Chanel verkoopt cosmeticamerk Bourjois aan Coty

Chanel verkoopt cosmeticamerk Bourjois aan Coty

De Franse luxegroep Chanel gaat zijn cosmeticamerk Bourjois verkopen aan parfummaker Coty. In ruil krijgen de Fransen 4,2% van het Amerikaanse bedrijf in handen. Het gaat om 15 miljoen aandelen, wat Bourjois op omgerekend 190 miljoen euro waardeert.

Van Chanel sinds 1898

Bourjois - dat behalve make-up ook douchegels, deodorants en parfums in zijn portefeuille heeft - maakt al sinds 1898 deel uit van Chanel en wordt verkocht in een vijftigtal landen. In Frankrijk is Bourjois het op twee na meest verkochte cosmeticamerk in de grootdistributie, na Gemey Maybelline en L'Oréal Paris.

 

De verkoop van Bourjois houdt steek, zeggen analisten: "De familie Wertheimer (eigenaars van de Franse luxegroep, nvdr.) en Chanel willen zich concentreren op het zeer selectieve". Bourjois heeft bij het grote publiek altijd een massaproductie-imago gehad, en dat valt moeilijk te rijmen met het 'exclusieve karakter' waar Chanel voor staat.

 

Zusje van Chloé, Calvin Klein en Marc Jacobs

"Wij zijn zeer verheugd het merk Bourjois in onze portefeuille beautyproducten te hebben en Chanel als aandeelhouder van Coty te mogen verwelkomen", zegt Bart Becht, topman van de groep Coty. Die werd trouwens in 1904 opgericht door de Fransman François Coty, die zelf een tijd aan de slag was bij Chanel als 'neus' alvorens te emigreren naar de Verenigde Staten.

 

Coty - dat onder meer de parfums van Chloé, Calvin Klein en Marc Jacobs commercialiseert - heeft al langer de ambitie om een echte wereldgigant op de cosmeticamarkt te worden. De groep, met als belangrijkste aandeelhouder de holding John A. Benckiser, trok in juni 2013 naar de beurs en realiseert een jaaromzet van 4,6 miljard dollar (zo'n 3,6 miljard euro).

 

Chanel, dat een jaaromzet van 4,75 miljard euro draait, is het nummer twee op de luxemarkt, na Louis Vuitton. Het Franse bedrijf is nog volledig in privé-handen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nu ook geneesmiddelen op voorschrift bij webshop Multipharma

24/10/2017

Multipharma heeft de dienstverlening op zijn webshop uitgebreid: naast parafarmaceutische producten en voorschriftvrije geneesmiddelen kunnen klanten nu ook geneesmiddelen op voorschrift reserveren.

Grondige herpositionering voor Di

19/10/2017

Een stevig investeringsprogramma moet beautyretailer Di op de kaart zetten als een sterk merk. De krachtlijnen? Een uitgepuurd winkelbeeld, een exclusief assortiment, een e-shop en verhoogde communicatie-inspanningen.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Dollar Shave Club op weg naar Europa

10/10/2017

Volgend jaar wil de Dollar Shave Club zijn opwachting maken in Europa. De abonnementsdienst voor scheermesjes, die in handen is van Unilever, is al langer een succes in de Verenigde Staten.

Essity: “Consumenten kunnen geen dag zonder onze producten”

05/10/2017

Zeg niet langer SCA Hygiene, zeg voortaan Essity. De producent van merken als Tena, Tork, Tempo, Edet, Plenty, Lotus, Okay en Demak'Up focust nog sterker op hygiëne en gezondheid. Vooral de incontinentiemarkt biedt groeipotentieel. 

Belgisch parfummerk BillyXClub opent eerste eigen winkel

26/09/2017

In de Kammenstraat in Antwerpen heeft parfumlabel BillyXClub een eerste eigen winkel geopend. Tot nu toe waren de parfums enkel te koop in verschillende winkels van CKS en in de webshop.

Back to top