Elizabeth Arden beleeft slechtste kwartaal ooit | RetailDetail

Elizabeth Arden beleeft slechtste kwartaal ooit

Elizabeth Arden beleeft slechtste kwartaal ooit

De Amerikaanse cosmeticagroep Elizabeth Arden heeft na lang zoeken een nieuwe geldschieter gevonden. Dat was broodnodig, want na een recordduik van de omzet in zijn laatste kwartaal moest het concern een jaarverlies van ruim 145 miljoen dollar opbiechten.

Slechtste kwartaalresultaat ooit

Elizabeth Arden heeft zopas het slechtste kwartaalresultaat uit zijn honderdjarige bestaan gepubliceerd. In het vierde kwartaal (april tot juni) van zijn gebroken boekjaar dook de omzet liefst 28,4% lager en liep het verlies op tot 156 miljoen dollar (bijna 117 miljoen euro), ruim 30 keer meer dan de 5 miljoen dollar verlies die het concern in dezelfde periode een jaar eerder boekte. Het zopas afgesloten boekjaar is er dan ook één om snel te vergeten: een omzetdaling met 13% en een totaal verlies van 145,7 miljoen dollar of bijna 110 miljoen euro.

 

Op zijn Noord-Amerikaanse thuismarkt, nog altijd veruit de grootste afzetmarkt, kregen vooral de zogeheten celebrityparfums van onder anderen Justin Bieber en Taylor Swift rake klappen. Elizabeth Arden had een jaar geleden vijf van de tien best verkopende celebrityparfums in portefeuille, maar door de crisis is de markt van dit soort parfums in elkaar gestort. Dit segment zou dan ook de helft van de omzetdaling verklaren.

 

De rest van het debacle komt op naam van een kleiner aantal nieuwe lanceringen, de detailhandel die bespaart op zijn voorraden, het feit dat de groep meer kortingen moet toekennen alsook wijzigingen in de de distributie van sommige merken.

 

Financieel directeur Rod Little verwacht niet meteen beterschap het eerstkomende halfjaar. Geen wonder dus dat het aandeel op de beurs bijna een kwart omlaag dook na de bekendmaking van de jaarresultaten: het voorbije jaar zag de groep liefst tweederde van zijn totale beurswaarde in rook opgaan.

 

Verse miljoenen voor Elizabeth Arden

Elizabeth Arden zit al een tijdje in slechte papieren en was dan ook al langer op zoek naar vers kapitaal. In juni sprong een deal met het Zuid-Koreaanse LG Household & Healthcare nog af, maar nu is er dan toch witte rook: investeringsfonds Rhône Capital pompt bijna 50 miljoen dollar (zowat 35 miljoen euro) in de cosmeticagroep, goed voor een participatie van 7,6% en een zitje in de raad van bestuur.

 

Rhône Capital uit New York is geen onbekende in het parfumwereldje: eerder zorgde het fonds ook al voor de wederopstading van Coty, de cosmeticareus achter de parfums van Adidas, Calvin Klein, Playboy, Madonna, Lady Gaga en nog vele andere.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Wil Kimberly-Clark af van z’n Europese tak?

20/07/2018

De producent van Kleenex-zakdoekjes, Huggies-luiers en Scottex-toiletpapier kampt met tegenvallende verkoopcijfers en oplopende kosten. Financiële bronnen vermoeden dan ook dat Kimberly-Clark Europese business wil verkopen.

Supermarkt mag concurreren met apotheek

17/07/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block werkt aan een Koninklijk Besluit om de verkoop van medische hulpmiddelen mogelijk te maken in supermarkten. Retailers reageren positief, apothekers zijn kritisch. 

Aanhoudende expansie Kruidvat werpt vruchten af

03/07/2018

Drogisterijketen Kruidvat verkocht het voorbije jaar 4,7% meer in België. De keten tekent al een paar jaar op rij Belgische groei op, niet het minst omdat ze steeds nieuwe winkels blijft openen.

Cultmerk Aesop komt naar Antwerpen

04/06/2018

Het Australische schoonheidsmerk Aesop komt binnenkort met een eigen winkel naar Antwerpen: een voormalige sapjesbar aan de Nationalestraat krijgt de primeur. 

A.S. Watson (Kruidvat) lanceert online apotheek PharmaXpert.be

28/05/2018

Dank zij de lancering van een eigen online apotheek, PharmaXpert.be, kan de eigenaar van Kruidvat nu ook in België voorschriftvrije geneesmiddelen verkopen tegen voordelige prijzen.

Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.