Extra tast Vlaamse markt af en verdubbelt distributiecentrum

Extra tast Vlaamse markt af en verdubbelt distributiecentrum

De Waalse groep Extra gaat zijn distributiecentrum in Zwevegem gevoelig uitbreiden. Zo wil het bedrijf zich wapenenen voor de verwachte groei en in het bijzonder de expansie naar Vlaanderen.

Van 25 naar 50 winkels

Extra telt momenteel 25 winkels in Wallonië, waar het vooral onderhoudsproducten en cosmetica verkoopt. Die betrekt ze uit overstocks van de fabrikanten, zodat ze tegen een goedkopere prijs aangeboden kunnen worden. Tegen eind 2017 wil het bedrijf zijn commercieel netwerk uitbreiden naar 35 winkels, drie jaar later moeten er vijftig verkooppunten zijn.

 

In Vlaanderen is het bedrijf nog niet aanwezig onder eigen naam, maar het tast er wel de markt af. Het opende daartoe enkele maanden geleden onder het enseigne Flash een winkel in Wevelgem. Daar wordt gekeken hoe het aanbod uit de Waalse winkels aangepast moet worden om te beantwoorden aan de verwachtingen van de Vlaamse klant. In oktober volgt een tweede testwinkel in Roeselare. Pas over twee à drie jaar als alles op punt staat, volgt een grotere uitrol. Dan zal ook de Flash-benaming wijzigen in Extra.

 

Capaciteit verdubbelt

“Als we groeien volgens plan, zitten we tegen 2019 met een tekort aan capaciteit in ons distributiecentrum”, zegt topman Stephan Lesage. Daarom komt er naast de huidige hoofdzetel annex distributiecentrum in Zwevegem een uitbreiding, die toelaat om de huidige capaciteit van 10.000 m² te verdubbelen. Het nieuwe complex moet eind 2018 klaar zijn en vergt een investering van zeven miljoen euro.

 

Meer over de plannen van Extra vindt u in een interview met Stephan Lesage in het september-nummer van het RetailDetail Magazine.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nu ook geneesmiddelen op voorschrift bij webshop Multipharma

24/10/2017

Multipharma heeft de dienstverlening op zijn webshop uitgebreid: naast parafarmaceutische producten en voorschriftvrije geneesmiddelen kunnen klanten nu ook geneesmiddelen op voorschrift reserveren.

Grondige herpositionering voor Di

19/10/2017

Een stevig investeringsprogramma moet beautyretailer Di op de kaart zetten als een sterk merk. De krachtlijnen? Een uitgepuurd winkelbeeld, een exclusief assortiment, een e-shop en verhoogde communicatie-inspanningen.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Dollar Shave Club op weg naar Europa

10/10/2017

Volgend jaar wil de Dollar Shave Club zijn opwachting maken in Europa. De abonnementsdienst voor scheermesjes, die in handen is van Unilever, is al langer een succes in de Verenigde Staten.

Essity: “Consumenten kunnen geen dag zonder onze producten”

05/10/2017

Zeg niet langer SCA Hygiene, zeg voortaan Essity. De producent van merken als Tena, Tork, Tempo, Edet, Plenty, Lotus, Okay en Demak'Up focust nog sterker op hygiëne en gezondheid. Vooral de incontinentiemarkt biedt groeipotentieel. 

Belgisch parfummerk BillyXClub opent eerste eigen winkel

26/09/2017

In de Kammenstraat in Antwerpen heeft parfumlabel BillyXClub een eerste eigen winkel geopend. Tot nu toe waren de parfums enkel te koop in verschillende winkels van CKS en in de webshop.

Back to top