Axe neemt bocht van 180°

Axe neemt bocht van 180°

Axe, het succesvolle mannencosmeticamerk van Unilever, gaat voor een nieuwe marketingaanpak. Gedaan met de macho-clichés, voortaan omarmt het merk de meest diverse vormen van mannelijkheid. De reacties op social media zijn overweldigend. 

 

Zelfvertrouwen opbouwen

Jarenlang speelde Axe in z’n reclamecampagnes met typisch mannelijke stereotypen. Het deed dat met een vette knipoog, dat wel, maar niet altijd even subtiel. Nu slaat het merk een andere weg in. De nieuwe campagne met als thema “Find your magic” wil mannen helpen zelfvertrouwen op te bouwen. 


Het is haast onmogelijk om daarbij niet de link te leggen met wat Dove, ook van Unilever, al jaren doet voor vrouwen met het thema “echte schoonheid”. Net als Dove verwijst Axe in de spot (zie onderaan deze pagina) immers naar de weinig realistische lichaamsidealen waaraan ook mannen menen te moeten voldoen – de fameuze sixpack bijvoorbeeld. Die heb je niet nodig wanneer je jezelf bent, luidt de boodschap. 

 

“Een tijd van verandering”

“We tonen nu een zeer breed spectrum van mannelijkheid”, verklaart senior marketing director Matthew McCarthy van Axe aan het marketingblad AdAge. “Mannen, en zeker jonge mannen, noemen de oude archetypes bullshit en willen niet beperkt of gedefinieerd worden door wat het betekende om een man te zijn in voorbije generaties. Dit is een tijd van verandering voor mannen, vol nieuwe kansen.”


In de internationale pers en op social media is de respons in elk geval overweldigend – en uitgesproken positief. “Eindelijk een mannelijke cosmeticaspot die de waarheid zegt”, luidt het, en “Axe wordt volwassen”. De spot ging meteen viraal. 


Intussen is Axe ook begonnen met een zogenaamd “Instagroom”-kanaal op YouTube, met korte, informatieve “How to”-video’s in dezelfde sfeer. De nieuwe positionering krijgt een wereldwijde uitrol, maar concrete details over de plannen van Axe in de Benelux kon Unilever nog niet geven. Meer informatie daarover volgt later.  

 

Klik hier om de Axe-spot te bekijken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dollar Shave Club op weg naar Europa

10/10/2017

Volgend jaar wil de Dollar Shave Club zijn opwachting maken in Europa. De abonnementsdienst voor scheermesjes, die in handen is van Unilever, is al langer een succes in de Verenigde Staten.

Essity: “Consumenten kunnen geen dag zonder onze producten”

05/10/2017

Zeg niet langer SCA Hygiene, zeg voortaan Essity. De producent van merken als Tena, Tork, Tempo, Edet, Plenty, Lotus, Okay en Demak'Up focust nog sterker op hygiëne en gezondheid. Vooral de incontinentiemarkt biedt groeipotentieel. 

Belgisch parfummerk BillyXClub opent eerste eigen winkel

26/09/2017

In de Kammenstraat in Antwerpen heeft parfumlabel BillyXClub een eerste eigen winkel geopend. Tot nu toe waren de parfums enkel te koop in verschillende winkels van CKS en in de webshop.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Etos naar België dankzij fusie Ahold-Delhaize

18/09/2017

Drogisterijketen Etos gaat profiteren van de fusie van haar moederbedrijf, het Nederlandse Ahold, met het Belgische Delhaize. Daardoor kunnen de producten van Etos verkocht gaan worden in onder andere België, Griekenland en Roemenië.

Ecover en Method in handen van SC Johnson

15/09/2017

De Amerikaanse fabrikant van onderhoudsproducten SC Johnson neemt de ecologische schoonmaakproducenten Ecover en Method over van hun moederbedrijf People Against Dirty. Daarbij geeft het bedrijf geen financiële details vrij. 

Back to top