Dollar gooit bij Procter & Gamble roet in het eten | RetailDetail

Dollar gooit bij Procter & Gamble roet in het eten

Dollar gooit bij Procter & Gamble roet in het eten

De sterke dollar heeft Procter & Gamble pijn gedaan in het vierde kwartaal van 2014: het concern zag daardoor immers zowel zijn omzet (-4%) als zijn winst (-31%) teruglopen.

Omzet valt 4% terug

"Oktober tot december 2014 was een zeer uitdagende periode: zowat elke munt ter wereld zakte in waarde tegenover de dollar. We tekenden ongeziene devaluaties op, met de Russische roebel op kop”, liet topman Alan Lafley bij de voorstelling van de cijfers optekenen.

 

Door die ongunstige wisselkoersontwikkelingen bleef de omzet van het Amerikaanse concern voor het betrokken kwartaal steken op 20,2 miljard dollar (omgerekend 17,8 miljard euro), wat 4% minder was dan in dezelfde periode van 2013. De nettowinst zakte zelfs 31% tot 2,37 miljard dollar, of omgerekend 2,1 miljard euro.

 

Trend zet zich door

Volgens Lafley zullen de wisselkoersontwikkelingen ook de komende maanden blijven wegen op het bedrijf achter onder meer Pampers, Luvs, Head & Shoulders, Ariel en Pantene. Hij verwacht voor het hele boekjaar, dat van begin juli tot eind juni loopt, een terugval van de omzet met zo’n 5% en een daling van de nettowinst met 12%.

 

Om de gevolgen van de wisselkoersschommelingen binnen de perken te houden, zal dan ook moeten worden bespaard. Daarenboven wil het concern nog meer minder rendabele merken verkopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aanhoudende expansie Kruidvat werpt vruchten af

03/07/2018

Drogisterijketen Kruidvat verkocht het voorbije jaar 4,7% meer in België. De keten tekent al een paar jaar op rij Belgische groei op, niet het minst omdat ze steeds nieuwe winkels blijft openen.

Cultmerk Aesop komt naar Antwerpen

04/06/2018

Het Australische schoonheidsmerk Aesop komt binnenkort met een eigen winkel naar Antwerpen: een voormalige sapjesbar aan de Nationalestraat krijgt de primeur. 

A.S. Watson (Kruidvat) lanceert online apotheek PharmaXpert.be

28/05/2018

Dank zij de lancering van een eigen online apotheek, PharmaXpert.be, kan de eigenaar van Kruidvat nu ook in België voorschriftvrije geneesmiddelen verkopen tegen voordelige prijzen.

Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

Waarom Ecover niet meestapt in de promotie-oorlog

04/05/2018

Ecologische pionier Ecover mag weer wat rebelser worden en zoekt aansluiting bij de beginjaren. Het merk lanceert een nieuwe afwasmiddelfles en een televisiecampagne. De ambitie? Groei brengen in categorieën die onder druk staan.