Birchbox zet expansieplannen op lager vuurtje | RetailDetail

Birchbox zet expansieplannen op lager vuurtje

Birchbox zet expansieplannen op lager vuurtje

Birchbox, een start-up die een abonnementsdienst aanbiedt voor schoonheidsproducten, gaat zijn expansieplannen een tijdje in de ijskast steken. Het heeft immers een gebrek aan fondsen en kampt met de concurrentie van andere bedrijven.

Geen expansie naar China

Bij Birchbox hadden ze nochtans grote plannen voor de nabije toekomst: zo was het bedrijf van plan om drie fysieke winkels te openen in de Verenigde Staten en werd er werkt gemaakt van expansie naar markten als China. Daar komt nu echter niets van in huis, omdat er te weinig geld voorhanden is. Birchbox had J.P. Morgan Chase ingeschakeld om nieuwe investeerders te vinden of een overnemer, maar gesprekken met kandidaten leverden uiteindelijk niets op.

 

Het is ondertussen al twee jaar geleden dat Birchbox nog eens een grote investering binnen haalde. Toen kreeg het 60 miljoen dollar (53 miljoen euro) toegestopt, wat de waarde van het bedrijf op 485 miljoen dollar (430 miljoen euro) bracht.

 

Manier van werken aangepakt

Investeerders zijn dan ook minder snel geneigd om nog veel geld te pompen in start-ups, om zo een snelle expansie te forceren. Daardoor moeten start-ups zich sneller focussen op het maken van winst. “Het draait volledig om tonen dat je het bedrijf op een winstgevende wijze kan leiden en dat heeft ons gedwongen om de manier waarop we werken en waarop we geld uitgeven volledig te veranderen”, zegt CEO Katia Beauchamp aan The Wall Street Journal.

 

Bovendien heeft Birckbox te kampen met flink wat concurrentie van andere bedrijven: zo heeft Ipsy uit Californië momenteel al 1,5 miljoen abonnees, terwijl Birchbox het moet stellen met 1 miljoen klanten.

 

Naast het opbergen van de expansieplannen verdwenen er bij Birckbox ook 50 van de 300 werknemers en werd het hoofdkantoor in New York teruggebracht van twee verdiepingen naar één verdieping.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ex-medewerksters beschuldigen Nike van discriminatie

14/08/2018

Enkele Amerikaanse ex-werknemers van Nike hebben een rechtszaak aangespannen tegen het sportmerk. De vrouwen zouden minder loon hebben gekregen dan mannelijke collega’s en ongepast gedrag moeten ondergaan.

Amper 2% Amazon Alexa-gebruikers kocht al via voice

07/08/2018

Slechts 2% van alle Amazon Echo-eigenaars in de VS kocht al iets via de slimme speakers. Velen probeerden het al wel, maar haakten onderweg af. Is de technologie waardeloos of nog niet klaar?

Walmart laat robots online orders picken

07/08/2018

De Amerikaanse retailreus  Walmart experimenteert met robots die online orders picken: ze halen snel droge, gekoelde en diepgevroren waren uit de schappen, terwijl de medewerkers de verse producten uitkiezen.

Lost Ahold Delhaize de rol in de VS?

07/08/2018

Er is werk aan de winkel voor Ahold Delhaize in de Verenigde Staten, zegt beurshuis Berenberg. De retailer laat teveel betijen, terwijl de concurrentie zienderogen toeneemt: grote investeringen zijn noodzakelijk omdat de groep veel te duur is.

Albert Heijn plant grootste winkel in Deurne

07/08/2018

Er komt geen einde aan de expansiedrang van Albert Heijn in België. In het Antwerpse district Deurne bouwt de retailer momenteel de voorlopig grootste vestiging in ons land, maar buurtbewoners vrezen voor overlast.

Lifestyleblad PopSugar oogst succes met SMS-verkoop

07/08/2018

Het kan ook nog lekker simpel, in deze tijden van spraaktechnologie en gezichtsherkenning: lifestyleblad PopSugar laat shoppers via SMS kopen en bereikt daar eind dit jaar 20.000 leden mee.