Colgate-Palmolive sluit Belgisch onderzoekscentrum

Colgate-Palmolive sluit Belgisch onderzoekscentrum

Het houdt niet op met de multinationals die activiteiten in België afbouwen: nu gaat ook de Amerikaanse multinational Colgate-Palmolive in ons land meer dan honderd banen schrappen. Het grootste slachtoffer wordt de vestiging in het Luikse Milmort: die gaat dicht tegen juni 2013.

"Moeilijke omstandigheden in een snel wijzigende markt"

Colgate-Palmolive wil wereldwijd zes procent van de 38.600 banen schrappen tegen 2016, waarvan 103  in België. In Milmort sluiten de parfumerie-afdeling en het onderzoekscentrum, dat volgend jaar zijn 35e verjaardag zou vieren. Daarbij gaan respectievelijk 21 en 56 banen verloren gaan, maar ook op de bedrijfszetel in Brussel staan 26 jobs op de helling.

 

De directie verwijst zelf naar de "moeilijke omstandigheden in een snel wijzigende markt" en wil de besparingen gebruiken om in zijn merken te investeren. "We wisten dat de groep aan een wereldwijd herstructureringsplan werkte", zegt Régine Marbaise van de christelijke bediendebond CNE, die desondanks niet verwachtte dat Milmort volledig zou moeten sluiten.

 

Voor het Luikse Milmort komt daarmee - vroeger dan verwacht - een einde aan een geschiedenis van opeenvolgende reorganisaties en herstructureringen. Die begon in 1991 met de sluiting van de toenmalige zeepfabriek. Sinds het begin van deze eeuw verdwenen er meer en meer banen, met als voorlopig dieptepunt de herstructurering van 2007, waarbij zestig procent van de medewerkers zijn baan verloor. In juni 2013 is het liedje van Colgate-Palmolive in Luik dan definitief uitgezongen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nu ook geneesmiddelen op voorschrift bij webshop Multipharma

24/10/2017

Multipharma heeft de dienstverlening op zijn webshop uitgebreid: naast parafarmaceutische producten en voorschriftvrije geneesmiddelen kunnen klanten nu ook geneesmiddelen op voorschrift reserveren.

Grondige herpositionering voor Di

19/10/2017

Een stevig investeringsprogramma moet beautyretailer Di op de kaart zetten als een sterk merk. De krachtlijnen? Een uitgepuurd winkelbeeld, een exclusief assortiment, een e-shop en verhoogde communicatie-inspanningen.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Dollar Shave Club op weg naar Europa

10/10/2017

Volgend jaar wil de Dollar Shave Club zijn opwachting maken in Europa. De abonnementsdienst voor scheermesjes, die in handen is van Unilever, is al langer een succes in de Verenigde Staten.

Essity: “Consumenten kunnen geen dag zonder onze producten”

05/10/2017

Zeg niet langer SCA Hygiene, zeg voortaan Essity. De producent van merken als Tena, Tork, Tempo, Edet, Plenty, Lotus, Okay en Demak'Up focust nog sterker op hygiëne en gezondheid. Vooral de incontinentiemarkt biedt groeipotentieel. 

Belgisch parfummerk BillyXClub opent eerste eigen winkel

26/09/2017

In de Kammenstraat in Antwerpen heeft parfumlabel BillyXClub een eerste eigen winkel geopend. Tot nu toe waren de parfums enkel te koop in verschillende winkels van CKS en in de webshop.

Back to top