Brusselse webapotheek Pharmasimple wil Europa veroveren

Brusselse webapotheek Pharmasimple wil Europa veroveren

Pharmasimple, een online apotheek die in 2010 werd opgericht in Brussel, zag zijn omzet in 2016 met 66,2% groeien naar 11,3 miljoen euro. De ambities liggen echter veel hoger, want binnen vijf jaar moet dat meer dan 100 miljoen euro zijn.

Dit jaar break-even

Voorlopig wordt er wel nog geen winst gemaakt: vorig jaar bedroeg het verlies ongeveer 900.000 euro, voornamelijk te wijten aan de investeringen die worden gemaakt. Volgens oprichter Michaël Willems is die winst echter niet meer veraf en zal er in de tweede helft van dit jaar al break-even worden gedraaid.

 

Om nog beter te kunnen werken, wil Pharmasimple al zijn activiteiten binnen een jaar centraliseren op één plek. Momenteel wordt er nog gewerkt in Sint-Genesius-Rode, waar het management en het logistieke platform zich bevinden, en in La Louvière, waar de marketing wordt gedaan. In het ene nieuwe centrum moet er ruimte zijn om te groeien, met onder andere een opslagruimte waar drie keer zoveel producten in kunnen. Er zal dan ook gewerkt worden aan eigen productlijnen voor voedingssupplementen en cosmetica, die Pharmasimple minder afhankelijk moeten maken van andere bedrijven en de winstmarges moeten verhogen.

 

Kapitaalsverhoging

Tegenwoordig worden er wel geen geneesmiddelen meer verkocht op de apotheek. Die beslissing werd in 2013 genomen, omdat er teveel tijd ging naar de rompslomp die de online verkoop van geneesmiddelen met zich meebrengt. Heel wat producenten zagen het immers niet zitten dat hun producten ook online werden verkocht.

 

Onlangs werden er nog onderhandelingen met een Frans bedrijf opgestart rond een kapitaalsverhoging van twee miljoen euro, om de expansie van het bedrijf te versnellen: eerst wil het marktleider worden in Frankrijk (waar het al 75% van zijn omzet haalt) en daarna wil het de nummer één worden in Europa. Daarnaast heeft Pharmasimple ook de ambitie om nog voor het einde van dit jaar aanwezig te zijn op Alternext, de aandelenbeurs voor kmo’s.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zalando groeit opnieuw met meer dan 20 procent

10/08/2017

Het Duitse Zalando heeft in het tweede kwartaal van 2017 net de doelstelling van een groei van meer dan 20% gehaald. Ook voor het volledige boekjaar gaat het nog altijd uit van een groei tussen 20 en 25%.

Cosmeticaketen Atelier Rebul groeit snel in België

07/08/2017

De Deense cosmeticaketen Atelier Rebul wil de komende maanden snel groeien in België. In juli opende ze al de eerste twee vestigingen in Hasselt en Gent en daar komen snel nog winkels bij in Antwerpen, Brugge en Leuven.

Lidl bouwt nieuw distributiecentrum in Venlo

01/08/2017

Lidl gaat in Venlo een nieuw distributiecentrum openen, dat dienst moet doen om klanten van de webshop te bedienen. Het zou daarbij gaan over een internationaal project, dat dus niet uitgaat van Lidl Nederland.

Champignons de Bruxelles in zee met Carrefour

31/07/2017

In tegenstelling tot wat het altijd voor ogen had, heeft Champignons de Bruxelles nu toch besloten om met Carrefour in zee te gaan. De champignonkwekers zagen het nochtans eerder niet zitten om met grote ketens samen te werken.

Dit najaar tweede Belgische winkel voor Dr. Martens

26/07/2017

Modemerk Dr. Martens opent na een eerste winkel in Antwerpen nu ook een eigen filiaal in Brussel. De nieuwe winkel komt dit najaar in de Kleerkopersstraat in het centrum van Brussel en zal de volledige collectie van het merk verkopen.

Comeos vindt nieuwe e-commerceregels gemiste kans

26/07/2017

Handelsfederatie Comeos is niet te spreken over de hervorming die de regering wil doorvoeren om nachtwerk binnen de e-commercesector eenvoudiger te maken. Volgens hen heeft die enkel symbolische waarde.

Back to top