Chanel verkoopt cosmeticamerk Bourjois aan Coty | RetailDetail

Chanel verkoopt cosmeticamerk Bourjois aan Coty

Chanel verkoopt cosmeticamerk Bourjois aan Coty

De Franse luxegroep Chanel gaat zijn cosmeticamerk Bourjois verkopen aan parfummaker Coty. In ruil krijgen de Fransen 4,2% van het Amerikaanse bedrijf in handen. Het gaat om 15 miljoen aandelen, wat Bourjois op omgerekend 190 miljoen euro waardeert.

Van Chanel sinds 1898

Bourjois - dat behalve make-up ook douchegels, deodorants en parfums in zijn portefeuille heeft - maakt al sinds 1898 deel uit van Chanel en wordt verkocht in een vijftigtal landen. In Frankrijk is Bourjois het op twee na meest verkochte cosmeticamerk in de grootdistributie, na Gemey Maybelline en L'Oréal Paris.

 

De verkoop van Bourjois houdt steek, zeggen analisten: "De familie Wertheimer (eigenaars van de Franse luxegroep, nvdr.) en Chanel willen zich concentreren op het zeer selectieve". Bourjois heeft bij het grote publiek altijd een massaproductie-imago gehad, en dat valt moeilijk te rijmen met het 'exclusieve karakter' waar Chanel voor staat.

 

Zusje van Chloé, Calvin Klein en Marc Jacobs

"Wij zijn zeer verheugd het merk Bourjois in onze portefeuille beautyproducten te hebben en Chanel als aandeelhouder van Coty te mogen verwelkomen", zegt Bart Becht, topman van de groep Coty. Die werd trouwens in 1904 opgericht door de Fransman François Coty, die zelf een tijd aan de slag was bij Chanel als 'neus' alvorens te emigreren naar de Verenigde Staten.

 

Coty - dat onder meer de parfums van Chloé, Calvin Klein en Marc Jacobs commercialiseert - heeft al langer de ambitie om een echte wereldgigant op de cosmeticamarkt te worden. De groep, met als belangrijkste aandeelhouder de holding John A. Benckiser, trok in juni 2013 naar de beurs en realiseert een jaaromzet van 4,6 miljard dollar (zo'n 3,6 miljard euro).

 

Chanel, dat een jaaromzet van 4,75 miljard euro draait, is het nummer twee op de luxemarkt, na Louis Vuitton. Het Franse bedrijf is nog volledig in privé-handen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkt mag concurreren met apotheek

17/07/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block werkt aan een Koninklijk Besluit om de verkoop van medische hulpmiddelen mogelijk te maken in supermarkten. Retailers reageren positief, apothekers zijn kritisch. 

Aanhoudende expansie Kruidvat werpt vruchten af

03/07/2018

Drogisterijketen Kruidvat verkocht het voorbije jaar 4,7% meer in België. De keten tekent al een paar jaar op rij Belgische groei op, niet het minst omdat ze steeds nieuwe winkels blijft openen.

Cultmerk Aesop komt naar Antwerpen

04/06/2018

Het Australische schoonheidsmerk Aesop komt binnenkort met een eigen winkel naar Antwerpen: een voormalige sapjesbar aan de Nationalestraat krijgt de primeur. 

A.S. Watson (Kruidvat) lanceert online apotheek PharmaXpert.be

28/05/2018

Dank zij de lancering van een eigen online apotheek, PharmaXpert.be, kan de eigenaar van Kruidvat nu ook in België voorschriftvrije geneesmiddelen verkopen tegen voordelige prijzen.

Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.