dat plan mislukte.

Hoe e-commerce de concurrentie in doe-het-zelf aanwakkert

02/11/2017

De grote doe-het-zelfketens concurreren online met een steeds ruimer assortiment. De impact van pure players blijft voorlopig eerder beperkt, maar het speelveld wijzigt toch. Welke impact verwachten de retailers?

Aandeelhouder Intergamma stapt naar de rechter

30/10/2017

Bricorama, minderheidsaandeelhouder van Intergamma, stapt naar de rechter. De Fransen zijn het immers niet eens met het verkoopproces van de aandelen van het Ierse CRH, dat bijna 50% van de aandelen van Intergamma in handen heeft.

Eerste Sigma Shop van het land geopend

29/09/2017

Interieurbedrijf Kleur op Maat uit Olen heeft een eerste Sigma Shop geopend in Zoerle-Parwijs. Daarmee zet de verffabrikant in België voor het eerst sterk in op de verkoop aan particulieren en niet enkel aan professionelen.

DHZ-reus Kingfisher heeft het knap lastig

21/09/2017

Kingfisher, Europa’s grootste doe-het-zelfgroep, heeft het voorbije halfjaar meer winst geboekt dan de analisten hadden verwacht. Tot daar het goede nieuws, want het zwakke pond vertekent de omzet en de slechte prestaties van de Franse dochters gooien roet in het eten.

Back to top