Brusselse webapotheek Pharmasimple wil Europa veroveren

Brusselse webapotheek Pharmasimple wil Europa veroveren

Pharmasimple, een online apotheek die in 2010 werd opgericht in Brussel, zag zijn omzet in 2016 met 66,2% groeien naar 11,3 miljoen euro. De ambities liggen echter veel hoger, want binnen vijf jaar moet dat meer dan 100 miljoen euro zijn.

Dit jaar break-even

Voorlopig wordt er wel nog geen winst gemaakt: vorig jaar bedroeg het verlies ongeveer 900.000 euro, voornamelijk te wijten aan de investeringen die worden gemaakt. Volgens oprichter Michaël Willems is die winst echter niet meer veraf en zal er in de tweede helft van dit jaar al break-even worden gedraaid.

 

Om nog beter te kunnen werken, wil Pharmasimple al zijn activiteiten binnen een jaar centraliseren op één plek. Momenteel wordt er nog gewerkt in Sint-Genesius-Rode, waar het management en het logistieke platform zich bevinden, en in La Louvière, waar de marketing wordt gedaan. In het ene nieuwe centrum moet er ruimte zijn om te groeien, met onder andere een opslagruimte waar drie keer zoveel producten in kunnen. Er zal dan ook gewerkt worden aan eigen productlijnen voor voedingssupplementen en cosmetica, die Pharmasimple minder afhankelijk moeten maken van andere bedrijven en de winstmarges moeten verhogen.

 

Kapitaalsverhoging

Tegenwoordig worden er wel geen geneesmiddelen meer verkocht op de apotheek. Die beslissing werd in 2013 genomen, omdat er teveel tijd ging naar de rompslomp die de online verkoop van geneesmiddelen met zich meebrengt. Heel wat producenten zagen het immers niet zitten dat hun producten ook online werden verkocht.

 

Onlangs werden er nog onderhandelingen met een Frans bedrijf opgestart rond een kapitaalsverhoging van twee miljoen euro, om de expansie van het bedrijf te versnellen: eerst wil het marktleider worden in Frankrijk (waar het al 75% van zijn omzet haalt) en daarna wil het de nummer één worden in Europa. Daarnaast heeft Pharmasimple ook de ambitie om nog voor het einde van dit jaar aanwezig te zijn op Alternext, de aandelenbeurs voor kmo’s.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

97 procent van The Mint al verhuurd

20/09/2017

Binnenkort opent na een renovatie van twee jaar het winkelgedeelte van het Muntcentrum onder de naam The Mint. Ondertussen zijn 97% van de winkelruimtes al ingevuld: onder andere Decathlon en Uniqlo vestigen zich voor het eerst in het centrum van Brussel.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Computerwebwinkel Afuture opgedoekt

18/09/2017

Enkele maanden geleden ging webshop Afuture failliet, maar dankzij Beat-it was er wel sprake van een doorstart. Nu heeft de nieuwe eigenaar toch besloten om er definitief de stekker uit te trekken.

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top