Chanel verkoopt cosmeticamerk Bourjois aan Coty | RetailDetail

Chanel verkoopt cosmeticamerk Bourjois aan Coty

Chanel verkoopt cosmeticamerk Bourjois aan Coty

De Franse luxegroep Chanel gaat zijn cosmeticamerk Bourjois verkopen aan parfummaker Coty. In ruil krijgen de Fransen 4,2% van het Amerikaanse bedrijf in handen. Het gaat om 15 miljoen aandelen, wat Bourjois op omgerekend 190 miljoen euro waardeert.

Van Chanel sinds 1898

Bourjois - dat behalve make-up ook douchegels, deodorants en parfums in zijn portefeuille heeft - maakt al sinds 1898 deel uit van Chanel en wordt verkocht in een vijftigtal landen. In Frankrijk is Bourjois het op twee na meest verkochte cosmeticamerk in de grootdistributie, na Gemey Maybelline en L'Oréal Paris.

 

De verkoop van Bourjois houdt steek, zeggen analisten: "De familie Wertheimer (eigenaars van de Franse luxegroep, nvdr.) en Chanel willen zich concentreren op het zeer selectieve". Bourjois heeft bij het grote publiek altijd een massaproductie-imago gehad, en dat valt moeilijk te rijmen met het 'exclusieve karakter' waar Chanel voor staat.

 

Zusje van Chloé, Calvin Klein en Marc Jacobs

"Wij zijn zeer verheugd het merk Bourjois in onze portefeuille beautyproducten te hebben en Chanel als aandeelhouder van Coty te mogen verwelkomen", zegt Bart Becht, topman van de groep Coty. Die werd trouwens in 1904 opgericht door de Fransman François Coty, die zelf een tijd aan de slag was bij Chanel als 'neus' alvorens te emigreren naar de Verenigde Staten.

 

Coty - dat onder meer de parfums van Chloé, Calvin Klein en Marc Jacobs commercialiseert - heeft al langer de ambitie om een echte wereldgigant op de cosmeticamarkt te worden. De groep, met als belangrijkste aandeelhouder de holding John A. Benckiser, trok in juni 2013 naar de beurs en realiseert een jaaromzet van 4,6 miljard dollar (zo'n 3,6 miljard euro).

 

Chanel, dat een jaaromzet van 4,75 miljard euro draait, is het nummer twee op de luxemarkt, na Louis Vuitton. Het Franse bedrijf is nog volledig in privé-handen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

Waarom Ecover niet meestapt in de promotie-oorlog

04/05/2018

Ecologische pionier Ecover mag weer wat rebelser worden en zoekt aansluiting bij de beginjaren. Het merk lanceert een nieuwe afwasmiddelfles en een televisiecampagne. De ambitie? Groei brengen in categorieën die onder druk staan.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.

Zalando start met verkoop schoonheidsproducten

23/03/2018

Zalando is vandaag in Duitsland gestart met de verkoop van schoonheidsproducten. Die stap werd in oktober al aangekondigd door het Duitse bedrijf en is nu dus een feit. Markten buiten Duitsland volgen wel pas later.

Eigenaar CK Hutchison zet stap opzij

19/03/2018

Li Ka-shing, de eigenaar en topman van CK Hutchison (het bedrijf achter ketens als Kruidvat en ICI Paris XL), zet half mei een stap opzij. Dan geeft de 89-jarige de fakkel door aan zijn oudste zoon, Victor Li.

Europa wil wereldwijd verbod op dierenproeven bij make-up

27/02/2018

Een aantal leden van het Europees Parlement stellen dat er werk moet worden gemaakt van een wereldwijd verbod op dierenproeven die worden uitgevoerd door cosmeticabedrijven. In Europa geldt zo’n verbod al.