Belgen en Nederlanders besteden meer dan 4 uur per week aan persoonlijke verzorging | RetailDetail

Belgen en Nederlanders besteden meer dan 4 uur per week aan persoonlijke verzorging

Belgen en Nederlanders besteden meer dan 4 uur per week aan persoonlijke verzorging

Nederlanders besteden wekelijks gemiddeld ruim 4,5 uur aan persoonlijke verzorging. Belgen besteden per week 4,2 uur aan persoonlijke verzorging. Dit blijkt uit GfK-onderzoek onder 27.000 mensen in 22 landen.

 

Vrouwen voor zichzelf, mannen voor anderen

In Nederland besteden vrouwen wekelijks 5,3 uur en mannen 3,9 uur aan persoonlijke verzorging zoals in bad gaan, scheren, kleding, haar en make-up. Voor zowel mannen als vrouwen is de voornaamste reden voor persoonlijke verzorging jezelf goed voelen. Bijna 8 op de 10 vrouwen (77 procent) geeft dit als belangrijkste motivatie aan. Bij mannen is dit slechts iets meer dan de helft is (54 procent). 


Bij de vrouwen hebben de motivaties dan ook meer betrekking op zichzelf: behalve om zichzelf goed te voelen, besteedt 41 procent van de vrouwen tijd aan persoonlijke verzorging om zich zeker te voelen en 35 procent vanwege haar uitstraling.

 

Mannen doen meer aan persoonlijke verzorging voor anderen: 43 procent voor partner of echtgenoot, 34 procent om een goede indruk te maken op personen die ze voor de eerste keer ontmoeten, 30 procent om een goede indruk te maken op de andere sekse of personen die ze aantrekkelijk vinden. 29 procent doet aan verzorging om een goed voorbeeld voor hun kinderen te zijn.

 

Vrouwen internationaal: 1,5 uur meer

Vrouwen besteden internationaal gemiddeld bijna 1,5 uur meer per week aan persoonlijke verzorging dan mannen, namelijk 4,9 uur tegen 3,2 uur wekelijks. Ook in de internationale top-5 van motivaties is te zien dat vrouwen persoonlijke verzorging vooral voor zichzelf doen. Mannen geven in vier van de vijf gevallen aan het vooral belangrijk voor anderen te vinden.

 

Bij alle leeftijdsgroepen is jezelf goed voelen de grootste motivatie om zichzelf te verzorgen. Leeftijdsgroepen onder de 30 jaar willen vooral een goede indruk maken op de andere sekse of bij een eerste ontmoeting. Consumenten boven de 30 jaar doen dit voor hun partner of echtgenoot.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Wil Kimberly-Clark af van z’n Europese tak?

20/07/2018

De producent van Kleenex-zakdoekjes, Huggies-luiers en Scottex-toiletpapier kampt met tegenvallende verkoopcijfers en oplopende kosten. Financiële bronnen vermoeden dan ook dat Kimberly-Clark Europese business wil verkopen.

Supermarkt mag concurreren met apotheek

17/07/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block werkt aan een Koninklijk Besluit om de verkoop van medische hulpmiddelen mogelijk te maken in supermarkten. Retailers reageren positief, apothekers zijn kritisch. 

Aanhoudende expansie Kruidvat werpt vruchten af

03/07/2018

Drogisterijketen Kruidvat verkocht het voorbije jaar 4,7% meer in België. De keten tekent al een paar jaar op rij Belgische groei op, niet het minst omdat ze steeds nieuwe winkels blijft openen.

Al 7,4 miljoen online shoppers in België 

08/06/2018

Alle Belgen samen spendeerden in het eerste kwartaal van dit jaar 2,73 miljard euro online. Zo’n 7,4 miljoen mensen kochten in totaal 23 miljoen keer online, opnieuw een flinke stijging.

Hoe Amazon ons koopgedrag beïnvloedt

05/06/2018

Liefst 40% van de Belgen winkelt tegenwoordig al bij Amazon en 27% van hen start naar eigen zeggen zijn online zoektocht steevast op de Amazon-website. Toch blijft de fysieke winkel een essentieel verkoopkanaal.

Cultmerk Aesop komt naar Antwerpen

04/06/2018

Het Australische schoonheidsmerk Aesop komt binnenkort met een eigen winkel naar Antwerpen: een voormalige sapjesbar aan de Nationalestraat krijgt de primeur.