Belgische supermarktketens in beroep tegen mededingingsautoriteit

Belgische supermarktketens in beroep tegen mededingingsautoriteit

De supermarktgroepen Colruyt, Carrefour, Cora, Delhaize en Mestdagh hebben een klacht ingediend tegen de Raad van Mededinging. Deze zou in 2007 onrechtmatige huiszoekingen hebben laten uitvoeren bij de distributeurs in een zaak rond prijsafspraken over hygiëne- en verzorgingsproducten.

Prijsafspraken blijken uit onderzoeksrapport

De feiten gaan terug tot 2007, toen door de Belgische concurrentie-autoriteit een onderzoek werd ingesteld naar prijsafspraken onder de grote Belgische distributieketens rond parfums en verzorgings- en huishoudproducten. Deze zouden, in samenspraak met de merkproducenten, in onderlinge afspraak de prijzen hebben verhoogd van verschillende artikelen.

 

De zaak kwam aan het licht toen producent Colgate Palmolive in 2006 de klokken luidde bij de mededingingsraad, om zo zelf de straf te ontlopen. De Raad van Mededinging ging op onderzoek uit en dat onderzoek besloot in 2012 dat er inderdaad sprake was van illegale prijsafspraken.

 

Eind september dit jaar werd vervolgens het onderzoeksrapport, met deze conclusies, aan de supermarktgroepen bezorgd. Als de concurrentie-autoriteit nu overgaat tot een definitieve uitspraak, kan het geldboetes opleggen tot 10% van de totale omzet van de betrokken bedrijven.

 

Onwettige huiszoekingen

Colruyt heeft deze week echter een klacht ingediend bij het hof van beroep, omdat de huiszoekingen die zijn gebeurd in het onderzoek niet volgens de regels zouden verlopen zijn. De distributeur wil de huiszoekingen dan ook onwettig laten verklaren, waardoor het onderzoeksrapport niet aan de Raad van Mededinging zou mogen worden overgeleverd en er dus geen uitspraak kan komen.

 

Woensdag zijn Carrefour, Cora, Delhaize en de Mestdagh-groep hun Halse collega gevolgd en hebben ook zij eenzelfde klacht neergelegd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Grondige herpositionering voor Di

19/10/2017

Een stevig investeringsprogramma moet beautyretailer Di op de kaart zetten als een sterk merk. De krachtlijnen? Een uitgepuurd winkelbeeld, een exclusief assortiment, een e-shop en verhoogde communicatie-inspanningen.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Dollar Shave Club op weg naar Europa

10/10/2017

Volgend jaar wil de Dollar Shave Club zijn opwachting maken in Europa. De abonnementsdienst voor scheermesjes, die in handen is van Unilever, is al langer een succes in de Verenigde Staten.

Essity: “Consumenten kunnen geen dag zonder onze producten”

05/10/2017

Zeg niet langer SCA Hygiene, zeg voortaan Essity. De producent van merken als Tena, Tork, Tempo, Edet, Plenty, Lotus, Okay en Demak'Up focust nog sterker op hygiëne en gezondheid. Vooral de incontinentiemarkt biedt groeipotentieel. 

Belgisch parfummerk BillyXClub opent eerste eigen winkel

26/09/2017

In de Kammenstraat in Antwerpen heeft parfumlabel BillyXClub een eerste eigen winkel geopend. Tot nu toe waren de parfums enkel te koop in verschillende winkels van CKS en in de webshop.

Etos naar België dankzij fusie Ahold-Delhaize

18/09/2017

Drogisterijketen Etos gaat profiteren van de fusie van haar moederbedrijf, het Nederlandse Ahold, met het Belgische Delhaize. Daardoor kunnen de producten van Etos verkocht gaan worden in onder andere België, Griekenland en Roemenië.

Back to top