Cosmeticamerken moeten duurzamer worden | RetailDetail

Cosmeticamerken moeten duurzamer worden

Cosmeticamerken moeten duurzamer worden

De prestaties van de cosmeticasector op het vlak van duurzaamheid verdienen geen schoonheidsprijs: van de 30 onderzochte merken komen er 22 niet verder dan een score van 30%. Dat blijkt uit onderzoek van Rank a Brand.

Slechts 5 geslaagd, 9 om links te laten liggen

Voor het onderzoek is gekeken naar de prestaties van de cosmeticamerken op 26 punten binnen de thema’s klimaat, milieu, dierenwelzijn, gezondheid en arbeidsomstandigheden. De prestaties van de cosmeticasector als geheel zijn niet bepaald positief: van de 30 onderzochte merken halen er slechts vijf de helft van de punten: Weleda, Dr. Hauschka, Logona, Sante en Botanique, stuk voor stuk biologische merken.

 

Van de resterende 25 komen er liefst 22 niet verder dan een score van 30%. Van deze 22 krijgen negen zelfs het laagst mogelijke label, het E-label, wat betekent dat de verantwoordelijke consument deze merken voorlopig beter links kan laten liggen. Deze negen merken zijn Aveda, Biodermal, Kruidvat, Estée Lauder, HEMA, MAC, Rituals, De Tuinen en Rimmel. Opvallend: zelfs merken die het moeten hebben van hun “natuurlijke” imago ‑ zoals The Body Shop en Yves Rocher ‑ hebben nog flink wat ruimte voor verbetering.

 

“Een positief punt is dat alle merken al een beleid laten zien om hun CO2-uitstoot te verlagen. Daar staat helaas tegenover dat dit beleid ook veelal alles is wat de merken laten zien op dit vlak”, klinkt het bij Rank a Brand. Die internationale community van verantwoordelijke consumenten is opgericht om consumenten te helpen verantwoorde aankoopkeuzes te maken en om merken te stimuleren om duurzaam, maatschappelijk verantwoord en transparant te worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Brussels akkoord over duurzamere voeding

15/05/2018

De Brusselse distributeurs verbinden zich ertoe tegen 2020 30% minder voedselafval te hebben en 20% meer ruimte te voorzien voor Belgische voeding. Dat maakt deel uit van een nieuw akkoord tussen het Brussels Gewest en de sector.

Schauvliege wil statiegeld op flesjes en blikjes toch doordrukken

11/05/2018

Als leefmilieuminister Joke Schauvliege haar zin krijgt, betalen consumenten en producenten binnenkort veel meer voor drankflessen en blikjes. Met statiegeld en een producentenbijdrage wil ze zwerfvuil tegengaan.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

Waarom Ecover niet meestapt in de promotie-oorlog

04/05/2018

Ecologische pionier Ecover mag weer wat rebelser worden en zoekt aansluiting bij de beginjaren. Het merk lanceert een nieuwe afwasmiddelfles en een televisiecampagne. De ambitie? Groei brengen in categorieën die onder druk staan.