Cosmeticaketen Douglas gaat voor AR en e-commerce

De Duitse make-upketen Douglas investeert in digitalisering: niet alleen neemt de cosmeticaspeler een meerderheidsbelang in onlineconcurrent Niche Beauty, in de eigen app kunnen klanten nu ook virtueel make-up testen.

 

Lipstick in de AR-spiegel

In de winkel van Douglas in Düsseldorf is voortaan een spiegel te vinden die is uitgerust met toegevoegde realiteit. Klanten kunnen in de spiegel meer dan duizend make-upproducten op zichzelf uitproberen, zonder ook maar iets te hoeven smeren. De spiegel toont namelijk hoe de maquillage er op hun gezicht uit zou zien. Douglas voegt de toepassing ook toe aan zijn app, zodat shoppers ook thuis of elders make-up virtueel kunnen testen. De tool werkt dan met de camera van de smartphone en herkent vanzelf wanneer een gezicht in beeld komt.

 

De maquillageproducten hoeven trouwens niet elk apart te worden aangebracht, ze kunnen ook worden gecombineerd om een volledige look te creëren. Aangezien er een rechtstreekse koppeling voorzien is met de webshop van de Duitse keten, is het vervolgens mogelijk om de items rechtstreeks te bestellen of op een verlanglijstje te zetten. Uiteraard kunnen de beelden ook worden opgeslagen als een selfie, die kan worden gedeeld via sociale media.

 

Online premiumretailer

Ondertussen maakt Douglas ook bekend dat het een participatie van 51% neemt in de onlineretailer Niche Beauty. Die internationale concurrent is gespecialiseerd in de onlineverkoop van premiummerken in de categorieën verzorging en cosmetica. Hoeveel Douglas voor de overname op tafel legt, is niet bekendgemaakt.

 

"We zijn altijd op de uitkijk naar beloftevolle investeringen, die ons portfolio verbeteren en passen binnen onze 'Forward Beauty’-strategie", verklaart CEO Tina Müller tegenover vakblad Mds. De Douglas-holding telt vandaag 2400 winkels in 24 verschillende landen, waaronder naast de Duitse thuismarkt ook Nederland, Polen en Portugal. Het boekjaar 2018 sloot de groep af met een omzet van 3,3 miljard euro.