Europees verbod op testen op dieren bij cosmetica houdt stand

Europees verbod op testen op dieren bij cosmetica houdt stand

Europees verbod op testen op dieren bij cosmetica houdt stand

Het Europese Hof van Justitie heeft beslist dat er geen uitzonderingen zullen worden toegestaan op het verbod op het testen van cosmetica op dieren, in een zaak die door de European Federation of Cosmetics Ingredients was aangespannen.

Alternatieve methodes

De EFCI hoopte dat de Europese Unie een oogje zou dichtknijpen voor proeven die buiten de grenzen van de Unie plaatsvonden en het kreeg daarbij ook de steun van de Franse regering. In bepaalde gevallen zouden de proeven ook binnen Europa kunnen plaatsvinden.

 

Het Europese Hof van Justitie heeft gisteren echter beslist dat er geen uitzonderingen worden gemaakt: geen enkel product mag dus getest worden op dieren, ook niet buiten de Europese Unie. Is dat toch het geval, dan mag het in Europa niet verkocht worden.

 

De Europese Unie wil met het verbod bedrijven aanmoedigen om alternatieve methodes te zoeken om de veiligheid van hun producten te testen. Cruelty Free International en de European Coalition to End Animal Experiments hebben al gezegd dat ze bijzonder tevreden zijn met de beslissing van het gerecht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Cultmerk Aesop komt naar Antwerpen

04/06/2018

Het Australische schoonheidsmerk Aesop komt binnenkort met een eigen winkel naar Antwerpen: een voormalige sapjesbar aan de Nationalestraat krijgt de primeur. 

A.S. Watson (Kruidvat) lanceert online apotheek PharmaXpert.be

28/05/2018

Dank zij de lancering van een eigen online apotheek, PharmaXpert.be, kan de eigenaar van Kruidvat nu ook in België voorschriftvrije geneesmiddelen verkopen tegen voordelige prijzen.

Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

Waarom Ecover niet meestapt in de promotie-oorlog

04/05/2018

Ecologische pionier Ecover mag weer wat rebelser worden en zoekt aansluiting bij de beginjaren. Het merk lanceert een nieuwe afwasmiddelfles en een televisiecampagne. De ambitie? Groei brengen in categorieën die onder druk staan.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.