Van Gastel heeft première met winkel zonder cash | RetailDetail

Van Gastel heeft première met winkel zonder cash

Van Gastel heeft première met winkel zonder cash

Tuinketen Walter Van Gastel heeft een nieuwe primeur voor de retailsector: morgen opent het bedrijf een allereerste cashloos filiaal. In de nieuwe winkel in het Shopping Park Olen komen de kassamedewerkers namelijk niet meer in aanraking met geld: alle betalingen gebeuren via betaalautomaten.

Time is money, money is time

Aan elke kassa van de 6.000 m² grote vestiging, die vrijdag de deuren opent, zullen klanten een betaalautomaat vinden waar ze met hun bankkaarten kunnen afrekenen. Wie toch liever met contant geld wil betalen, kan daarvoor bij een aparte kassa terecht, waar de automaat zowel bankbiljetten als muntstukken aanneemt en gepast teruggeeft. In geen van de gevallen hoeft de kassabediende tussenbeide te komen.

 

Van Gastel komt met deze innovatie om snelheid te winnen aan de kassa’s. “In het hoogseizoen krijgen we in één weekend duizenden mensen over de vloer. Al proberen we zo efficiënt mogelijk te werken, dat zorgt soms toch voor lange wachtrijen. Veel klanten vragen bij ons ook geschenkverpakkingen, dus als het betalen sneller loopt, hebben we daar meer tijd voor,” legt Muriël Kuyps, marketingverantwoordelijke bij Van Gastel, uit.

 

Jaarlijks 40.000 euro kwijt door fouten

Een andere belangrijke motivatie is het reduceren van fouten bij het betalen van aankopen. “Er worden vaker dan je denkt fouten gemaakt. Meestal onbewust, maar soms ontstaat er discussie en af en toe leggen klanten de medewerkers bewust in de luren,” aldus nog de marketingverantwoordelijke. Volgens Kuyps bedraagt de foutmarge 2%, wat op de totale omzet toch neerkomt op jaarlijks zowat 40.000 euro verlies. Bovendien maken ze bij Walter Van Gastel de bedenking dat een winkel zonder cash ook voor een groter veiligheidsgevoel zorgt.

 

De cashloze winkel zou naar de toekomst toe een hele goeie oplossing kunnen vormen, klinkt het. Vraag is echter of consumenten dat ook zullen vinden. In België werd het systeem van betaalautomaten namelijk nog nooit eerder zo consequent toegepast buiten de foodretail. Tot nu toe maken vooral bakkers en slagers gebruik van betaalautomaten, uit hygiënische overwegingen. Ook het succes van het toen zo revolutionaire Proton is, zelfs na al die jaren van gewenning, 'eerder beperkt' te noemen - ondanks alle aantoonbare voordelen.

 

Nieuwe winkel Olen als proefkonijn

“Dat de klanten in het begin zullen schrikken, daar ben ik zeker van. Het zal een drempel zijn, die ze zullen moeten overwinnen. In het buitenland werkt het echter zeker, het zal een kwestie zijn van gewoon worden,” geeft Muriël Kuyps toe. Daarom probeert de keten van tuincentra het systeem eerst uit in een gloednieuwe winkel. “Daar zijn de klanten nog niets anders gewoon,” luidt de redenering.

 

De nieuwe Van Gastel-winkel in het Shopping Park Olen beslaat twee verdiepingen en is daarmee één van de grootste vestigingen van de keten. Op de bovenverdieping zullen klanten een uitgebreid kookatelier en terras- en tuinmeubilair terugvinden, op de benedenverdieping bevinden zich de afdelingen bloemen en planten, dierbenodigdheden en decoratie. Als het proefproject met de betaalautomaten de beoogde resultaten oplevert, zal het gekopieerd worden naar alle andere vestigingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Intergamma rondt overname grootste franchisenemer af

18/07/2018

De Intergamma-groep boven Gamma en Karwei heeft de overname afgerond van zijn grootste franchisenemer, Van Neerbos Groep. De overname was in februari al getekend, maar moest nog worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten. 

Intergamma stelt Sebastiaan de Jong aan als CCO

06/07/2018

Sebastiaan de Jong vervoegt eind dit jaar de directie van Intergamma. De 44-jarige zal er vanaf oktober als commercieel directeur mee de verantwoordelijkheid dragen over Gamma Nederland, Gamma België en Karwei.

Hoe categoriemanagement bij Gamma de shopper ontzorgt

31/05/2018

"Doe-het-zelf is een agressieve, sterk door promoties gedreven markt." Dat zeggen wij niet, maar wel Kristin Van Limbergen, manager categoriemanagement bij Gamma België. Biedt een doorgedreven categoriemanagement dan concurrentieel voordeel?

Vernieuwde Gamma en Karwei slaan aan

23/05/2018

Intergamma, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Gamma en Karwei, kijkt terug op een sterk jaar: de omzet steeg in 2017 met 1,4 procent, maar vooral het bedrijfsresultaat ging erop vooruit. De vernieuwde winkelconcepten van de groep slaan aan.

Franchisenemer Bourrelier eist 100 miljoen van Intergamma

22/05/2018

Een nieuwe aflevering dient zich aan in het aanhoudende conflict tussen doe-het-zelfgroep Intergamma en z’n franchisenemer, de Franse familie Bourrelier. Die eist een aanzienlijke som kortingen en bonussen terug.

Deverfwebshop.be gaat Frans en zoekt partner

14/05/2018

Het Oost-Vlaamse deverfwebshop.be lanceert een Franstalige website: de verfspecialist wil met boutiquepeinture.fr zowel de Waalse als de Franse markt bedienen en zoekt ook een partner voor verdere expansie.