Amerika zorgt voor tegenvallende cijfers bij L’Oréal

Amerika zorgt voor tegenvallende cijfers bij L’Oréal

De Franse cosmeticagroep L’Oréal heeft in het tweede kwartaal van 2013 een omzet geboekt van 5,8 miljard euro. Dat was 4,2% meer dan in dezelfde periode van 2012, maar het resultaat ligt wel een stuk lager dan de groei van 5,1% die in het eerste kwartaal nog werd opgetekend. De toename van de wereldvraag naar cosmeticaproducten zwakt duidelijk af.

Vraag in Noord-Amerika verzwakt

Vooral in Noord-Amerika zag L’Oréal – het bedrijf achter onder meer de shampoos van Garnier, de huidcrèmes van Lancôme en de parfums van Victor & Rolf – de verkoop aan kracht verliezen. Op vergelijkbare basis bedroeg de groei van de omzet in het tweede trimester 4,5%.

 

In het eerste kwartaal was dat nog 6,3%. Van het wereldwijde verkoopcijfer van 5,8 miljard euro werd 1,37 miljard euro in deze regio gerealiseerd.


De verzwakking in Noord-Amerika is trouwens algemeen, en dus niet beperkt tot L’Oréal. “De VS-markt kende vorig jaar nog een stijging met 4,5%, in de eerste jaarhelft van 2013 was dat nauwelijks iets meer dan 3%”, aldus topman Jean-Paul Agon. “Gezien de goede gang van zaken in de Amerikaanse economie hadden we dit niet verwacht.”


Groeilanden voortaan belangrijkst voor L’Oréal

In andere regio’s liep het beter. In de nieuwe marken in Latijns-Amerika, Azië en Afrika zag L’Oréal zijn omzet in het tweede kwartaal op vergelijkbare basis met 10,3% stijgen tot 2,1 miljard euro. Ze zijn daarmee de belangrijkste afzetmarkten voor het merk geworden.


In West-Europa, de traditionele thuismarkt van L’Oréal die zwaar getroffen werd door de economische crisis, bleef de omzetstijging beperkt tot 1,7%. Daardoor tikte het verkoopcijfer na het tweede kwartaal af op 1,9 miljard euro.


Voor het hele jaar gaat L’Oréal uit van een globale groei van de verkopen met 3,5% à 4%. Financiële resultaten maakt L’Oréal pas eind augustus bekend.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nu ook geneesmiddelen op voorschrift bij webshop Multipharma

24/10/2017

Multipharma heeft de dienstverlening op zijn webshop uitgebreid: naast parafarmaceutische producten en voorschriftvrije geneesmiddelen kunnen klanten nu ook geneesmiddelen op voorschrift reserveren.

Grondige herpositionering voor Di

19/10/2017

Een stevig investeringsprogramma moet beautyretailer Di op de kaart zetten als een sterk merk. De krachtlijnen? Een uitgepuurd winkelbeeld, een exclusief assortiment, een e-shop en verhoogde communicatie-inspanningen.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Dollar Shave Club op weg naar Europa

10/10/2017

Volgend jaar wil de Dollar Shave Club zijn opwachting maken in Europa. De abonnementsdienst voor scheermesjes, die in handen is van Unilever, is al langer een succes in de Verenigde Staten.

Essity: “Consumenten kunnen geen dag zonder onze producten”

05/10/2017

Zeg niet langer SCA Hygiene, zeg voortaan Essity. De producent van merken als Tena, Tork, Tempo, Edet, Plenty, Lotus, Okay en Demak'Up focust nog sterker op hygiëne en gezondheid. Vooral de incontinentiemarkt biedt groeipotentieel. 

Belgisch parfummerk BillyXClub opent eerste eigen winkel

26/09/2017

In de Kammenstraat in Antwerpen heeft parfumlabel BillyXClub een eerste eigen winkel geopend. Tot nu toe waren de parfums enkel te koop in verschillende winkels van CKS en in de webshop.

Back to top