315 miljoen euro boete voor Unilever en P&G | RetailDetail

315 miljoen euro boete voor Unilever en P&G

315 miljoen euro boete voor Unilever en P&G

Waspoederfabrikanten Procter & Gamble, Unilever en Henkel hebben drie jaar lang illegale afspraken gemaakt over prijzen en marktposities in België en zeven andere Europese landen. En dat komt hen nu duur te staan. Unilever krijgt een boete van 104 miljoen euro, P&G moet liefst 211 miljoen euro ophoesten.

 


 

Dat had zelfs nog meer kunnen zijn, zo liet Europees Commissaris voor Mededinging Joaquin Almunia uitschijnen, want beide bedrijven kregen strafvermindering omdat ze uiteindelijk goed aan het onderzoek hebben meegewerkt. Henkel ontspringt als enige de dans omdat het als klokkenluider de prijsafspraken opbiechtte.

Drie jaar lang prijsafspraken

Volgens de Europese Commissie vormden Procter & Gamble, Unilever en Henkel van januari 2002 tot maart 2005 een kartel in België, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Italië, Portugal, Spanje en Griekenland. De ondernemingen slaagden er op die manier in hun marktposities stabiel te houden en coördineerden hun prijzenpolitiek voor waspoeders en (vaat)wasmiddelen.


“Ondernemingen moeten beseffen dat de Commissie vasthoudt aan haar strijd tegen kartels, die de consumenten een hogere prijs laten betalen dan het geval zou zijn bij eerlijke concurrentie", verklaarde Joaquin Almunia.

Milieuargument misbruikt

Pittig detail: het kartel tussen de drie belangrijkste producenten van waspoeder in Europa kreeg volgens de Commissie vorm toen de bedrijven in de schoot van hun beroepsvereniging een samenwerking lanceerden om de milieuprestaties van hun detergenten te verbeteren. De milieudoelstelling is volgens de Commissie echter geen reden om prijzen te coördineren of andere acties te ondernemen die de vrije concurrentie smoren.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Cultmerk Aesop komt naar Antwerpen

04/06/2018

Het Australische schoonheidsmerk Aesop komt binnenkort met een eigen winkel naar Antwerpen: een voormalige sapjesbar aan de Nationalestraat krijgt de primeur. 

A.S. Watson (Kruidvat) lanceert online apotheek PharmaXpert.be

28/05/2018

Dank zij de lancering van een eigen online apotheek, PharmaXpert.be, kan de eigenaar van Kruidvat nu ook in België voorschriftvrije geneesmiddelen verkopen tegen voordelige prijzen.

Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

Waarom Ecover niet meestapt in de promotie-oorlog

04/05/2018

Ecologische pionier Ecover mag weer wat rebelser worden en zoekt aansluiting bij de beginjaren. Het merk lanceert een nieuwe afwasmiddelfles en een televisiecampagne. De ambitie? Groei brengen in categorieën die onder druk staan.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.