Belgen en Nederlanders besteden meer dan 4 uur per week aan persoonlijke verzorging

Belgen en Nederlanders besteden meer dan 4 uur per week aan persoonlijke verzorging

Nederlanders besteden wekelijks gemiddeld ruim 4,5 uur aan persoonlijke verzorging. Belgen besteden per week 4,2 uur aan persoonlijke verzorging. Dit blijkt uit GfK-onderzoek onder 27.000 mensen in 22 landen.

 

Vrouwen voor zichzelf, mannen voor anderen

In Nederland besteden vrouwen wekelijks 5,3 uur en mannen 3,9 uur aan persoonlijke verzorging zoals in bad gaan, scheren, kleding, haar en make-up. Voor zowel mannen als vrouwen is de voornaamste reden voor persoonlijke verzorging jezelf goed voelen. Bijna 8 op de 10 vrouwen (77 procent) geeft dit als belangrijkste motivatie aan. Bij mannen is dit slechts iets meer dan de helft is (54 procent). 


Bij de vrouwen hebben de motivaties dan ook meer betrekking op zichzelf: behalve om zichzelf goed te voelen, besteedt 41 procent van de vrouwen tijd aan persoonlijke verzorging om zich zeker te voelen en 35 procent vanwege haar uitstraling.

 

Mannen doen meer aan persoonlijke verzorging voor anderen: 43 procent voor partner of echtgenoot, 34 procent om een goede indruk te maken op personen die ze voor de eerste keer ontmoeten, 30 procent om een goede indruk te maken op de andere sekse of personen die ze aantrekkelijk vinden. 29 procent doet aan verzorging om een goed voorbeeld voor hun kinderen te zijn.

 

Vrouwen internationaal: 1,5 uur meer

Vrouwen besteden internationaal gemiddeld bijna 1,5 uur meer per week aan persoonlijke verzorging dan mannen, namelijk 4,9 uur tegen 3,2 uur wekelijks. Ook in de internationale top-5 van motivaties is te zien dat vrouwen persoonlijke verzorging vooral voor zichzelf doen. Mannen geven in vier van de vijf gevallen aan het vooral belangrijk voor anderen te vinden.

 

Bij alle leeftijdsgroepen is jezelf goed voelen de grootste motivatie om zichzelf te verzorgen. Leeftijdsgroepen onder de 30 jaar willen vooral een goede indruk maken op de andere sekse of bij een eerste ontmoeting. Consumenten boven de 30 jaar doen dit voor hun partner of echtgenoot.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Consument kleedt zich steeds goedkoper

08/01/2018

Shoppers geven elk jaar minder uit aan kleding en schoenen. De vele kortingen en de scherpe prijsconcurrentie in de moderetail zorgen ervoor dat de bestedingen aan kledij bijna overal in Europa al sinds 2006 dalen.

Binnenkort geen sigaretten meer bij Kruidvat en Trekpleister

04/01/2018

Kruidvat en zusterketen Trekpleister halen ten laatste volgend jaar alle tabaksproducten uit hun rekken. De Stichting Tegen Kanker en Alliantie Nederland Rookvrij hopen dat ook de supermarkten het voorbeeld volgen, maar die staan niet meteen te trappelen.

Familie Colruyt koopt webapotheek Newpharma

19/12/2017

De familie Colruyt wordt hoofdaandeelhouder van onlineapotheek Newpharma. Het management van Newpharma slaat daarvoor de handen in elkaar met Korys (het investeringsvehikel van de familie Colruyt) en Colruyt Group.

Vijf supermarkttrends voor 2018

08/12/2017

De internationale supermarktonderzoeksorganisatie IGD identificeert de vijf trends die de foodretailmarkt zullen bepalen in de komende twaalf maanden.

Vijf foodtrends voor 2018

03/11/2017

Onderzoeksbureau Mintel identificeert vijf foodtrends die volgend jaar een impact zullen hebben op consumenten, retailers en fabrikanten. Het rapport ‘Global Food & Drink Trends 2018’ verzamelt inzichten van zestig analisten in een twaalftal landen.

Minder vaak naar supermarkt, maar vollere winkelkar

02/11/2017

Belgische gezinnen willen efficiënter shoppen: ze gaan daarom minder vaak naar de winkel voor hun voedingsaankopen, maar ze kopen wel meer per winkeltrip.

Back to top