Essity: “Consumenten kunnen geen dag zonder onze producten” | RetailDetail

Essity: “Consumenten kunnen geen dag zonder onze producten”

Essity: “Consumenten kunnen geen dag zonder onze producten”
Maurits Priem en Frank Van Wanseele

Zeg niet langer SCA Hygiene, zeg voortaan Essity. De producent van merken als Tena, Tork, Tempo, Edet, Plenty, Lotus, Okay en Demak'Up focust nog sterker op hygiëne en gezondheid. Vooral de incontinentiemarkt biedt groeipotentieel. 

Investeren in groei

Sinds 15 juni noteert Essity als een apart bedrijf op Nasdaq Stockholm. De beursgang volgt op de beslissing om de SCA-groep na de overname van de Europese hygiëne-operaties van Georgia-Pacific in twee onafhankelijke beursgenoteerde bedrijven te verdelen: het bosproductenbedrijf SCA en het gezondheids- en hygiënebedrijf Essity.

 

"Het is nog even wennen aan de naam, maar de splitsing biedt ons een grotere focus en de kans om de hygiëne- en gezondheidsactiviteiten te spreiden in nieuwe productgroepen", verklaart een enthousiaste Frank Van Wanseele, algemeen directeur voor België. “We willen investeren in groei. Dat brengt opportuniteiten met zich mee. Dit bedrijf leeft!” Een belangrijke stap werd al genomen met de recente acquisitie van BSN Medical, een toonaangevend bedrijf in medische oplossingen, met merken als Actimove, Jobst, Delta en Leukoplast.

 

Essity realiseert een omzet van 10,7 miljard euro en bekleedt de achttiende plaats in de ranglijst van FMCG-bedrijven in Europa, en de achtste plaats bij de non-foodproducenten. Het concern is actief in 150 landen: in ons land is het bedrijf aanwezig in drie verschillende kanalen, die elk ongeveer één derde van de omzet vertegenwoordigen: retail, professional (vooral met Tork) en de medische sector (met Tena en de BSN-merken). 

 

Lange termijnvisie

De nieuwe naam benadrukt dat de groep zowel essentiële (essential) als noodzakelijke (necessity) producten commercialiseert. De vele e’tjes in het logo verwijzen naar de maatschappelijke dialoog die Essity wil aanzwengelen. Duurzaamheid zit immers in het DNA, niet onlogisch voor een bedrijf met wortels in de bosbouw. “Een boom plant je niet voor jezelf of je kind, maar voor je kleinkind. Die lange termijnvisie zit nog steeds in de bedrijfscultuur”, weet verkoopdirecteur Benelux Maurits Priem. 

 

“Voor veel van onze producten geldt dat consumenten geen dag zonder kunnen. We staan daar nauwelijks bij stil. Toch is dat niet vanzelfsprekend voor iedereen, overal. In sommige delen van de wereld zijn er geen toiletten, laat staan toiletpapier. Elders gelden taboes, onder andere in verband met incontinentie of menstruatie. Daarom werken we internationaal samen met de United Nations Foundation en in België ook met het Rode Kruis. We steunen hen bij het Brussels pilootproject DoucheFlux, een dagcentrum dat daklozen opvangt en hen de kans geeft om zich te verzorgen en op te frissen. Wij leveren producten en helpen bij het opzetten van de faciliteiten.” 

 

Merken en huismerken

België bekleedt geen onbelangrijke positie binnen de groep, met een omzet van 262 miljoen euro en 400 medewerkers. Naast het hoofdkantoor in Diegem en de afdeling BSN in Leuven is er in Stembert een grote fabriek waar toiletpapier en tissues worden gemaakt voor België en de buurlanden. Daar investeert Essity nu in twee nieuwe productielijnen voor vochtige tissues.

 

Essity gelooft in de kracht van merken, benadrukken onze gesprekspartners, maar het bedrijf maakt ook huismerken voor zijn retailklanten. Dat tweesporenbeleid is niet ongewoon voor een kapitaalsintensieve industrie als die van de papierproductie. “We kunnen onze klanten op die manier een meerwaarde bieden. We praten met hen niet enkel over onze merken of over hun huismerken, maar over de hele categorie. Voor ons is er geen tegenstelling. We zijn geen merkspeler die er wat private label bij doet, maar een volwaardige partner die ook innovaties ontwikkelt voor de huismerken. Dat zien we niet als een moeilijke evenwichtsoefening. Overigens, àl onze merken groeien op de Belgische markt.”

