Tuincentra Oh! Green zoeken nieuwe partner | RetailDetail

Tuincentra Oh! Green zoeken nieuwe partner

Tuincentra Oh! Green zoeken nieuwe partner

De tuinketen Oh! Green is recent aan een zoektocht begonnen om een nieuwe partner te vinden en laat zich daarbij adviseren door beurshuis Petercam. De twee aandeelhoudersfamilies Hubert en de Munck, samen goed voor een derde van de aandelen, zouden wel in het bedrijf actief willen blijven.

Veel gegadigden

De Belgische sector van tuincentra blinkt uit in versnippering, wat er naar verluidt meteen voor zou zorgen dat er heel wat industriële en financiële partijen belangstelling hebben voor de Oh! Green-keten. Niet in het minst om op die manier voor enige consolidatie te kunnen zorgen: vandaag telt België niet minder dan 600 verschillende tuincentra.

 

Zo nam doe-het-zelfketen Hubo vorig jaar de Antwerpse tuinwinkelketen Van Gastel over, met de bedoeling om, naast zijn bestaande groep, een tweede volwaardige keten uit te bouwen. Die zou op termijn tot zestig winkels moeten uitgroeien, zowel via overnames als via de opening van eigen winkels.

 

Hij is echter niet de enige met ambitieuze plannen: Rudi De Kerpel van de Eurotuin-groep wil zijn omzet van tien naar 25 miljoen euro brengen in de volgende drie jaar. Bovendien hebben zowel de Nederlandse keten Intratuin als de Franse groep Jardiland België op hun verlanglijstje gezet. Wie het pleit zal halen, valt dus nog af te wachten.

 

Vijf vestigingen en dertig miljoen euro omzet

Door de combinatie van het slechte weer en de economische crisis, zou het de tuincentra de laatste maanden echter niet voor de wind gaan. Als het pijpenstelen regent, heeft de consument immers niet meteen zin om te gaan tuinieren. Wel denken anderen dat de crisis geen invloed heeft op dergelijke kleine vrijetijdsaankopen.

 

Naast de twee aandeelhoudersfamilies zitten er twee investeringsmaatschappijen achter Oh! Green: Pentahold en E-Capital, die beiden ook elk een derde van de aandelen bezitten. Samen werken ze sinds 2008 aan de groei van het bedrijf dat vandaag vijf verkooppunten heeft en een geconsolideerde omzet van ongeveer dertig miljoen euro draait. Het bedrijf streeft al een tijdje een uitbreiding na in heel België.  

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Waalse keten van bouwmaterialen Bodymat wordt Allmat

17/04/2018

De Waalse keten van bouwmaterialen Bodymat scheurt zich af van de Franse groepering BigMat en gaat op eigen houtje verder onder de formulenaam Allmat

Het retailprofiel van Erwin Van Osta (Hubo): "Ik geef het toe, ik ben een speed addict"

03/04/2018

Wat brengt de toekomst voor DIY? Op het RetailDetail Congress op 26 april horen we het van Hubo-CEO Erwin Van Osta. Samen met andere Belgische CEO’s geeft hij er een unieke inkijk in ‘onze’ retail. Wie zijn ze en wat drijft hen?

Hubo neemt bouwmarkt in Wevelgem over

03/04/2018

Bouwmarktketen Hubo neemt het familiebedrijf Texas in Wevelgem over. De hout- en bouwmarkt, in de streek en in de doe-het-zelfwereld al 30 jaar een gevestigde naam, gaat vanaf 24 april verder onder de Hubo-vlag.

Hornbach groeit boven de vier miljard euro omzet

23/03/2018

De Duitse bouwmarktketen Hornbach haalde in zijn vorige boekjaar, dat 28 februari afliep, meer dan vier miljard euro omzet. De totale omzetgroei bedroeg 5,1%: in Nederland was er dubbelcijferige groei, de Duitse thuismarkt stagneert.

Intergamma koopt Ierse franchisenemer uit

08/03/2018

De verkoopsovereenkomst tussen Intergamma en de CRH-groep is een feit. Het moederbedrijf van Gamma en Karwei zal voortaan meer dan de helft van zijn bouwmarkten, waarvan twintig in ons land, zelf beheren.

Intergamma splitst in twee groepen

09/02/2018

De overname van de winkels van CRH bij Intergamma heeft ervoor gezorgd dat de doe-het-zelfgroep zich in twee stukken heeft gesplitst. Acht aandeelhouders die niet akkoord zijn met de overname gaan immers voortaan hun eigen weg.