Birchbox zet expansieplannen op lager vuurtje | RetailDetail

Birchbox zet expansieplannen op lager vuurtje

Birchbox zet expansieplannen op lager vuurtje

Birchbox, een start-up die een abonnementsdienst aanbiedt voor schoonheidsproducten, gaat zijn expansieplannen een tijdje in de ijskast steken. Het heeft immers een gebrek aan fondsen en kampt met de concurrentie van andere bedrijven.

Geen expansie naar China

Bij Birchbox hadden ze nochtans grote plannen voor de nabije toekomst: zo was het bedrijf van plan om drie fysieke winkels te openen in de Verenigde Staten en werd er werkt gemaakt van expansie naar markten als China. Daar komt nu echter niets van in huis, omdat er te weinig geld voorhanden is. Birchbox had J.P. Morgan Chase ingeschakeld om nieuwe investeerders te vinden of een overnemer, maar gesprekken met kandidaten leverden uiteindelijk niets op.

 

Het is ondertussen al twee jaar geleden dat Birchbox nog eens een grote investering binnen haalde. Toen kreeg het 60 miljoen dollar (53 miljoen euro) toegestopt, wat de waarde van het bedrijf op 485 miljoen dollar (430 miljoen euro) bracht.

 

Manier van werken aangepakt

Investeerders zijn dan ook minder snel geneigd om nog veel geld te pompen in start-ups, om zo een snelle expansie te forceren. Daardoor moeten start-ups zich sneller focussen op het maken van winst. “Het draait volledig om tonen dat je het bedrijf op een winstgevende wijze kan leiden en dat heeft ons gedwongen om de manier waarop we werken en waarop we geld uitgeven volledig te veranderen”, zegt CEO Katia Beauchamp aan The Wall Street Journal.

 

Bovendien heeft Birckbox te kampen met flink wat concurrentie van andere bedrijven: zo heeft Ipsy uit Californië momenteel al 1,5 miljoen abonnees, terwijl Birchbox het moet stellen met 1 miljoen klanten.

 

Naast het opbergen van de expansieplannen verdwenen er bij Birckbox ook 50 van de 300 werknemers en werd het hoofdkantoor in New York teruggebracht van twee verdiepingen naar één verdieping.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Go Sport ontvouwt grootse internationale plannen

22/02/2018

De Franse sportretailer Go Sport, in ons land actief met twaalf winkels, koestert ambitieuze expansieplannen. Binnen Europa worden Spanje en Polen de speerpunten, daarbuiten zet de groep in op Marokko en India.

Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht had aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie op de opmars van Amazon en andere online spelers.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Meer omzet maar (pak) minder winst voor PepsiCo

15/02/2018

Ondanks een ‘vlak’ vierde kwartaal, waarin de snacks de afkalvende verkoop van frisdranken alsnog wisten te compenseren, is PepsiCo er toch in geslaagd 2017 met een lichte omzetgroei af te sluiten. De nettowinst nam wel een flinke duik.

Back to top