Colgate-Palmolive sluit Belgisch onderzoekscentrum | RetailDetail

Colgate-Palmolive sluit Belgisch onderzoekscentrum

Colgate-Palmolive sluit Belgisch onderzoekscentrum

Het houdt niet op met de multinationals die activiteiten in België afbouwen: nu gaat ook de Amerikaanse multinational Colgate-Palmolive in ons land meer dan honderd banen schrappen. Het grootste slachtoffer wordt de vestiging in het Luikse Milmort: die gaat dicht tegen juni 2013.

"Moeilijke omstandigheden in een snel wijzigende markt"

Colgate-Palmolive wil wereldwijd zes procent van de 38.600 banen schrappen tegen 2016, waarvan 103  in België. In Milmort sluiten de parfumerie-afdeling en het onderzoekscentrum, dat volgend jaar zijn 35e verjaardag zou vieren. Daarbij gaan respectievelijk 21 en 56 banen verloren gaan, maar ook op de bedrijfszetel in Brussel staan 26 jobs op de helling.

 

De directie verwijst zelf naar de "moeilijke omstandigheden in een snel wijzigende markt" en wil de besparingen gebruiken om in zijn merken te investeren. "We wisten dat de groep aan een wereldwijd herstructureringsplan werkte", zegt Régine Marbaise van de christelijke bediendebond CNE, die desondanks niet verwachtte dat Milmort volledig zou moeten sluiten.

 

Voor het Luikse Milmort komt daarmee - vroeger dan verwacht - een einde aan een geschiedenis van opeenvolgende reorganisaties en herstructureringen. Die begon in 1991 met de sluiting van de toenmalige zeepfabriek. Sinds het begin van deze eeuw verdwenen er meer en meer banen, met als voorlopig dieptepunt de herstructurering van 2007, waarbij zestig procent van de medewerkers zijn baan verloor. In juni 2013 is het liedje van Colgate-Palmolive in Luik dan definitief uitgezongen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.

Zalando start met verkoop schoonheidsproducten

23/03/2018

Zalando is vandaag in Duitsland gestart met de verkoop van schoonheidsproducten. Die stap werd in oktober al aangekondigd door het Duitse bedrijf en is nu dus een feit. Markten buiten Duitsland volgen wel pas later.

Eigenaar CK Hutchison zet stap opzij

19/03/2018

Li Ka-shing, de eigenaar en topman van CK Hutchison (het bedrijf achter ketens als Kruidvat en ICI Paris XL), zet half mei een stap opzij. Dan geeft de 89-jarige de fakkel door aan zijn oudste zoon, Victor Li.

Europa wil wereldwijd verbod op dierenproeven bij make-up

27/02/2018

Een aantal leden van het Europees Parlement stellen dat er werk moet worden gemaakt van een wereldwijd verbod op dierenproeven die worden uitgevoerd door cosmeticabedrijven. In Europa geldt zo’n verbod al.

Unilever waarschuwt online media: adverteren kan zo niet verder

12/02/2018

Unilever dreigt te stoppen met adverteren op online mediakanalen die ondoorzichtig zijn en verdeeldheid zaaien. Dat zegt hun marketingbaas Keith Weed op het IAB-adverteerderscongres. 

Luxemerken stuwen winst L’Oréal

09/02/2018

Ondanks een magere omzetgroei in 2017 kan het Franse cosmeticabedrijf L’Oréal toch uitpakken met een fors gestegen nettowinst. Dat heeft het te danken aan sterke prestaties van het luxesegment, waar de marges hoger zijn.