Aantal apotheken blijft dalen | RetailDetail

Aantal apotheken blijft dalen

Aantal apotheken blijft dalen

Momenteel zijn er in België nog maar evenveel apotheken als in het jaar 1975: sinds 1999 is het aantal apotheken in België steevast teruggevallen. Per aantal inwoners staat ons land wel nog steeds bovenaan in Europa.

Geografische criteria

In 1999 waren er in België het recordaantal van 5.277 apotheken, maar sindsdien is het aantal apotheken sterk teruggevallen. In mei van dit jaar waren er nog 4.942 apotheken in België, een vijftiental minder dan zes maanden eerder en veertig minder dan in december 2013. Dat blijkt uit de cijfers van de Algemene Pharmaceutische Bond (APB).

 

Sinds 1974 mogen nieuwe apotheken in België enkel de deuren openen als er wordt voldaan aan geografische en demografische criteria. Zo moet iedere inwoner van België steeds toegang hebben tot medicijnen in zijn omgeving.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aanhoudende expansie Kruidvat werpt vruchten af

03/07/2018

Drogisterijketen Kruidvat verkocht het voorbije jaar 4,7% meer in België. De keten tekent al een paar jaar op rij Belgische groei op, niet het minst omdat ze steeds nieuwe winkels blijft openen.

Cultmerk Aesop komt naar Antwerpen

04/06/2018

Het Australische schoonheidsmerk Aesop komt binnenkort met een eigen winkel naar Antwerpen: een voormalige sapjesbar aan de Nationalestraat krijgt de primeur. 

A.S. Watson (Kruidvat) lanceert online apotheek PharmaXpert.be

28/05/2018

Dank zij de lancering van een eigen online apotheek, PharmaXpert.be, kan de eigenaar van Kruidvat nu ook in België voorschriftvrije geneesmiddelen verkopen tegen voordelige prijzen.

Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

Waarom Ecover niet meestapt in de promotie-oorlog

04/05/2018

Ecologische pionier Ecover mag weer wat rebelser worden en zoekt aansluiting bij de beginjaren. Het merk lanceert een nieuwe afwasmiddelfles en een televisiecampagne. De ambitie? Groei brengen in categorieën die onder druk staan.