Etos ziet kansen voor helft DA-drogisterijen

Etos ziet kansen voor helft DA-drogisterijen

Etos ziet kansen voor de helft van de 260 DA-drogisterijen. Deze 130 winkels zitten op interessante locaties voor Etos, met name in de grote steden. Dit stelt Etos-ceo Jan Derek Groenendaal in interviews in het AD en FD. De interesse past in de groeistrategie die Etos heeft ingezet. 

 

Voldoende locaties 

Er zijn volgens Groenendaal nog voldoende aantrekkelijke locaties in Nederland voor de drogisterijformule van Ahold. De directeur verbindt wel voorwaarden aan het overnemen van DA-winkels. DA-ondernemers moeten geld hebben om hun winkel om te bouwen naar een Etos. Bovendien moeten ze bij de Etos-filosofie passen.


De overgenomen winkels moeten volgens Groenendaal een uniforme uitstraling krijgen en geen eigen acties en aanbiedingen hanteren. Hierdoor zien Etos-klanten geen verschil tussen franchisewinkels en filialen. 
Etos was al enige tijd in gesprek met ondernemers van DA, dat eind vorig jaar failliet ging. Diverse DA-winkeliers stapten in de afgelopen jaren over naar Etos. DA maakt met de nieuwe eigenaar, Nederlandse Drogisterij Service, een doorstart van de formule. 


Ombouw en restyling

Etos voert als onderdeel van de omzet- en winstgroeistrategie een forse ombouw en restyling van de keten door. De eerste winkels zijn inmiddels omgebouwd naar een nieuwe huisstijl met een veranderde winkelindeling, een zwart design en een nieuw logo. Dat grijpt terug op het allereerste logo van Etos bij de start in 1919. 


Groenendaal zegt in het FD dat het zal gaan om investeringen van minimaal 40.000 en maximaal 200.000 euro per filiaal.  De operatie moet leiden tot een betere omzet en winst en een betere dienstverlening in de winkels. Etos introduceert dit voorjaar tevens een eigen bonuskaart.

 

Groenendaal wil met de nieuwe formule de 240 franchisenemers van Etos meer ruimte geven voor eigen ondernemerschap. De keten telt in totaal 540 winkels in Nederland en ongeveer 2500 werknemers. Etos (Eendracht, Toewijding, Overleg en Samenwerking) werd in 1919 opgericht als coöperatie voor werknemers van het Philips-concern en in 1931 geprivatiseerd onder de naam Etos. Het bedrijf is sinds 1973 onderdeel van Koninklijke Ahold NV.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nu ook geneesmiddelen op voorschrift bij webshop Multipharma

24/10/2017

Multipharma heeft de dienstverlening op zijn webshop uitgebreid: naast parafarmaceutische producten en voorschriftvrije geneesmiddelen kunnen klanten nu ook geneesmiddelen op voorschrift reserveren.

Grondige herpositionering voor Di

19/10/2017

Een stevig investeringsprogramma moet beautyretailer Di op de kaart zetten als een sterk merk. De krachtlijnen? Een uitgepuurd winkelbeeld, een exclusief assortiment, een e-shop en verhoogde communicatie-inspanningen.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Dollar Shave Club op weg naar Europa

10/10/2017

Volgend jaar wil de Dollar Shave Club zijn opwachting maken in Europa. De abonnementsdienst voor scheermesjes, die in handen is van Unilever, is al langer een succes in de Verenigde Staten.

Essity: “Consumenten kunnen geen dag zonder onze producten”

05/10/2017

Zeg niet langer SCA Hygiene, zeg voortaan Essity. De producent van merken als Tena, Tork, Tempo, Edet, Plenty, Lotus, Okay en Demak'Up focust nog sterker op hygiëne en gezondheid. Vooral de incontinentiemarkt biedt groeipotentieel. 

Belgisch parfummerk BillyXClub opent eerste eigen winkel

26/09/2017

In de Kammenstraat in Antwerpen heeft parfumlabel BillyXClub een eerste eigen winkel geopend. Tot nu toe waren de parfums enkel te koop in verschillende winkels van CKS en in de webshop.

Back to top