Birchbox zet expansieplannen op lager vuurtje

Birchbox zet expansieplannen op lager vuurtje

Birchbox, een start-up die een abonnementsdienst aanbiedt voor schoonheidsproducten, gaat zijn expansieplannen een tijdje in de ijskast steken. Het heeft immers een gebrek aan fondsen en kampt met de concurrentie van andere bedrijven.

Geen expansie naar China

Bij Birchbox hadden ze nochtans grote plannen voor de nabije toekomst: zo was het bedrijf van plan om drie fysieke winkels te openen in de Verenigde Staten en werd er werkt gemaakt van expansie naar markten als China. Daar komt nu echter niets van in huis, omdat er te weinig geld voorhanden is. Birchbox had J.P. Morgan Chase ingeschakeld om nieuwe investeerders te vinden of een overnemer, maar gesprekken met kandidaten leverden uiteindelijk niets op.

 

Het is ondertussen al twee jaar geleden dat Birchbox nog eens een grote investering binnen haalde. Toen kreeg het 60 miljoen dollar (53 miljoen euro) toegestopt, wat de waarde van het bedrijf op 485 miljoen dollar (430 miljoen euro) bracht.

 

Manier van werken aangepakt

Investeerders zijn dan ook minder snel geneigd om nog veel geld te pompen in start-ups, om zo een snelle expansie te forceren. Daardoor moeten start-ups zich sneller focussen op het maken van winst. “Het draait volledig om tonen dat je het bedrijf op een winstgevende wijze kan leiden en dat heeft ons gedwongen om de manier waarop we werken en waarop we geld uitgeven volledig te veranderen”, zegt CEO Katia Beauchamp aan The Wall Street Journal.

 

Bovendien heeft Birckbox te kampen met flink wat concurrentie van andere bedrijven: zo heeft Ipsy uit Californië momenteel al 1,5 miljoen abonnees, terwijl Birchbox het moet stellen met 1 miljoen klanten.

 

Naast het opbergen van de expansieplannen verdwenen er bij Birckbox ook 50 van de 300 werknemers en werd het hoofdkantoor in New York teruggebracht van twee verdiepingen naar één verdieping.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Nieuwe CEO moet Fiets! volgende fase inleiden

12/12/2017

Fietsenketen Fiets! heeft een nieuwe CEO, die de keten terug op het juiste spoor moet zetten na een moeilijk jaar waarin oprichter Hendrik Winkelmans meer naar de achtergrond verdween.

Ahold en Delhaize nu ook in de Verenigde Staten één

08/12/2017

De eenmaking van Ahold en Delhaize gaat verder: in januari worden ook Ahold USA en Delhaize America samengevoegd. Zo wil het Belgisch-Nederlandse fusiebedrijf verder in de kosten snijden.

Bree krijgt Belgische primeur van Jumbo

07/12/2017

Supermarktketen Jumbo heeft zijn eerste Belgische vestiging beet: de retailer zal een pand betrekken in een nieuw retailpark in het Limburgse Bree, verneemt RetailDetail. De opening is wel nog niet voor morgen.

Walmart wil geen "winkel" meer zijn

07/12/2017

Het Amerikaanse Walmart is al langer gekend onder die naam, maar eigenlijk was de wettelijke naam van het bedrijf nog steeds Wal-Mart Stores. Daar komt nu echter verandering in: in het tijdperk van e-commerce wil Walmart méér zijn dan een winkelketen.

Essentiel Antwerp breidt verder uit in Nederland

06/12/2017

Het Belgische modemerk Essentiel Antwerp zet zijn veroveringstocht in Nederland verder en wil er volgend jaar drie nieuwe vestigingen openen. Eerder opende het al winkels in Amsterdam, Haarlem en ’s Hertogenbosch.

Back to top