Belgische supermarktketens in beroep tegen mededingingsautoriteit | RetailDetail

Belgische supermarktketens in beroep tegen mededingingsautoriteit

Belgische supermarktketens in beroep tegen mededingingsautoriteit

De supermarktgroepen Colruyt, Carrefour, Cora, Delhaize en Mestdagh hebben een klacht ingediend tegen de Raad van Mededinging. Deze zou in 2007 onrechtmatige huiszoekingen hebben laten uitvoeren bij de distributeurs in een zaak rond prijsafspraken over hygiëne- en verzorgingsproducten.

Prijsafspraken blijken uit onderzoeksrapport

De feiten gaan terug tot 2007, toen door de Belgische concurrentie-autoriteit een onderzoek werd ingesteld naar prijsafspraken onder de grote Belgische distributieketens rond parfums en verzorgings- en huishoudproducten. Deze zouden, in samenspraak met de merkproducenten, in onderlinge afspraak de prijzen hebben verhoogd van verschillende artikelen.

 

De zaak kwam aan het licht toen producent Colgate Palmolive in 2006 de klokken luidde bij de mededingingsraad, om zo zelf de straf te ontlopen. De Raad van Mededinging ging op onderzoek uit en dat onderzoek besloot in 2012 dat er inderdaad sprake was van illegale prijsafspraken.

 

Eind september dit jaar werd vervolgens het onderzoeksrapport, met deze conclusies, aan de supermarktgroepen bezorgd. Als de concurrentie-autoriteit nu overgaat tot een definitieve uitspraak, kan het geldboetes opleggen tot 10% van de totale omzet van de betrokken bedrijven.

 

Onwettige huiszoekingen

Colruyt heeft deze week echter een klacht ingediend bij het hof van beroep, omdat de huiszoekingen die zijn gebeurd in het onderzoek niet volgens de regels zouden verlopen zijn. De distributeur wil de huiszoekingen dan ook onwettig laten verklaren, waardoor het onderzoeksrapport niet aan de Raad van Mededinging zou mogen worden overgeleverd en er dus geen uitspraak kan komen.

 

Woensdag zijn Carrefour, Cora, Delhaize en de Mestdagh-groep hun Halse collega gevolgd en hebben ook zij eenzelfde klacht neergelegd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever waarschuwt online media: adverteren kan zo niet verder

12/02/2018

Unilever dreigt te stoppen met adverteren op online mediakanalen die ondoorzichtig zijn en verdeeldheid zaaien. Dat zegt hun marketingbaas Keith Weed op het IAB-adverteerderscongres. 

Luxemerken stuwen winst L’Oréal

09/02/2018

Ondanks een magere omzetgroei in 2017 kan het Franse cosmeticabedrijf L’Oréal toch uitpakken met een fors gestegen nettowinst. Dat heeft het te danken aan sterke prestaties van het luxesegment, waar de marges hoger zijn.

Trekpleister-directeur wordt topman Kruidvat België en Frankrijk

09/02/2018

A.S. Watson, de holding achter Kruidvat, ICI PARIS XL en Trekpleister, heeft Roland van den Berg benoemd tot algemeen directeur van die laatste keten. Hij vervangt er Bert Verhoef, die aan het hoofd van Kruidvat België en Frankrijk komt te staan.

Medicare-Market wil dit jaar 20 nieuwe apotheken openen

06/02/2018

Medicare-Market, uitbater van de parafarmacie Medi-Market en de apotheken PharmaClic, wil in 2018 120 nieuwe medewerkers aanwerven en 20 nieuwe verkooppunten openen. Tegen 2020 wil de keten groeien naar zeventig vestigingen.

Di lanceert eigen webwinkel

31/01/2018

Vanaf morgen kunnen klanten ook online terecht bij Di, want dan lanceert de Belgische beautyketen een eigen webshop. Het is de volgende stap in de vernieuwingsstrategie van Di.

Ecover gaat volledige gamma vernieuwen

31/01/2018

Ecover, een Belgische producent van ecologische was- en reinigingsmiddelen, gaat de verpakkingen van zijn volledige assortiment vernieuwen. Het afwasmiddel is als eerste aan de beurt, de operatie moet binnen twee jaar afgerond zijn.

Back to top