Erotiekconcern Beate Uhse groeit dankzij Amazon | RetailDetail

Erotiekconcern Beate Uhse groeit dankzij Amazon

Erotiekconcern Beate Uhse groeit dankzij Amazon

Het Duitse erotiekconcern Beate Uhse zag zijn groothandelsomzet liefst 16 procent stijgen. Dat was vooral te danken aan de samenwerking met Amazon, want de invoering van een nieuw eigen webplatform liep niet zoals verhoopt.

Groothandelstak in prima doen

Het moederbedrijf van retailketens Christine le Duc en Pabo realiseerde vorig jaar een omzet van 142,9 miljoen euro, tegenover 142 miljoen euro het jaar voordien. Het bedrijfsresultaat ging licht omhoog naar 10,3 miljoen euro, maar de nettowinst zakte door de hogere belastingdruk van 3,68 naar 2,54 miljoen euro. Daarmee zijn "omzet en winst binnen de bandbreedte gebleven die werd verwacht door de raad van bestuur voor 2014", laat het concern weten.

 

De groothandelsactiviteiten lieten met +16,4% de sterkste groei optekenen en klokten af op een omzet van 33,5 miljoen euro. "Die stijging komt uit bestaande markten in Europa", zegt de Nederlandse topman Serge van der Hooft (foto). "We hebben een goed beleid als het om eigen labels gaat en hebben hier veel in geïnvesteerd. Dat betaalt zich nu uit." 

 

In Duitsland leverde Beate Uhse al langer aan Amazon, het voorbije jaar werd die samenwerking ook uitgebreid naar Engeland en Frankrijk en dit jaar volgen Italië en Spanje nog.

 

Eigen webverkoop "sterk achtergebleven"

Die mooie stijging werd echter zo goed als volledig van tafel geveegd door een omzetdaling in de eigen winkels - onder meer toegeschreven aan de sluiting van de winkel en het museum in Berlijn - en vooral de problemen met de eigen e-commercepoot.

 

"Problemen met de implementatie van een nieuw webplatform zorgden voor een tegenvallende omzet van de webwinkels, een onderdeel dat in 2014 juist sterk had moeten groeien", aldus de topman. "Door deze problemen is de omzet die we online behaalden sterk achtergebleven en hebben we eenmalig hoge kosten gemaakt. Hier zijn we gelukkig vanaf, nu is het tijd om te oogsten."

 

Beate Uhse, dat intussen 69 jaar bestaat, is het grootste erotiekconcern van Europa. De beursgenoteerde groep telt 86 winkels, een grote e-commercepoot, een groothandel en een printdivisie (catalogussen). De groep is actief in tien landen in Europa en heeft circa 20.000 erotische producten in zijn gamma.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkt mag concurreren met apotheek

17/07/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block werkt aan een Koninklijk Besluit om de verkoop van medische hulpmiddelen mogelijk te maken in supermarkten. Retailers reageren positief, apothekers zijn kritisch. 

Aanhoudende expansie Kruidvat werpt vruchten af

03/07/2018

Drogisterijketen Kruidvat verkocht het voorbije jaar 4,7% meer in België. De keten tekent al een paar jaar op rij Belgische groei op, niet het minst omdat ze steeds nieuwe winkels blijft openen.

Cultmerk Aesop komt naar Antwerpen

04/06/2018

Het Australische schoonheidsmerk Aesop komt binnenkort met een eigen winkel naar Antwerpen: een voormalige sapjesbar aan de Nationalestraat krijgt de primeur. 

A.S. Watson (Kruidvat) lanceert online apotheek PharmaXpert.be

28/05/2018

Dank zij de lancering van een eigen online apotheek, PharmaXpert.be, kan de eigenaar van Kruidvat nu ook in België voorschriftvrije geneesmiddelen verkopen tegen voordelige prijzen.

Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.