Amerika zorgt voor tegenvallende cijfers bij L’Oréal

Amerika zorgt voor tegenvallende cijfers bij L’Oréal

De Franse cosmeticagroep L’Oréal heeft in het tweede kwartaal van 2013 een omzet geboekt van 5,8 miljard euro. Dat was 4,2% meer dan in dezelfde periode van 2012, maar het resultaat ligt wel een stuk lager dan de groei van 5,1% die in het eerste kwartaal nog werd opgetekend. De toename van de wereldvraag naar cosmeticaproducten zwakt duidelijk af.

Vraag in Noord-Amerika verzwakt

Vooral in Noord-Amerika zag L’Oréal – het bedrijf achter onder meer de shampoos van Garnier, de huidcrèmes van Lancôme en de parfums van Victor & Rolf – de verkoop aan kracht verliezen. Op vergelijkbare basis bedroeg de groei van de omzet in het tweede trimester 4,5%.

 

In het eerste kwartaal was dat nog 6,3%. Van het wereldwijde verkoopcijfer van 5,8 miljard euro werd 1,37 miljard euro in deze regio gerealiseerd.


De verzwakking in Noord-Amerika is trouwens algemeen, en dus niet beperkt tot L’Oréal. “De VS-markt kende vorig jaar nog een stijging met 4,5%, in de eerste jaarhelft van 2013 was dat nauwelijks iets meer dan 3%”, aldus topman Jean-Paul Agon. “Gezien de goede gang van zaken in de Amerikaanse economie hadden we dit niet verwacht.”


Groeilanden voortaan belangrijkst voor L’Oréal

In andere regio’s liep het beter. In de nieuwe marken in Latijns-Amerika, Azië en Afrika zag L’Oréal zijn omzet in het tweede kwartaal op vergelijkbare basis met 10,3% stijgen tot 2,1 miljard euro. Ze zijn daarmee de belangrijkste afzetmarkten voor het merk geworden.


In West-Europa, de traditionele thuismarkt van L’Oréal die zwaar getroffen werd door de economische crisis, bleef de omzetstijging beperkt tot 1,7%. Daardoor tikte het verkoopcijfer na het tweede kwartaal af op 1,9 miljard euro.


Voor het hele jaar gaat L’Oréal uit van een globale groei van de verkopen met 3,5% à 4%. Financiële resultaten maakt L’Oréal pas eind augustus bekend.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Etos naar België dankzij fusie Ahold-Delhaize

18/09/2017

Drogisterijketen Etos gaat profiteren van de fusie van haar moederbedrijf, het Nederlandse Ahold, met het Belgische Delhaize. Daardoor kunnen de producten van Etos verkocht gaan worden in onder andere België, Griekenland en Roemenië.

Ecover en Method in handen van SC Johnson

15/09/2017

De Amerikaanse fabrikant van onderhoudsproducten SC Johnson neemt de ecologische schoonmaakproducenten Ecover en Method over van hun moederbedrijf People Against Dirty. Daarbij geeft het bedrijf geen financiële details vrij. 

Unilever heeft interesse in Estée Lauder

25/08/2017

Er gaan geruchten de ronde dat meerdere partijen interesse tonen in een overname van cosmeticabedrijf Estée Lauder. Daarbij zouden onder andere L’Oréal en Unilever een bod overwegen.

Cosmeticaketen Atelier Rebul groeit snel in België

07/08/2017

De Deense cosmeticaketen Atelier Rebul wil de komende maanden snel groeien in België. In juli opende ze al de eerste twee vestigingen in Hasselt en Gent en daar komen snel nog winkels bij in Antwerpen, Brugge en Leuven.

Sephora lanceert nieuw, kleiner winkelconcept

24/07/2017

Cosmeticaproducent Sephora heeft in de Verenigde Staten een nieuw en kleiner winkelconcept gelanceerd. Het bedrijf mikte tot nu toe vooral op grote winkels, maar experimenteert nu dus ook op kleinere schaal.

The Body Shop in Braziliaanse handen

29/06/2017

Het stond in de sterren geschreven en het is nu ook bevestigd: L’Oréal heeft zijn Britse winkeldochter The Body Shop verkocht aan het Braziliaanse Natura Cosméticos. Het contract is deze week ondertekend, zo klinkt het in Parijs.

Back to top