 

Logistieke uitdaging

In de Belgische retail is Essity aanwezig in drie verschillende categorieën. Er zijn de ‘consumer tissues’, oftewel toiletpapier, zakdoekjes en keukenpapier. Hier is Okay het belangrijkste merk als marktleider in het keukensegment. “Als leider moeten we de markt in beweging houden. We kijken voor Okay ook verder dan de keuken en verder dan louter papier. Daarom definiëren we dit segment als ‘household tools’. Dat schept meer mogelijkheden.”

 

Tempo is een relevante speler in zakdoekjes, zeker nu het merk uitbreidt naar vochtige doekjes, bijvoorbeeld met ‘Fresh to go’, om steeds bij de hand te hebben, onderweg. In toiletpapier is Edet een challenger. Logistiek is hier de grote uitdaging. Het gaat om grote stromen van erg volumineuze producten. “Tijdens sommige periodes sturen we honderden vrachtwagens per week de baan op. We zijn het gewend om elke dag topprestaties te leveren in logistiek. Dit is nu eenmaal een markt met enorme pieken en dalen, gezien het promotionele high-low spel.”

 

Een onderschat probleem

In de tweede categorie, schoonheidsproducten, is Demak’Up de enige grote speler naast de huismerken. De derde en erg belangrijke categorie is die van de persoonlijke verzorging en intieme hygiëne: Nana is een eerder kleine challenger in vrouwelijke hygiëne, maar met Tena heeft Essity een klepper in huis. Incontinentie is een ware groeimarkt, onder meer als gevolg van de vergrijzing. Een onderschat probleem ook: één op vier vrouwen boven de vijfendertig heeft ermee te maken, vaak na de eerste of tweede bevalling. Minder bekend is het gegeven dat ook één op vier mannen boven de veertig wel eens plasproblemen heeft. Dat is pas een echt taboe. Tena kwam daarom met het aangepaste Tena Men op de markt, in stoer zwart design. En voor vrouwen die nog niet overtuigd zijn, maar die weleens een ‘oeps-momentje’ meemaken, is er Lights by Tena. 

 

“Dit is een merk dat een reëel probleem oplost. Mensen kunnen weer buitenkomen.” In de winkels vergt de categorie de nodige schapruimte, want er zijn verschillende producten voor verschillende gebruikers. Maar retailers krijgen er wel wat voor terug: een omzet die groeit met dubbele cijfers, en mooie marges bovendien. “Die groei gaat echt ten koste van niets. Het komt er allemaal bovenop. Alles is extra.” 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.

Zalando start met verkoop schoonheidsproducten

23/03/2018

Zalando is vandaag in Duitsland gestart met de verkoop van schoonheidsproducten. Die stap werd in oktober al aangekondigd door het Duitse bedrijf en is nu dus een feit. Markten buiten Duitsland volgen wel pas later.

Eigenaar CK Hutchison zet stap opzij

19/03/2018

Li Ka-shing, de eigenaar en topman van CK Hutchison (het bedrijf achter ketens als Kruidvat en ICI Paris XL), zet half mei een stap opzij. Dan geeft de 89-jarige de fakkel door aan zijn oudste zoon, Victor Li.

Europa wil wereldwijd verbod op dierenproeven bij make-up

27/02/2018

Een aantal leden van het Europees Parlement stellen dat er werk moet worden gemaakt van een wereldwijd verbod op dierenproeven die worden uitgevoerd door cosmeticabedrijven. In Europa geldt zo’n verbod al.

Unilever waarschuwt online media: adverteren kan zo niet verder

12/02/2018

Unilever dreigt te stoppen met adverteren op online mediakanalen die ondoorzichtig zijn en verdeeldheid zaaien. Dat zegt hun marketingbaas Keith Weed op het IAB-adverteerderscongres. 

Luxemerken stuwen winst L’Oréal

09/02/2018

Ondanks een magere omzetgroei in 2017 kan het Franse cosmeticabedrijf L’Oréal toch uitpakken met een fors gestegen nettowinst. Dat heeft het te danken aan sterke prestaties van het luxesegment, waar de marges hoger zijn.