DA en D.I.O. mogen nog niet fuseren | RetailDetail

DA en D.I.O. mogen nog niet fuseren

DA en D.I.O. mogen nog niet fuseren

Holland Pharma, het moederbedrijf achter DA, heeft nog niet de nodige goedkeuring gekregen om het moederbedrijf van D.I.O., FACO, over te nemen. De Autoriteit Consument en Markt wil eerst een onderzoek naar de gevolgen.

Problemen op vlak van groothandel

Op vlak van retailactiviteiten ziet de ACM geen concurrentieproblemen: volgens de toezichthouder blijven er naast drogisterijen DA en D.I.O. nog genoeg mogelijkheden voor de Nederlandse consument. Op vlak van groothandel is de zaak echter niet zo eenvoudig. schrijft RetailNews.

 

Holland Pharma en FACO hebben allebei een groothandel, waarbij ze ook zelfstandige drogisterijen, supermarkten, apotheken en webwinkels bevoorraden. Volgens de ACM kan de nieuwe positie van Holland Pharma er voor zorgen dat de concurrentie sterk beperkt wordt. Zo vreest ze dat Holland Pharma zijn positie in de groothandel zal gebruiken om de prijzen op retailniveau te verhogen of om voorwaarden te verslechteren.

 

De overname van DA door Holland Pharma werd in april van dit jaar al goedgekeurd. Die kwam er nadat DA in december 2015 failliet was verklaard.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Duvel Moortgat de Italiaanse toer op

22/02/2018

Duvel Moortgat heeft zijn minderheidsbelang in de Italiaanse brouwerij Birrificio del Ducato opgetrokken tot 70%. De Belgische brouwerij, ook bekend van Vedett, zit al sinds 2016 in het kapitaal van de brouwerij uit Soragna bij Parma.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht had aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie op de opmars van Amazon en andere online spelers.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Unilever waarschuwt online media: adverteren kan zo niet verder

12/02/2018

Unilever dreigt te stoppen met adverteren op online mediakanalen die ondoorzichtig zijn en verdeeldheid zaaien. Dat zegt hun marketingbaas Keith Weed op het IAB-adverteerderscongres. 

Luxemerken stuwen winst L’Oréal

09/02/2018

Ondanks een magere omzetgroei in 2017 kan het Franse cosmeticabedrijf L’Oréal toch uitpakken met een fors gestegen nettowinst. Dat heeft het te danken aan sterke prestaties van het luxesegment, waar de marges hoger zijn.

Trekpleister-directeur wordt topman Kruidvat België en Frankrijk

09/02/2018

A.S. Watson, de holding achter Kruidvat, ICI PARIS XL en Trekpleister, heeft Roland van den Berg benoemd tot algemeen directeur van die laatste keten. Hij vervangt er Bert Verhoef, die aan het hoofd van Kruidvat België en Frankrijk komt te staan.

Back to top