Wil Maxeda af van Brico en Plan-It? | RetailDetail

Wil Maxeda af van Brico en Plan-It?

Wil Maxeda af van Brico en Plan-It?

Maxeda denkt eraan zijn winkelketens in de etalage te zetten. Het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Praxis, Brico, Plan-It en Formido wil J.P. Morgan en Citi aanstellen om "alle strategische opties" te onderzoeken.

Strategische heroriëntatie

Het onderzoek heeft als doel om het toekomstperspectief van de ketens in kaart te brengen en "dit zou kunnen leiden tot een verkoop'', schrijft het bedrijf. Verwacht wordt dat de strategische heroriëntatie voor het einde van dit jaar is afgerond.

 

Maxeda kan voorlopig verder weinig aanvullende informatie geven: “Dit onderzoek heeft als doel om onze horizon te verbreden”, zegt woordvoerder Claire Verhagen tegen RetailDetail. Op dit moment bestaat de portefeuille van Maxeda uit vier doe-het-zelfketens. Het is mogelijk dat alle de winkels verkocht worden, maar deze plannen zijn niet concreet en het bedrijf houdt alle opties open."

 

Geheel onverwacht komt die stap niet: de doe-het-zelfmarkt kampt de laatste jaren immers met consumenten die de vinger op de knip houden. Daarnaast is er ook de dreiging van online spelers als Bol.com, die in een moeilijke markt ook hun deel van de koek beginnen op te eisen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Intergamma rondt overname grootste franchisenemer af

18/07/2018

De Intergamma-groep boven Gamma en Karwei heeft de overname afgerond van zijn grootste franchisenemer, Van Neerbos Groep. De overname was in februari al getekend, maar moest nog worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten. 

Intergamma stelt Sebastiaan de Jong aan als CCO

06/07/2018

Sebastiaan de Jong vervoegt eind dit jaar de directie van Intergamma. De 44-jarige zal er vanaf oktober als commercieel directeur mee de verantwoordelijkheid dragen over Gamma Nederland, Gamma België en Karwei.

Hoe categoriemanagement bij Gamma de shopper ontzorgt

31/05/2018

"Doe-het-zelf is een agressieve, sterk door promoties gedreven markt." Dat zeggen wij niet, maar wel Kristin Van Limbergen, manager categoriemanagement bij Gamma België. Biedt een doorgedreven categoriemanagement dan concurrentieel voordeel?

Vernieuwde Gamma en Karwei slaan aan

23/05/2018

Intergamma, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Gamma en Karwei, kijkt terug op een sterk jaar: de omzet steeg in 2017 met 1,4 procent, maar vooral het bedrijfsresultaat ging erop vooruit. De vernieuwde winkelconcepten van de groep slaan aan.

Franchisenemer Bourrelier eist 100 miljoen van Intergamma

22/05/2018

Een nieuwe aflevering dient zich aan in het aanhoudende conflict tussen doe-het-zelfgroep Intergamma en z’n franchisenemer, de Franse familie Bourrelier. Die eist een aanzienlijke som kortingen en bonussen terug.

Deverfwebshop.be gaat Frans en zoekt partner

14/05/2018

Het Oost-Vlaamse deverfwebshop.be lanceert een Franstalige website: de verfspecialist wil met boutiquepeinture.fr zowel de Waalse als de Franse markt bedienen en zoekt ook een partner voor verdere expansie.