Erotiekconcern Beate Uhse groeit dankzij Amazon | RetailDetail

Erotiekconcern Beate Uhse groeit dankzij Amazon

Erotiekconcern Beate Uhse groeit dankzij Amazon

Het Duitse erotiekconcern Beate Uhse zag zijn groothandelsomzet liefst 16 procent stijgen. Dat was vooral te danken aan de samenwerking met Amazon, want de invoering van een nieuw eigen webplatform liep niet zoals verhoopt.

Groothandelstak in prima doen

Het moederbedrijf van retailketens Christine le Duc en Pabo realiseerde vorig jaar een omzet van 142,9 miljoen euro, tegenover 142 miljoen euro het jaar voordien. Het bedrijfsresultaat ging licht omhoog naar 10,3 miljoen euro, maar de nettowinst zakte door de hogere belastingdruk van 3,68 naar 2,54 miljoen euro. Daarmee zijn "omzet en winst binnen de bandbreedte gebleven die werd verwacht door de raad van bestuur voor 2014", laat het concern weten.

 

De groothandelsactiviteiten lieten met +16,4% de sterkste groei optekenen en klokten af op een omzet van 33,5 miljoen euro. "Die stijging komt uit bestaande markten in Europa", zegt de Nederlandse topman Serge van der Hooft (foto). "We hebben een goed beleid als het om eigen labels gaat en hebben hier veel in geïnvesteerd. Dat betaalt zich nu uit." 

 

In Duitsland leverde Beate Uhse al langer aan Amazon, het voorbije jaar werd die samenwerking ook uitgebreid naar Engeland en Frankrijk en dit jaar volgen Italië en Spanje nog.

 

Eigen webverkoop "sterk achtergebleven"

Die mooie stijging werd echter zo goed als volledig van tafel geveegd door een omzetdaling in de eigen winkels - onder meer toegeschreven aan de sluiting van de winkel en het museum in Berlijn - en vooral de problemen met de eigen e-commercepoot.

 

"Problemen met de implementatie van een nieuw webplatform zorgden voor een tegenvallende omzet van de webwinkels, een onderdeel dat in 2014 juist sterk had moeten groeien", aldus de topman. "Door deze problemen is de omzet die we online behaalden sterk achtergebleven en hebben we eenmalig hoge kosten gemaakt. Hier zijn we gelukkig vanaf, nu is het tijd om te oogsten."

 

Beate Uhse, dat intussen 69 jaar bestaat, is het grootste erotiekconcern van Europa. De beursgenoteerde groep telt 86 winkels, een grote e-commercepoot, een groothandel en een printdivisie (catalogussen). De groep is actief in tien landen in Europa en heeft circa 20.000 erotische producten in zijn gamma.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

Waarom Ecover niet meestapt in de promotie-oorlog

04/05/2018

Ecologische pionier Ecover mag weer wat rebelser worden en zoekt aansluiting bij de beginjaren. Het merk lanceert een nieuwe afwasmiddelfles en een televisiecampagne. De ambitie? Groei brengen in categorieën die onder druk staan.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.

Zalando start met verkoop schoonheidsproducten

23/03/2018

Zalando is vandaag in Duitsland gestart met de verkoop van schoonheidsproducten. Die stap werd in oktober al aangekondigd door het Duitse bedrijf en is nu dus een feit. Markten buiten Duitsland volgen wel pas later.

Eigenaar CK Hutchison zet stap opzij

19/03/2018

Li Ka-shing, de eigenaar en topman van CK Hutchison (het bedrijf achter ketens als Kruidvat en ICI Paris XL), zet half mei een stap opzij. Dan geeft de 89-jarige de fakkel door aan zijn oudste zoon, Victor Li.