Brusselse webapotheek Pharmasimple wil Europa veroveren | RetailDetail

Brusselse webapotheek Pharmasimple wil Europa veroveren

Brusselse webapotheek Pharmasimple wil Europa veroveren

Pharmasimple, een online apotheek die in 2010 werd opgericht in Brussel, zag zijn omzet in 2016 met 66,2% groeien naar 11,3 miljoen euro. De ambities liggen echter veel hoger, want binnen vijf jaar moet dat meer dan 100 miljoen euro zijn.

Dit jaar break-even

Voorlopig wordt er wel nog geen winst gemaakt: vorig jaar bedroeg het verlies ongeveer 900.000 euro, voornamelijk te wijten aan de investeringen die worden gemaakt. Volgens oprichter Michaël Willems is die winst echter niet meer veraf en zal er in de tweede helft van dit jaar al break-even worden gedraaid.

 

Om nog beter te kunnen werken, wil Pharmasimple al zijn activiteiten binnen een jaar centraliseren op één plek. Momenteel wordt er nog gewerkt in Sint-Genesius-Rode, waar het management en het logistieke platform zich bevinden, en in La Louvière, waar de marketing wordt gedaan. In het ene nieuwe centrum moet er ruimte zijn om te groeien, met onder andere een opslagruimte waar drie keer zoveel producten in kunnen. Er zal dan ook gewerkt worden aan eigen productlijnen voor voedingssupplementen en cosmetica, die Pharmasimple minder afhankelijk moeten maken van andere bedrijven en de winstmarges moeten verhogen.

 

Kapitaalsverhoging

Tegenwoordig worden er wel geen geneesmiddelen meer verkocht op de apotheek. Die beslissing werd in 2013 genomen, omdat er teveel tijd ging naar de rompslomp die de online verkoop van geneesmiddelen met zich meebrengt. Heel wat producenten zagen het immers niet zitten dat hun producten ook online werden verkocht.

 

Onlangs werden er nog onderhandelingen met een Frans bedrijf opgestart rond een kapitaalsverhoging van twee miljoen euro, om de expansie van het bedrijf te versnellen: eerst wil het marktleider worden in Frankrijk (waar het al 75% van zijn omzet haalt) en daarna wil het de nummer één worden in Europa. Daarnaast heeft Pharmasimple ook de ambitie om nog voor het einde van dit jaar aanwezig te zijn op Alternext, de aandelenbeurs voor kmo’s.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkt mag concurreren met apotheek

17/07/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block werkt aan een Koninklijk Besluit om de verkoop van medische hulpmiddelen mogelijk te maken in supermarkten. Retailers reageren positief, apothekers zijn kritisch. 

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Alibaba-topman en premier Michel bespreken investering in Luik

04/07/2018

Jack Ma, oprichter en voorzitter van de Chinese internetreus Alibaba, heeft een mogelijke investering in Luik besproken met premier Charles Michel. Na afloop was Ma vaag, Michel legt de bal bij het bedrijf.