Forse omzet- en winstgroei voor Henkel

Forse omzet- en winstgroei voor Henkel

Forse omzet- en winstgroei voor Henkel

Henkel heeft in het eerste kwartaal van 2017 zowel de omzet als de winst fors zien groeien. Met als bonus een absolute primeur: het Duitse handelsconcern overschreed voor het eerst in zijn geschiedenis de kaap van vijf miljard euro omzet.

“Sterk resultaat ondanks uitdagende markt”

“Henkel realiseerde een sterk resultaat ondanks zeer uitdagende marktomstandigheden”, aldus een tevreden CEO Hans van Bylen. De omzet van de producent van onder meer Persil (wasmiddel), Pritt (lijm), Fa (lichaamshygiëne) en Schwarzkopf (shampoo) steeg met 13,6% naar 5,064 miljard euro, waarbij de autonome omzetgroei afklokte op 4%. De opkomende markten blijven de groei van het bedrijf stuwen, met een autonome omzetstijging van 6,7%. De operationele winst (EBIT) steeg met 13,8% naar 854 miljoen euro.

 

Hoewel de Belgische topman waarschuwde voor “onzekere markten, aanhoudende effecten van negatieve wisselkoerseffecten en hogere grondstofprijzen en kosten” handhaaft Henkel zijn vooruitzichten voor 2017 en gaat voor het hele jaar uit van een autonome omzetgroei van 2 tot 4%, een EBIT-marge van meer dan 17% en een stijging van de winst per preferent aandeel van 7 tot 9%.

 

Henkel nam het voorbije kwartaal de wereldwijde activiteiten van Darex Packaging Technologies over van GCP Applied Technologies en sloot ook een deal om het Mexicaanse haarverzorgingsbedrijf Nattura Laboratorios over te nemen. De Duitsers, die vorig jaar ook al de overname afrondden van wasmiddelenmerk Sun (voor 3,6 miljard dollar) zijn vast van plan om een grotere rol te spelen op de Amerikaanse markten, waar Procter & Gamble marktleider is en ook het Brits-Nederlandse Unilever actief is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.