Dubbelcijferige omzetgroei voor Henkel | RetailDetail

Dubbelcijferige omzetgroei voor Henkel

Dubbelcijferige omzetgroei voor Henkel

Het Duitse Henkel zag in het tweede kwartaal zijn nettowinst én omzet sterk stijgen, vooral dankzij flinke meerverkopen in opkomende markten en gunstige wisselkoerseffecten.

Beresterk tweede kwartaal

De Duitse producent van consumentenmerken als Schwarzkopf, Persil en Pritt zag zijn omzet in het voorbije kwartaal met 13,5% toenemen tot 4,7 miljard euro, al bleef daar organisch maar +2,4% van over. De nettowinst nam met 18% toe tot 521 miljoen euro.

 

"In een aanhoudend uitdagende marktomgeving leverde Henkel in het tweede kwartaal globaal een solide prestatie", zegt CEO Kasper Rorsted (foto). "We realiseerden opnieuw dubbele groeicijfers, zowel voor omzet als voor winst. De belangrijkste drivers waren solide organische groei, de acquisities van vorig jaar en – vooral – de sterke Amerikaanse dollar. De organische omzet in opkomende markten was sterk en leverde opnieuw een meer dan gemiddelde bijdrage aan onze groei."

 

Henkel moet het inderdaad hebben van de groeimarkten in Oost-Europa en Latijns-Amerika, want in Noord-Amerika boekte het concern slechts een lichte omzetstijging en in West-Europa trappelde de verkoop zelfs ter plaatse. De segmenten 'persoonlijke verzorging' en 'lijmproducten' groeiden vooral door prijsstijgingen, terwijl de omzetgroei in de tak 'was- en huishoudelijke middelen' veeleer te danken was aan volumegroei.

 

Vooruitzichten voor heel 2015 bevestigd

"In de eerste helft van 2015 wisten we de omzet met bijna 1,1 miljard euro te laten groeien naar meer dan 9,1 miljard euro", blikt Rorsted terug op de voorbije zes maanden. "Met een organische omzetgroei van 3%, een aangepaste EBIT-marge van 16,2% en een aangepaste groei van de winst per aandeel van 12,3% zitten we op schema om te voldoen aan de vooruitzichten voor het gehele boekjaar."

 

Toch verwacht de topman dat de economische moeilijkheden nog wel even zullen aanhouden. "De volatiliteit in de markt blijft hoog. In deze context zijn wendbaarheid en flexibiliteit kritische succesfactoren. Wij blijven onze structuren en processen daarom continu aanpassen, vereenvoudigen en versnellen, in lijn met veranderende marktomstandigheden."

 

Desondanks bevestigt Rorsted de vooruitzichten voor het hele boekjaar: "Wij verwachten een organische omzetgroei tussen de 3 en 5% in 2015. Wij voorzien dat de aangepaste return on sales zal stijgen naar 16% en de aangepaste winst per aandeel met ongeveer 10%."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Wil Kimberly-Clark af van z’n Europese tak?

20/07/2018

De producent van Kleenex-zakdoekjes, Huggies-luiers en Scottex-toiletpapier kampt met tegenvallende verkoopcijfers en oplopende kosten. Financiële bronnen vermoeden dan ook dat Kimberly-Clark Europese business wil verkopen.

Supermarkt mag concurreren met apotheek

17/07/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block werkt aan een Koninklijk Besluit om de verkoop van medische hulpmiddelen mogelijk te maken in supermarkten. Retailers reageren positief, apothekers zijn kritisch. 

Aanhoudende expansie Kruidvat werpt vruchten af

03/07/2018

Drogisterijketen Kruidvat verkocht het voorbije jaar 4,7% meer in België. De keten tekent al een paar jaar op rij Belgische groei op, niet het minst omdat ze steeds nieuwe winkels blijft openen.

Cultmerk Aesop komt naar Antwerpen

04/06/2018

Het Australische schoonheidsmerk Aesop komt binnenkort met een eigen winkel naar Antwerpen: een voormalige sapjesbar aan de Nationalestraat krijgt de primeur. 

A.S. Watson (Kruidvat) lanceert online apotheek PharmaXpert.be

28/05/2018

Dank zij de lancering van een eigen online apotheek, PharmaXpert.be, kan de eigenaar van Kruidvat nu ook in België voorschriftvrije geneesmiddelen verkopen tegen voordelige prijzen.

Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.