Dubbelcijferige groei voor Henkel in 2015

Dubbelcijferige groei voor Henkel in 2015

Henkel heeft onder meer dankzij sterke prestaties in de opkomende markten de omzet en winst in 2015 flink zien stijgen. Ook dit jaar mikt de Duitse consumentengoederenreus op een verdere omzetstijging.

 

18,1 miljard euro omzet

Topman Kasper Rorsted omschreef 2015 als een “uitzonderlijk goed jaar”: “Wij realiseerden een dubbelcijferige groei in omzet, winst én winst per aandeel”. Henkel, dat onder meer wasmiddelen (Persil), verzorgingsproducten (Schwarzkopf) en lijmen (Pritt, Pattex en Loctite) fabriceert, zag zijn omzet vorig jaar 10,1% stijgen tot 18,1 miljard euro.

 

Op autonome basis en exclusief wisselkoerseffecten steeg de verkoop met 3%. Het gros van die groei kwam op naam van de groeilanden: daar steeg de omzet op autonome basis met bijna 8%. Henkel realiseert intussen bijna de helft van zijn jaaromzet in die opkomende markten. Al was er “ook autonome omzetgroei in de volwassen markten”, zo benadrukt het concern.

 

Dividend verhoogd

De operationele winst steeg met 12,9% naar 2,9 miljard euro en de winst per aandeel (aangepast voor eenmalige posten en reorganisatiekosten) dikte aan met 11,4% naar 4,88 euro. En dus mogen ook de aandeelhouders een extraatje verwachten: Henkel stelt een dividend in het vooruitzicht van 1,47 euro per aandeel, dik 12% hoger dan een jaar eerder.

 

Afscheidnemend CEO Kasper Rorsted ‑ hij wordt later dit jaar CEO van Adidas ‑ verwacht dat in het huidige jaar het economische en politieke klimaat "uitdagend blijft". Hij rekent niettemin op een gelijkaardige “autonome omzetgroei van 2 tot 4%”. De aangepaste winstmarge zal naar verwachting 16,5% bedragen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Back to top