315 miljoen euro boete voor Unilever en P&G

315 miljoen euro boete voor Unilever en P&G

Waspoederfabrikanten Procter & Gamble, Unilever en Henkel hebben drie jaar lang illegale afspraken gemaakt over prijzen en marktposities in België en zeven andere Europese landen. En dat komt hen nu duur te staan. Unilever krijgt een boete van 104 miljoen euro, P&G moet liefst 211 miljoen euro ophoesten.

 


 

Dat had zelfs nog meer kunnen zijn, zo liet Europees Commissaris voor Mededinging Joaquin Almunia uitschijnen, want beide bedrijven kregen strafvermindering omdat ze uiteindelijk goed aan het onderzoek hebben meegewerkt. Henkel ontspringt als enige de dans omdat het als klokkenluider de prijsafspraken opbiechtte.

Drie jaar lang prijsafspraken

Volgens de Europese Commissie vormden Procter & Gamble, Unilever en Henkel van januari 2002 tot maart 2005 een kartel in België, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Italië, Portugal, Spanje en Griekenland. De ondernemingen slaagden er op die manier in hun marktposities stabiel te houden en coördineerden hun prijzenpolitiek voor waspoeders en (vaat)wasmiddelen.


“Ondernemingen moeten beseffen dat de Commissie vasthoudt aan haar strijd tegen kartels, die de consumenten een hogere prijs laten betalen dan het geval zou zijn bij eerlijke concurrentie", verklaarde Joaquin Almunia.

Milieuargument misbruikt

Pittig detail: het kartel tussen de drie belangrijkste producenten van waspoeder in Europa kreeg volgens de Commissie vorm toen de bedrijven in de schoot van hun beroepsvereniging een samenwerking lanceerden om de milieuprestaties van hun detergenten te verbeteren. De milieudoelstelling is volgens de Commissie echter geen reden om prijzen te coördineren of andere acties te ondernemen die de vrije concurrentie smoren.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nu ook geneesmiddelen op voorschrift bij webshop Multipharma

24/10/2017

Multipharma heeft de dienstverlening op zijn webshop uitgebreid: naast parafarmaceutische producten en voorschriftvrije geneesmiddelen kunnen klanten nu ook geneesmiddelen op voorschrift reserveren.

Grondige herpositionering voor Di

19/10/2017

Een stevig investeringsprogramma moet beautyretailer Di op de kaart zetten als een sterk merk. De krachtlijnen? Een uitgepuurd winkelbeeld, een exclusief assortiment, een e-shop en verhoogde communicatie-inspanningen.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Dollar Shave Club op weg naar Europa

10/10/2017

Volgend jaar wil de Dollar Shave Club zijn opwachting maken in Europa. De abonnementsdienst voor scheermesjes, die in handen is van Unilever, is al langer een succes in de Verenigde Staten.

Essity: “Consumenten kunnen geen dag zonder onze producten”

05/10/2017

Zeg niet langer SCA Hygiene, zeg voortaan Essity. De producent van merken als Tena, Tork, Tempo, Edet, Plenty, Lotus, Okay en Demak'Up focust nog sterker op hygiëne en gezondheid. Vooral de incontinentiemarkt biedt groeipotentieel. 

Belgisch parfummerk BillyXClub opent eerste eigen winkel

26/09/2017

In de Kammenstraat in Antwerpen heeft parfumlabel BillyXClub een eerste eigen winkel geopend. Tot nu toe waren de parfums enkel te koop in verschillende winkels van CKS en in de webshop.

Back to top