Elizabeth Arden beleeft slechtste kwartaal ooit

Elizabeth Arden beleeft slechtste kwartaal ooit

De Amerikaanse cosmeticagroep Elizabeth Arden heeft na lang zoeken een nieuwe geldschieter gevonden. Dat was broodnodig, want na een recordduik van de omzet in zijn laatste kwartaal moest het concern een jaarverlies van ruim 145 miljoen dollar opbiechten.

Slechtste kwartaalresultaat ooit

Elizabeth Arden heeft zopas het slechtste kwartaalresultaat uit zijn honderdjarige bestaan gepubliceerd. In het vierde kwartaal (april tot juni) van zijn gebroken boekjaar dook de omzet liefst 28,4% lager en liep het verlies op tot 156 miljoen dollar (bijna 117 miljoen euro), ruim 30 keer meer dan de 5 miljoen dollar verlies die het concern in dezelfde periode een jaar eerder boekte. Het zopas afgesloten boekjaar is er dan ook één om snel te vergeten: een omzetdaling met 13% en een totaal verlies van 145,7 miljoen dollar of bijna 110 miljoen euro.

 

Op zijn Noord-Amerikaanse thuismarkt, nog altijd veruit de grootste afzetmarkt, kregen vooral de zogeheten celebrityparfums van onder anderen Justin Bieber en Taylor Swift rake klappen. Elizabeth Arden had een jaar geleden vijf van de tien best verkopende celebrityparfums in portefeuille, maar door de crisis is de markt van dit soort parfums in elkaar gestort. Dit segment zou dan ook de helft van de omzetdaling verklaren.

 

De rest van het debacle komt op naam van een kleiner aantal nieuwe lanceringen, de detailhandel die bespaart op zijn voorraden, het feit dat de groep meer kortingen moet toekennen alsook wijzigingen in de de distributie van sommige merken.

 

Financieel directeur Rod Little verwacht niet meteen beterschap het eerstkomende halfjaar. Geen wonder dus dat het aandeel op de beurs bijna een kwart omlaag dook na de bekendmaking van de jaarresultaten: het voorbije jaar zag de groep liefst tweederde van zijn totale beurswaarde in rook opgaan.

 

Verse miljoenen voor Elizabeth Arden

Elizabeth Arden zit al een tijdje in slechte papieren en was dan ook al langer op zoek naar vers kapitaal. In juni sprong een deal met het Zuid-Koreaanse LG Household & Healthcare nog af, maar nu is er dan toch witte rook: investeringsfonds Rhône Capital pompt bijna 50 miljoen dollar (zowat 35 miljoen euro) in de cosmeticagroep, goed voor een participatie van 7,6% en een zitje in de raad van bestuur.

 

Rhône Capital uit New York is geen onbekende in het parfumwereldje: eerder zorgde het fonds ook al voor de wederopstading van Coty, de cosmeticareus achter de parfums van Adidas, Calvin Klein, Playboy, Madonna, Lady Gaga en nog vele andere.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nu ook geneesmiddelen op voorschrift bij webshop Multipharma

24/10/2017

Multipharma heeft de dienstverlening op zijn webshop uitgebreid: naast parafarmaceutische producten en voorschriftvrije geneesmiddelen kunnen klanten nu ook geneesmiddelen op voorschrift reserveren.

Grondige herpositionering voor Di

19/10/2017

Een stevig investeringsprogramma moet beautyretailer Di op de kaart zetten als een sterk merk. De krachtlijnen? Een uitgepuurd winkelbeeld, een exclusief assortiment, een e-shop en verhoogde communicatie-inspanningen.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Dollar Shave Club op weg naar Europa

10/10/2017

Volgend jaar wil de Dollar Shave Club zijn opwachting maken in Europa. De abonnementsdienst voor scheermesjes, die in handen is van Unilever, is al langer een succes in de Verenigde Staten.

Essity: “Consumenten kunnen geen dag zonder onze producten”

05/10/2017

Zeg niet langer SCA Hygiene, zeg voortaan Essity. De producent van merken als Tena, Tork, Tempo, Edet, Plenty, Lotus, Okay en Demak'Up focust nog sterker op hygiëne en gezondheid. Vooral de incontinentiemarkt biedt groeipotentieel. 

Belgisch parfummerk BillyXClub opent eerste eigen winkel

26/09/2017

In de Kammenstraat in Antwerpen heeft parfumlabel BillyXClub een eerste eigen winkel geopend. Tot nu toe waren de parfums enkel te koop in verschillende winkels van CKS en in de webshop.

Back to top