Belgen en Nederlanders besteden meer dan 4 uur per week aan persoonlijke verzorging

Belgen en Nederlanders besteden meer dan 4 uur per week aan persoonlijke verzorging

Nederlanders besteden wekelijks gemiddeld ruim 4,5 uur aan persoonlijke verzorging. Belgen besteden per week 4,2 uur aan persoonlijke verzorging. Dit blijkt uit GfK-onderzoek onder 27.000 mensen in 22 landen.

 

Vrouwen voor zichzelf, mannen voor anderen

In Nederland besteden vrouwen wekelijks 5,3 uur en mannen 3,9 uur aan persoonlijke verzorging zoals in bad gaan, scheren, kleding, haar en make-up. Voor zowel mannen als vrouwen is de voornaamste reden voor persoonlijke verzorging jezelf goed voelen. Bijna 8 op de 10 vrouwen (77 procent) geeft dit als belangrijkste motivatie aan. Bij mannen is dit slechts iets meer dan de helft is (54 procent). 


Bij de vrouwen hebben de motivaties dan ook meer betrekking op zichzelf: behalve om zichzelf goed te voelen, besteedt 41 procent van de vrouwen tijd aan persoonlijke verzorging om zich zeker te voelen en 35 procent vanwege haar uitstraling.

 

Mannen doen meer aan persoonlijke verzorging voor anderen: 43 procent voor partner of echtgenoot, 34 procent om een goede indruk te maken op personen die ze voor de eerste keer ontmoeten, 30 procent om een goede indruk te maken op de andere sekse of personen die ze aantrekkelijk vinden. 29 procent doet aan verzorging om een goed voorbeeld voor hun kinderen te zijn.

 

Vrouwen internationaal: 1,5 uur meer

Vrouwen besteden internationaal gemiddeld bijna 1,5 uur meer per week aan persoonlijke verzorging dan mannen, namelijk 4,9 uur tegen 3,2 uur wekelijks. Ook in de internationale top-5 van motivaties is te zien dat vrouwen persoonlijke verzorging vooral voor zichzelf doen. Mannen geven in vier van de vijf gevallen aan het vooral belangrijk voor anderen te vinden.

 

Bij alle leeftijdsgroepen is jezelf goed voelen de grootste motivatie om zichzelf te verzorgen. Leeftijdsgroepen onder de 30 jaar willen vooral een goede indruk maken op de andere sekse of bij een eerste ontmoeting. Consumenten boven de 30 jaar doen dit voor hun partner of echtgenoot.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Etos naar België dankzij fusie Ahold-Delhaize

18/09/2017

Drogisterijketen Etos gaat profiteren van de fusie van haar moederbedrijf, het Nederlandse Ahold, met het Belgische Delhaize. Daardoor kunnen de producten van Etos verkocht gaan worden in onder andere België, Griekenland en Roemenië.

Ecover en Method in handen van SC Johnson

15/09/2017

De Amerikaanse fabrikant van onderhoudsproducten SC Johnson neemt de ecologische schoonmaakproducenten Ecover en Method over van hun moederbedrijf People Against Dirty. Daarbij geeft het bedrijf geen financiële details vrij. 

Unilever heeft interesse in Estée Lauder

25/08/2017

Er gaan geruchten de ronde dat meerdere partijen interesse tonen in een overname van cosmeticabedrijf Estée Lauder. Daarbij zouden onder andere L’Oréal en Unilever een bod overwegen.

Cosmeticaketen Atelier Rebul groeit snel in België

07/08/2017

De Deense cosmeticaketen Atelier Rebul wil de komende maanden snel groeien in België. In juli opende ze al de eerste twee vestigingen in Hasselt en Gent en daar komen snel nog winkels bij in Antwerpen, Brugge en Leuven.

Britse consumentenuitgaven blijven dalen

07/08/2017

In juli zijn de consumentenuitgaven in het Verenigd Koninkrijk er voor de derde maand op rij op achteruitgegaan. Het is de eerste keer in vier jaar dat er nog eens drie maanden op rij sprake was van een daling: analisten zien er de hand van de brexit in.

Sephora lanceert nieuw, kleiner winkelconcept

24/07/2017

Cosmeticaproducent Sephora heeft in de Verenigde Staten een nieuw en kleiner winkelconcept gelanceerd. Het bedrijf mikte tot nu toe vooral op grote winkels, maar experimenteert nu dus ook op kleinere schaal.

Back to top