Etos profiteert van fusie Ahold en Delhaize | RetailDetail

Etos naar België dankzij fusie Ahold-Delhaize

Etos naar België dankzij fusie Ahold-Delhaize
Shutterstock

Drogisterijketen Etos gaat profiteren van de fusie van haar moederbedrijf, het Nederlandse Ahold, met het Belgische Delhaize. Daardoor kunnen de producten van Etos verkocht gaan worden in onder andere België, Griekenland en Roemenië.

Schaalgrootte

In Nederland zijn er al heel wat vestigingen van Etos naast een Albert Heijn te vinden, maar sinds kort worden de eigen merken van de keten ook verkocht in het buitenland. Zo zijn er al een aantal producten te vinden in supermarkten in de Verenigde Staten, en ook in Tsjechië zullen de Etos-producten aangeboden worden. Dankzij de fusie van Ahold en Delhaize zijn er nu heel wat supermarkten bijgekomen die geen drogisterij hebben.

 

Daarnaast profiteert Etos ook flink van de schaalgrootte van Ahold Delhaize, waardoor het lagere prijzen kan afdwingen bij leveranciers als Unilever en Procter & Gamble en dus hogere marges heeft. Volgens Etos-CEO Jan Derek Groenendaal kan de omzet bij Etos, die volgens hem momenteel rond 500 miljoen euro draait, de komende jaren dan ook nog fors groeien. Een exact cijfer wil hij daar echter niet op plakken.

 

Kwaliteit en kennis

Groenendaal staat sinds drie jaar aan het hoofd van Etos en besloot bij zijn start te focussen op de basiswaarden van de keten. “Bij Etos draaide het van oudsher om kwaliteit en kennis”, zegt Groenendaal aan De Telegraaf. “Een van de eerste dingen die we besloten was de terugkeer van oude logo.”

 

Het aanbieden van goede producten is daarbij zeer belangrijk, maar volgens Groenendaal wordt het geven van goed advies steeds belangrijker. “Dat is echt toegevoegde waarde. Daarom trainen we ons personeel en zorgen we er voor dat ons winkelpersoneel vooral gericht op de klanten kan zijn, door ze bijvoorbeeld te ontlasten van administratieve taken.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Unilever waarschuwt online media: adverteren kan zo niet verder

12/02/2018

Unilever dreigt te stoppen met adverteren op online mediakanalen die ondoorzichtig zijn en verdeeldheid zaaien. Dat zegt hun marketingbaas Keith Weed op het IAB-adverteerderscongres. 

Luxemerken stuwen winst L’Oréal

09/02/2018

Ondanks een magere omzetgroei in 2017 kan het Franse cosmeticabedrijf L’Oréal toch uitpakken met een fors gestegen nettowinst. Dat heeft het te danken aan sterke prestaties van het luxesegment, waar de marges hoger zijn.

Trekpleister-directeur wordt topman Kruidvat België en Frankrijk

09/02/2018

A.S. Watson, de holding achter Kruidvat, ICI PARIS XL en Trekpleister, heeft Roland van den Berg benoemd tot algemeen directeur van die laatste keten. Hij vervangt er Bert Verhoef, die aan het hoofd van Kruidvat België en Frankrijk komt te staan.

Medicare-Market wil dit jaar 20 nieuwe apotheken openen

06/02/2018

Medicare-Market, uitbater van de parafarmacie Medi-Market en de apotheken PharmaClic, wil in 2018 120 nieuwe medewerkers aanwerven en 20 nieuwe verkooppunten openen. Tegen 2020 wil de keten groeien naar zeventig vestigingen.

Di lanceert eigen webwinkel

31/01/2018

Vanaf morgen kunnen klanten ook online terecht bij Di, want dan lanceert de Belgische beautyketen een eigen webshop. Het is de volgende stap in de vernieuwingsstrategie van Di.

Ecover gaat volledige gamma vernieuwen

31/01/2018

Ecover, een Belgische producent van ecologische was- en reinigingsmiddelen, gaat de verpakkingen van zijn volledige assortiment vernieuwen. Het afwasmiddel is als eerste aan de beurt, de operatie moet binnen twee jaar afgerond zijn.

Back to top