Europees verbod op testen op dieren bij cosmetica houdt stand

Europees verbod op testen op dieren bij cosmetica houdt stand

Het Europese Hof van Justitie heeft beslist dat er geen uitzonderingen zullen worden toegestaan op het verbod op het testen van cosmetica op dieren, in een zaak die door de European Federation of Cosmetics Ingredients was aangespannen.

Alternatieve methodes

De EFCI hoopte dat de Europese Unie een oogje zou dichtknijpen voor proeven die buiten de grenzen van de Unie plaatsvonden en het kreeg daarbij ook de steun van de Franse regering. In bepaalde gevallen zouden de proeven ook binnen Europa kunnen plaatsvinden.

 

Het Europese Hof van Justitie heeft gisteren echter beslist dat er geen uitzonderingen worden gemaakt: geen enkel product mag dus getest worden op dieren, ook niet buiten de Europese Unie. Is dat toch het geval, dan mag het in Europa niet verkocht worden.

 

De Europese Unie wil met het verbod bedrijven aanmoedigen om alternatieve methodes te zoeken om de veiligheid van hun producten te testen. Cruelty Free International en de European Coalition to End Animal Experiments hebben al gezegd dat ze bijzonder tevreden zijn met de beslissing van het gerecht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Grondige herpositionering voor Di

19/10/2017

Een stevig investeringsprogramma moet beautyretailer Di op de kaart zetten als een sterk merk. De krachtlijnen? Een uitgepuurd winkelbeeld, een exclusief assortiment, een e-shop en verhoogde communicatie-inspanningen.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Ook Gucci stopt nu met bont

12/10/2017

Modemerk Gucci gaat geen bont meer verwerken in zijn kleding en accessoires. Dat heeft CEO Marco Bizzarri aangekondigd tijdens een toespraak in het London College of Fashion, bij de uitreiking van de Kering Award voor duurzame mode.

Dollar Shave Club op weg naar Europa

10/10/2017

Volgend jaar wil de Dollar Shave Club zijn opwachting maken in Europa. De abonnementsdienst voor scheermesjes, die in handen is van Unilever, is al langer een succes in de Verenigde Staten.

Essity: “Consumenten kunnen geen dag zonder onze producten”

05/10/2017

Zeg niet langer SCA Hygiene, zeg voortaan Essity. De producent van merken als Tena, Tork, Tempo, Edet, Plenty, Lotus, Okay en Demak'Up focust nog sterker op hygiëne en gezondheid. Vooral de incontinentiemarkt biedt groeipotentieel. 

Belgisch parfummerk BillyXClub opent eerste eigen winkel

26/09/2017

In de Kammenstraat in Antwerpen heeft parfumlabel BillyXClub een eerste eigen winkel geopend. Tot nu toe waren de parfums enkel te koop in verschillende winkels van CKS en in de webshop.

Back to top