Erotiekconcern Beate Uhse groeit dankzij Amazon

Erotiekconcern Beate Uhse groeit dankzij Amazon

Het Duitse erotiekconcern Beate Uhse zag zijn groothandelsomzet liefst 16 procent stijgen. Dat was vooral te danken aan de samenwerking met Amazon, want de invoering van een nieuw eigen webplatform liep niet zoals verhoopt.

Groothandelstak in prima doen

Het moederbedrijf van retailketens Christine le Duc en Pabo realiseerde vorig jaar een omzet van 142,9 miljoen euro, tegenover 142 miljoen euro het jaar voordien. Het bedrijfsresultaat ging licht omhoog naar 10,3 miljoen euro, maar de nettowinst zakte door de hogere belastingdruk van 3,68 naar 2,54 miljoen euro. Daarmee zijn "omzet en winst binnen de bandbreedte gebleven die werd verwacht door de raad van bestuur voor 2014", laat het concern weten.

 

De groothandelsactiviteiten lieten met +16,4% de sterkste groei optekenen en klokten af op een omzet van 33,5 miljoen euro. "Die stijging komt uit bestaande markten in Europa", zegt de Nederlandse topman Serge van der Hooft (foto). "We hebben een goed beleid als het om eigen labels gaat en hebben hier veel in geïnvesteerd. Dat betaalt zich nu uit." 

 

In Duitsland leverde Beate Uhse al langer aan Amazon, het voorbije jaar werd die samenwerking ook uitgebreid naar Engeland en Frankrijk en dit jaar volgen Italië en Spanje nog.

 

Eigen webverkoop "sterk achtergebleven"

Die mooie stijging werd echter zo goed als volledig van tafel geveegd door een omzetdaling in de eigen winkels - onder meer toegeschreven aan de sluiting van de winkel en het museum in Berlijn - en vooral de problemen met de eigen e-commercepoot.

 

"Problemen met de implementatie van een nieuw webplatform zorgden voor een tegenvallende omzet van de webwinkels, een onderdeel dat in 2014 juist sterk had moeten groeien", aldus de topman. "Door deze problemen is de omzet die we online behaalden sterk achtergebleven en hebben we eenmalig hoge kosten gemaakt. Hier zijn we gelukkig vanaf, nu is het tijd om te oogsten."

 

Beate Uhse, dat intussen 69 jaar bestaat, is het grootste erotiekconcern van Europa. De beursgenoteerde groep telt 86 winkels, een grote e-commercepoot, een groothandel en een printdivisie (catalogussen). De groep is actief in tien landen in Europa en heeft circa 20.000 erotische producten in zijn gamma.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Binnenkort geen sigaretten meer bij Kruidvat en Trekpleister

04/01/2018

Kruidvat en zusterketen Trekpleister halen ten laatste volgend jaar alle tabaksproducten uit hun rekken. De Stichting Tegen Kanker en Alliantie Nederland Rookvrij hopen dat ook de supermarkten het voorbeeld volgen, maar die staan niet meteen te trappelen.

Familie Colruyt koopt webapotheek Newpharma

19/12/2017

De familie Colruyt wordt hoofdaandeelhouder van onlineapotheek Newpharma. Het management van Newpharma slaat daarvoor de handen in elkaar met Korys (het investeringsvehikel van de familie Colruyt) en Colruyt Group.

Nu ook geneesmiddelen op voorschrift bij webshop Multipharma

24/10/2017

Multipharma heeft de dienstverlening op zijn webshop uitgebreid: naast parafarmaceutische producten en voorschriftvrije geneesmiddelen kunnen klanten nu ook geneesmiddelen op voorschrift reserveren.

Grondige herpositionering voor Di

19/10/2017

Een stevig investeringsprogramma moet beautyretailer Di op de kaart zetten als een sterk merk. De krachtlijnen? Een uitgepuurd winkelbeeld, een exclusief assortiment, een e-shop en verhoogde communicatie-inspanningen.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Back to top