315 miljoen euro boete voor Unilever en P&G

315 miljoen euro boete voor Unilever en P&G

Waspoederfabrikanten Procter & Gamble, Unilever en Henkel hebben drie jaar lang illegale afspraken gemaakt over prijzen en marktposities in België en zeven andere Europese landen. En dat komt hen nu duur te staan. Unilever krijgt een boete van 104 miljoen euro, P&G moet liefst 211 miljoen euro ophoesten.

 


 

Dat had zelfs nog meer kunnen zijn, zo liet Europees Commissaris voor Mededinging Joaquin Almunia uitschijnen, want beide bedrijven kregen strafvermindering omdat ze uiteindelijk goed aan het onderzoek hebben meegewerkt. Henkel ontspringt als enige de dans omdat het als klokkenluider de prijsafspraken opbiechtte.

Drie jaar lang prijsafspraken

Volgens de Europese Commissie vormden Procter & Gamble, Unilever en Henkel van januari 2002 tot maart 2005 een kartel in België, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Italië, Portugal, Spanje en Griekenland. De ondernemingen slaagden er op die manier in hun marktposities stabiel te houden en coördineerden hun prijzenpolitiek voor waspoeders en (vaat)wasmiddelen.


“Ondernemingen moeten beseffen dat de Commissie vasthoudt aan haar strijd tegen kartels, die de consumenten een hogere prijs laten betalen dan het geval zou zijn bij eerlijke concurrentie", verklaarde Joaquin Almunia.

Milieuargument misbruikt

Pittig detail: het kartel tussen de drie belangrijkste producenten van waspoeder in Europa kreeg volgens de Commissie vorm toen de bedrijven in de schoot van hun beroepsvereniging een samenwerking lanceerden om de milieuprestaties van hun detergenten te verbeteren. De milieudoelstelling is volgens de Commissie echter geen reden om prijzen te coördineren of andere acties te ondernemen die de vrije concurrentie smoren.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Cosmeticaketen Atelier Rebul groeit snel in België

07/08/2017

De Deense cosmeticaketen Atelier Rebul wil de komende maanden snel groeien in België. In juli opende ze al de eerste twee vestigingen in Hasselt en Gent en daar komen snel nog winkels bij in Antwerpen, Brugge en Leuven.

Sephora lanceert nieuw, kleiner winkelconcept

24/07/2017

Cosmeticaproducent Sephora heeft in de Verenigde Staten een nieuw en kleiner winkelconcept gelanceerd. Het bedrijf mikte tot nu toe vooral op grote winkels, maar experimenteert nu dus ook op kleinere schaal.

The Body Shop in Braziliaanse handen

29/06/2017

Het stond in de sterren geschreven en het is nu ook bevestigd: L’Oréal heeft zijn Britse winkeldochter The Body Shop verkocht aan het Braziliaanse Natura Cosméticos. Het contract is deze week ondertekend, zo klinkt het in Parijs.

Moeder Kruidvat zet zwaar in op fysieke winkels

28/06/2017

AS Watson (het bedrijf boven Kruidvat en Ici Paris XL) zegt te zullen blijven investeren in technologie en logistiek om mee te kunnen in een markt die steeds meer gericht is op online verkoop. Er komt ook een fikse investering in fysieke winkels.

AS Watson wil Holland & Barrett overnemen

22/06/2017

AS Watson, het moederbedrijf van Kruidvat, heeft gesprekken aangeknoopt rond een mogelijke overname van Holland & Barrett. AS Watson zou maar liefst een miljard pond (1,15 miljard euro) willen neertellen.

Estée Lauder verdubbelt gamma Victoria Beckham

22/06/2017

Het klikt duidelijk tussen Estée Lauder en Victoria Beckham. De eerste twee ‘limited collections’ die de ex-Spice Girl bedacht voor de Amerikaanse cosmeticareus waren in een mum van tijd uitverkocht, en dus komt er een vervolg.

Back to top