Belgische supermarktketens in beroep tegen mededingingsautoriteit | RetailDetail

Belgische supermarktketens in beroep tegen mededingingsautoriteit

Belgische supermarktketens in beroep tegen mededingingsautoriteit

De supermarktgroepen Colruyt, Carrefour, Cora, Delhaize en Mestdagh hebben een klacht ingediend tegen de Raad van Mededinging. Deze zou in 2007 onrechtmatige huiszoekingen hebben laten uitvoeren bij de distributeurs in een zaak rond prijsafspraken over hygiëne- en verzorgingsproducten.

Prijsafspraken blijken uit onderzoeksrapport

De feiten gaan terug tot 2007, toen door de Belgische concurrentie-autoriteit een onderzoek werd ingesteld naar prijsafspraken onder de grote Belgische distributieketens rond parfums en verzorgings- en huishoudproducten. Deze zouden, in samenspraak met de merkproducenten, in onderlinge afspraak de prijzen hebben verhoogd van verschillende artikelen.

 

De zaak kwam aan het licht toen producent Colgate Palmolive in 2006 de klokken luidde bij de mededingingsraad, om zo zelf de straf te ontlopen. De Raad van Mededinging ging op onderzoek uit en dat onderzoek besloot in 2012 dat er inderdaad sprake was van illegale prijsafspraken.

 

Eind september dit jaar werd vervolgens het onderzoeksrapport, met deze conclusies, aan de supermarktgroepen bezorgd. Als de concurrentie-autoriteit nu overgaat tot een definitieve uitspraak, kan het geldboetes opleggen tot 10% van de totale omzet van de betrokken bedrijven.

 

Onwettige huiszoekingen

Colruyt heeft deze week echter een klacht ingediend bij het hof van beroep, omdat de huiszoekingen die zijn gebeurd in het onderzoek niet volgens de regels zouden verlopen zijn. De distributeur wil de huiszoekingen dan ook onwettig laten verklaren, waardoor het onderzoeksrapport niet aan de Raad van Mededinging zou mogen worden overgeleverd en er dus geen uitspraak kan komen.

 

Woensdag zijn Carrefour, Cora, Delhaize en de Mestdagh-groep hun Halse collega gevolgd en hebben ook zij eenzelfde klacht neergelegd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zalando Beauty Station gaat in zee met Estée Lauder

26/07/2018

De lang verwachte conceptwinkel van Zalando in Berlijn wil een testplatform zijn en een dialoog op gang brengen tussen cosmeticamerken en consumenten. Opmerkelijk is de nauwe samenwerking met Estée Lauder.

Wil Kimberly-Clark af van z’n Europese tak?

20/07/2018

De producent van Kleenex-zakdoekjes, Huggies-luiers en Scottex-toiletpapier kampt met tegenvallende verkoopcijfers en oplopende kosten. Financiële bronnen vermoeden dan ook dat Kimberly-Clark Europese business wil verkopen.

Supermarkt mag concurreren met apotheek

17/07/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block werkt aan een Koninklijk Besluit om de verkoop van medische hulpmiddelen mogelijk te maken in supermarkten. Retailers reageren positief, apothekers zijn kritisch. 

Aanhoudende expansie Kruidvat werpt vruchten af

03/07/2018

Drogisterijketen Kruidvat verkocht het voorbije jaar 4,7% meer in België. De keten tekent al een paar jaar op rij Belgische groei op, niet het minst omdat ze steeds nieuwe winkels blijft openen.

Cultmerk Aesop komt naar Antwerpen

04/06/2018

Het Australische schoonheidsmerk Aesop komt binnenkort met een eigen winkel naar Antwerpen: een voormalige sapjesbar aan de Nationalestraat krijgt de primeur. 

A.S. Watson (Kruidvat) lanceert online apotheek PharmaXpert.be

28/05/2018

Dank zij de lancering van een eigen online apotheek, PharmaXpert.be, kan de eigenaar van Kruidvat nu ook in België voorschriftvrije geneesmiddelen verkopen tegen voordelige prijzen.