Chanel verkoopt cosmeticamerk Bourjois aan Coty | RetailDetail

Chanel verkoopt cosmeticamerk Bourjois aan Coty

Chanel verkoopt cosmeticamerk Bourjois aan Coty

De Franse luxegroep Chanel gaat zijn cosmeticamerk Bourjois verkopen aan parfummaker Coty. In ruil krijgen de Fransen 4,2% van het Amerikaanse bedrijf in handen. Het gaat om 15 miljoen aandelen, wat Bourjois op omgerekend 190 miljoen euro waardeert.

Van Chanel sinds 1898

Bourjois - dat behalve make-up ook douchegels, deodorants en parfums in zijn portefeuille heeft - maakt al sinds 1898 deel uit van Chanel en wordt verkocht in een vijftigtal landen. In Frankrijk is Bourjois het op twee na meest verkochte cosmeticamerk in de grootdistributie, na Gemey Maybelline en L'Oréal Paris.

 

De verkoop van Bourjois houdt steek, zeggen analisten: "De familie Wertheimer (eigenaars van de Franse luxegroep, nvdr.) en Chanel willen zich concentreren op het zeer selectieve". Bourjois heeft bij het grote publiek altijd een massaproductie-imago gehad, en dat valt moeilijk te rijmen met het 'exclusieve karakter' waar Chanel voor staat.

 

Zusje van Chloé, Calvin Klein en Marc Jacobs

"Wij zijn zeer verheugd het merk Bourjois in onze portefeuille beautyproducten te hebben en Chanel als aandeelhouder van Coty te mogen verwelkomen", zegt Bart Becht, topman van de groep Coty. Die werd trouwens in 1904 opgericht door de Fransman François Coty, die zelf een tijd aan de slag was bij Chanel als 'neus' alvorens te emigreren naar de Verenigde Staten.

 

Coty - dat onder meer de parfums van Chloé, Calvin Klein en Marc Jacobs commercialiseert - heeft al langer de ambitie om een echte wereldgigant op de cosmeticamarkt te worden. De groep, met als belangrijkste aandeelhouder de holding John A. Benckiser, trok in juni 2013 naar de beurs en realiseert een jaaromzet van 4,6 miljard dollar (zo'n 3,6 miljard euro).

 

Chanel, dat een jaaromzet van 4,75 miljard euro draait, is het nummer twee op de luxemarkt, na Louis Vuitton. Het Franse bedrijf is nog volledig in privé-handen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever waarschuwt online media: adverteren kan zo niet verder

12/02/2018

Unilever dreigt te stoppen met adverteren op online mediakanalen die ondoorzichtig zijn en verdeeldheid zaaien. Dat zegt hun marketingbaas Keith Weed op het IAB-adverteerderscongres. 

Luxemerken stuwen winst L’Oréal

09/02/2018

Ondanks een magere omzetgroei in 2017 kan het Franse cosmeticabedrijf L’Oréal toch uitpakken met een fors gestegen nettowinst. Dat heeft het te danken aan sterke prestaties van het luxesegment, waar de marges hoger zijn.

Trekpleister-directeur wordt topman Kruidvat België en Frankrijk

09/02/2018

A.S. Watson, de holding achter Kruidvat, ICI PARIS XL en Trekpleister, heeft Roland van den Berg benoemd tot algemeen directeur van die laatste keten. Hij vervangt er Bert Verhoef, die aan het hoofd van Kruidvat België en Frankrijk komt te staan.

Medicare-Market wil dit jaar 20 nieuwe apotheken openen

06/02/2018

Medicare-Market, uitbater van de parafarmacie Medi-Market en de apotheken PharmaClic, wil in 2018 120 nieuwe medewerkers aanwerven en 20 nieuwe verkooppunten openen. Tegen 2020 wil de keten groeien naar zeventig vestigingen.

Di lanceert eigen webwinkel

31/01/2018

Vanaf morgen kunnen klanten ook online terecht bij Di, want dan lanceert de Belgische beautyketen een eigen webshop. Het is de volgende stap in de vernieuwingsstrategie van Di.

Ecover gaat volledige gamma vernieuwen

31/01/2018

Ecover, een Belgische producent van ecologische was- en reinigingsmiddelen, gaat de verpakkingen van zijn volledige assortiment vernieuwen. Het afwasmiddel is als eerste aan de beurt, de operatie moet binnen twee jaar afgerond zijn.

Back to top