Belgische supermarktketens in beroep tegen mededingingsautoriteit | RetailDetail

Belgische supermarktketens in beroep tegen mededingingsautoriteit

Belgische supermarktketens in beroep tegen mededingingsautoriteit

De supermarktgroepen Colruyt, Carrefour, Cora, Delhaize en Mestdagh hebben een klacht ingediend tegen de Raad van Mededinging. Deze zou in 2007 onrechtmatige huiszoekingen hebben laten uitvoeren bij de distributeurs in een zaak rond prijsafspraken over hygiëne- en verzorgingsproducten.

Prijsafspraken blijken uit onderzoeksrapport

De feiten gaan terug tot 2007, toen door de Belgische concurrentie-autoriteit een onderzoek werd ingesteld naar prijsafspraken onder de grote Belgische distributieketens rond parfums en verzorgings- en huishoudproducten. Deze zouden, in samenspraak met de merkproducenten, in onderlinge afspraak de prijzen hebben verhoogd van verschillende artikelen.

 

De zaak kwam aan het licht toen producent Colgate Palmolive in 2006 de klokken luidde bij de mededingingsraad, om zo zelf de straf te ontlopen. De Raad van Mededinging ging op onderzoek uit en dat onderzoek besloot in 2012 dat er inderdaad sprake was van illegale prijsafspraken.

 

Eind september dit jaar werd vervolgens het onderzoeksrapport, met deze conclusies, aan de supermarktgroepen bezorgd. Als de concurrentie-autoriteit nu overgaat tot een definitieve uitspraak, kan het geldboetes opleggen tot 10% van de totale omzet van de betrokken bedrijven.

 

Onwettige huiszoekingen

Colruyt heeft deze week echter een klacht ingediend bij het hof van beroep, omdat de huiszoekingen die zijn gebeurd in het onderzoek niet volgens de regels zouden verlopen zijn. De distributeur wil de huiszoekingen dan ook onwettig laten verklaren, waardoor het onderzoeksrapport niet aan de Raad van Mededinging zou mogen worden overgeleverd en er dus geen uitspraak kan komen.

 

Woensdag zijn Carrefour, Cora, Delhaize en de Mestdagh-groep hun Halse collega gevolgd en hebben ook zij eenzelfde klacht neergelegd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

Waarom Ecover niet meestapt in de promotie-oorlog

04/05/2018

Ecologische pionier Ecover mag weer wat rebelser worden en zoekt aansluiting bij de beginjaren. Het merk lanceert een nieuwe afwasmiddelfles en een televisiecampagne. De ambitie? Groei brengen in categorieën die onder druk staan.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.

Zalando start met verkoop schoonheidsproducten

23/03/2018

Zalando is vandaag in Duitsland gestart met de verkoop van schoonheidsproducten. Die stap werd in oktober al aangekondigd door het Duitse bedrijf en is nu dus een feit. Markten buiten Duitsland volgen wel pas later.

Eigenaar CK Hutchison zet stap opzij

19/03/2018

Li Ka-shing, de eigenaar en topman van CK Hutchison (het bedrijf achter ketens als Kruidvat en ICI Paris XL), zet half mei een stap opzij. Dan geeft de 89-jarige de fakkel door aan zijn oudste zoon, Victor Li.

Europa wil wereldwijd verbod op dierenproeven bij make-up

27/02/2018

Een aantal leden van het Europees Parlement stellen dat er werk moet worden gemaakt van een wereldwijd verbod op dierenproeven die worden uitgevoerd door cosmeticabedrijven. In Europa geldt zo’n verbod al.