Tuincentra Oh! Green zoeken nieuwe partner | RetailDetail

Tuincentra Oh! Green zoeken nieuwe partner

Tuincentra Oh! Green zoeken nieuwe partner

De tuinketen Oh! Green is recent aan een zoektocht begonnen om een nieuwe partner te vinden en laat zich daarbij adviseren door beurshuis Petercam. De twee aandeelhoudersfamilies Hubert en de Munck, samen goed voor een derde van de aandelen, zouden wel in het bedrijf actief willen blijven.

Veel gegadigden

De Belgische sector van tuincentra blinkt uit in versnippering, wat er naar verluidt meteen voor zou zorgen dat er heel wat industriële en financiële partijen belangstelling hebben voor de Oh! Green-keten. Niet in het minst om op die manier voor enige consolidatie te kunnen zorgen: vandaag telt België niet minder dan 600 verschillende tuincentra.

 

Zo nam doe-het-zelfketen Hubo vorig jaar de Antwerpse tuinwinkelketen Van Gastel over, met de bedoeling om, naast zijn bestaande groep, een tweede volwaardige keten uit te bouwen. Die zou op termijn tot zestig winkels moeten uitgroeien, zowel via overnames als via de opening van eigen winkels.

 

Hij is echter niet de enige met ambitieuze plannen: Rudi De Kerpel van de Eurotuin-groep wil zijn omzet van tien naar 25 miljoen euro brengen in de volgende drie jaar. Bovendien hebben zowel de Nederlandse keten Intratuin als de Franse groep Jardiland België op hun verlanglijstje gezet. Wie het pleit zal halen, valt dus nog af te wachten.

 

Vijf vestigingen en dertig miljoen euro omzet

Door de combinatie van het slechte weer en de economische crisis, zou het de tuincentra de laatste maanden echter niet voor de wind gaan. Als het pijpenstelen regent, heeft de consument immers niet meteen zin om te gaan tuinieren. Wel denken anderen dat de crisis geen invloed heeft op dergelijke kleine vrijetijdsaankopen.

 

Naast de twee aandeelhoudersfamilies zitten er twee investeringsmaatschappijen achter Oh! Green: Pentahold en E-Capital, die beiden ook elk een derde van de aandelen bezitten. Samen werken ze sinds 2008 aan de groei van het bedrijf dat vandaag vijf verkooppunten heeft en een geconsolideerde omzet van ongeveer dertig miljoen euro draait. Het bedrijf streeft al een tijdje een uitbreiding na in heel België.  

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Intergamma rondt overname grootste franchisenemer af

18/07/2018

De Intergamma-groep boven Gamma en Karwei heeft de overname afgerond van zijn grootste franchisenemer, Van Neerbos Groep. De overname was in februari al getekend, maar moest nog worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten. 

Intergamma stelt Sebastiaan de Jong aan als CCO

06/07/2018

Sebastiaan de Jong vervoegt eind dit jaar de directie van Intergamma. De 44-jarige zal er vanaf oktober als commercieel directeur mee de verantwoordelijkheid dragen over Gamma Nederland, Gamma België en Karwei.

Hoe categoriemanagement bij Gamma de shopper ontzorgt

31/05/2018

"Doe-het-zelf is een agressieve, sterk door promoties gedreven markt." Dat zeggen wij niet, maar wel Kristin Van Limbergen, manager categoriemanagement bij Gamma België. Biedt een doorgedreven categoriemanagement dan concurrentieel voordeel?

Vernieuwde Gamma en Karwei slaan aan

23/05/2018

Intergamma, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Gamma en Karwei, kijkt terug op een sterk jaar: de omzet steeg in 2017 met 1,4 procent, maar vooral het bedrijfsresultaat ging erop vooruit. De vernieuwde winkelconcepten van de groep slaan aan.

Franchisenemer Bourrelier eist 100 miljoen van Intergamma

22/05/2018

Een nieuwe aflevering dient zich aan in het aanhoudende conflict tussen doe-het-zelfgroep Intergamma en z’n franchisenemer, de Franse familie Bourrelier. Die eist een aanzienlijke som kortingen en bonussen terug.

Deverfwebshop.be gaat Frans en zoekt partner

14/05/2018

Het Oost-Vlaamse deverfwebshop.be lanceert een Franstalige website: de verfspecialist wil met boutiquepeinture.fr zowel de Waalse als de Franse markt bedienen en zoekt ook een partner voor verdere expansie.