Equivalenza opent eerste winkel in Mechelen | RetailDetail

Equivalenza opent eerste winkel in Mechelen

Equivalenza opent eerste winkel in Mechelen

Equivalenza wordt nu ook actief in België en Nederland. Nog dit jaar opent de Spaanse parfumerieketen een flagshipstore aan de Bruul in Mechelen.

Dit jaar naar 1.000 winkels wereldwijd

Equivalenza ontstond in 2011 in Spanje en wil als keten kwaliteitsparfum tegen lage prijzen aanbieden. Wie wil kan daartoe onder meer gebruik maken van de mogelijkheid om flacons te laten hervullen. Naast meer dan 150 parfums - geklasseerd volgens geurfamilie - voor vrouwen, mannen en kinderen biedt Equivalenza eveneens een uitgebreid gamma geparfumeerde nevenproducten aan.

 

Wereldwijd telt Equivalenza nu al zo’n 600 winkels, gespreid over dertig landen, gaande van Spanje over Roemenië tot Angola. En het gaat heel snel: tegen eind dit jaar wil het merk dat de wijzer op 1.000 staat.

 

Eerste Belgische winkel naast Rituals en Body Shop

De masterfranchise voor België en Nederland werd afgesloten door zakenman Danny Van Essche. Hij wil nu een aantal winkels in eigen beheer opstarten, daarna rekent hij op franchisenemers.

 

“Er wordt vooral gekeken naar locaties met veel trafiek”, zegt managing partner Patrick Vandaele van Steraco.be, dat de opdracht kreeg om Equivalenza strategisch te ondersteunen. “Dit betekent liggingen in winkelcentra of in drukke winkelstraten. Het marketingbudget voor de lancering is beperkt. Voor de bekendmaking van de naam willen we dus vooral rekenen op visibiliteit. ”

 

Equivalenza start nog dit jaar met een eigen winkel in Mechelen. “Die komt aan de Bruul in een pand dat al een tijdje leeg stond nabij Rituals en Body Shop”, aldus Vandaele. “Voorts voorziet de overeenkomst met Equivalenza dat er in 2015 een flagshipstore moet opgestart worden in Nederland." Tegen eind volgend jaar wil de masterfranchisehouder al drie eigen winkels in België hebben.

 

Franchisenemers moeten voor expansie zorgen

Voor de verdere expansie wordt gerekend op franchisenemers met een pand van zowat 30 m² tot 50 m² in een drukke winkelzone. De organisatie benadrukt ook dat hun investeringen beperkt zijn: er moet geen instapgeld worden betaald en moet ook niet bijgedragen worden tot overkoepelende marketingkosten. Voor de inrichting van de winkel en de startvoorraad wordt op zowat 23.000 euro gerekend.

 

Naast de zelfstandige handel mikt de masterfranchisehouder ook op shop-in-shops. Zo wordt in de VS samengewerkt met Walmart. Voor België lijken grootdistributeurs als Delhaize en Carrefour niet meteen het goede profiel te hebben, “maar je weet nooit wie zich aanbiedt”, aldus nog Vandaele.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

Waarom Ecover niet meestapt in de promotie-oorlog

04/05/2018

Ecologische pionier Ecover mag weer wat rebelser worden en zoekt aansluiting bij de beginjaren. Het merk lanceert een nieuwe afwasmiddelfles en een televisiecampagne. De ambitie? Groei brengen in categorieën die onder druk staan.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.

Zalando start met verkoop schoonheidsproducten

23/03/2018

Zalando is vandaag in Duitsland gestart met de verkoop van schoonheidsproducten. Die stap werd in oktober al aangekondigd door het Duitse bedrijf en is nu dus een feit. Markten buiten Duitsland volgen wel pas later.

Eigenaar CK Hutchison zet stap opzij

19/03/2018

Li Ka-shing, de eigenaar en topman van CK Hutchison (het bedrijf achter ketens als Kruidvat en ICI Paris XL), zet half mei een stap opzij. Dan geeft de 89-jarige de fakkel door aan zijn oudste zoon, Victor Li.