Waarom colora-topman Toon Bossuyt zichzelf een ‘menselijke kapitalist’ noemt

Toon Bossuyt / via colora

Doordat mensen van de lockdowns gebruik maakten om hun huis te verfraaien, was 2020 voor colora uitzonderlijk goed. CEO Toon Bossuyt verwacht nu een lichte terugval, maar bouwt geduldig verder aan de strategie van het familiebedrijf.

 

Geen blijvend corona-effect

Bij het ingaan van de eerste lockdown moesten de medewerkers op het hoofdkwartier van verfwinkelketen colora zich in allerijl omscholen: door over te schakelen op e-commerce met telefonisch advies hoefde de retailer nauwelijks enige technische werkloosheid in te roepen. De onlineverkoop steeg naar meer dan 60% van de winkelomzet, terwijl dat maar 0,5% was voor de lockdown.
 

De keten won in die periode marktaandeel op de doe-het-zelfwinkels, maar dat effect was niet blijvend, zegt topman Toon Bossuyt: “Tijdens de drie weken dat de doe-het-zelf-zaken van de regering als enigen weer open mochten, wonnen ze marktaandeel terug, maar sinds de zomer stijgt ons aandeel opnieuw licht. Vandaag doet iedereen het goed, van de grote ketens tot de kleinere zelfstandige.” Consumenten gingen tijdens de coronacrisis massaal hun huis verfraaien, maar de vraag is wat er straks zal gebeuren? “Ik vrees toch dat iedereen na de vaccinatiecampagne z’n verfrol zal weggooien om op citytrip te vertrekken of op restaurant te gaan. Mensen gaan uit hun kot vluchten vanaf de zomer. 2020 was uitzonderlijk goed, 2021 zal wat minder worden. Het zij zo, we bereiden ons daarop voor. We zijn gelukkig niet beursgenoteerd…”

 

Echte samenwerking

Ook voor de corona-uitbraak was colora al overtuigd van het belang van digitaal, de strategie verandert dus niet op dat vlak, zegt Bossuyt: “We gaan volgende maand live met een nieuw ERP-systeem, vanaf het eind van dit jaar komt er ook een nieuw toonbanksysteem. Dat moet ons toelaten om het klantenbestand van alle colora-winkels te integreren en marketingautomatisering in te voeren. Doelstelling is dat onze eindklanten alles wat ze fysiek kunnen doen in de winkel, ook digitaal kunnen: dat gaat van het huren van een heteluchtpistool om verf af te branden tot het aanvragen van kleuradvies aan huis.”
 

Eigenlijk heeft de coronacrisis die plannen niet gewijzigd of versneld: “Je kàn dat ook niet versnellen. Een ERP bouwen heeft z’n tijd nodig. Het zijn voor ons grote investeringen en je moet je winkeliers – de helft zelfstandigen, de helft geranten –  meekrijgen in die veranderingen. Ze moeten erop vertrouwen dat wij dat klantenbestand niet gaan misbruiken. Voor ons is het duidelijk: we hebben onze winkeliers nodig, we willen dat ze rendabel zijn. In ons segment wordt de strijd tussen fabrikant en retailer soms bitser gevoerd dan de strijd om de klant, maar dat is alleszins een strijd die wij niet hoeven te voeren: het voelt aan als een echte samenwerking.”

 

Langetermijnvisie

Staat expansie nog op de agenda voor colora? “We botsen op onze limieten in België: we hebben nu 59 winkels, dat zullen er geen 75 worden. Het is wellicht evidenter om in Nederland uit te breiden. We hebben daar momenteel één winkel, in Uden, en die draait goed. We zijn op zoek naar een bijkomend pand in de regio: we denken dat we moeten groeien volgens een wijnvlekstrategie. Maar de ruimtelijke ordening is anders in Nederland, de concurrentie is stevig en de consument is prijsgevoelig, terwijl wij eerder high end zijn. Verf is een product dat ook sterk op vertrouwen wordt gekocht, en dat vertrouwen opbouwen is een werk van lange adem. Met geduld en standvastigheid komen we er wel. Dat is typisch voor een familiebedrijf: een langetermijnvisie.”
 

Gaat een familiebedrijf anders om met z’n mensen, in deze tijden van grote verandering? “Wij zijn het gezicht van het bedrijf, dat is persoonlijker dan wanneer je een investeringsfonds als eigenaar hebt. Als je persoonlijk met mensen praat, ben je genuanceerder en gematigder in je beslissingen. Mijn uitgangspunt is: wat ik ook beslis, ik wil altijd iedereen in de ogen kunnen kijken en kunnen uitleggen waarom we dat beslist hebben. Al is het niet altijd makkelijk om voor iedereen goed te doen.”

 

Waardengedreven ondernemen

Toon Bossuyt noemt zichzelf een overtuigde ‘menselijke’ kapitalist, tegenover het anoniem kapitalisme waarbij het doel van de aandeelhouder gereduceerd wordt tot winstmaximalisatie. “Winst is belangrijk, het is voor een bedrijf wat eten en drinken is voor een mens. Maar zodra je genoeg gegeten en gedronken hebt, leef je voor iets anders. Dat is nog een voordeel van een onafhankelijk familiebedrijf: er is meer kans op waardengedreven ondernemen.”
 

Hoe colora het woelige coronajaar 2020 heeft beleefd en wat digitalisering betekent voor de medewerkers in het familiebedrijf, daarover komt Toon Bossuyt meer vertellen op het RetailDetail People Congress, dat 100% digitaal en dus coronaveilig plaatsvindt op 25 februari. Ook Koen Tengrootenhuysen van Decathlon en Carla Velghe van HEMA zullen die ochtend present zijn om hun inspirerend verhaal te brengen. Via deze link vind je meer informatie over het programma en kan je tickets bestellen voor de livestream. Tot dan!