Forse omzet- en winstgroei voor Henkel

Forse omzet- en winstgroei voor Henkel

Forse omzet- en winstgroei voor Henkel

Henkel heeft in het eerste kwartaal van 2017 zowel de omzet als de winst fors zien groeien. Met als bonus een absolute primeur: het Duitse handelsconcern overschreed voor het eerst in zijn geschiedenis de kaap van vijf miljard euro omzet.

“Sterk resultaat ondanks uitdagende markt”

“Henkel realiseerde een sterk resultaat ondanks zeer uitdagende marktomstandigheden”, aldus een tevreden CEO Hans van Bylen. De omzet van de producent van onder meer Persil (wasmiddel), Pritt (lijm), Fa (lichaamshygiëne) en Schwarzkopf (shampoo) steeg met 13,6% naar 5,064 miljard euro, waarbij de autonome omzetgroei afklokte op 4%. De opkomende markten blijven de groei van het bedrijf stuwen, met een autonome omzetstijging van 6,7%. De operationele winst (EBIT) steeg met 13,8% naar 854 miljoen euro.

 

Hoewel de Belgische topman waarschuwde voor “onzekere markten, aanhoudende effecten van negatieve wisselkoerseffecten en hogere grondstofprijzen en kosten” handhaaft Henkel zijn vooruitzichten voor 2017 en gaat voor het hele jaar uit van een autonome omzetgroei van 2 tot 4%, een EBIT-marge van meer dan 17% en een stijging van de winst per preferent aandeel van 7 tot 9%.

 

Henkel nam het voorbije kwartaal de wereldwijde activiteiten van Darex Packaging Technologies over van GCP Applied Technologies en sloot ook een deal om het Mexicaanse haarverzorgingsbedrijf Nattura Laboratorios over te nemen. De Duitsers, die vorig jaar ook al de overname afrondden van wasmiddelenmerk Sun (voor 3,6 miljard dollar) zijn vast van plan om een grotere rol te spelen op de Amerikaanse markten, waar Procter & Gamble marktleider is en ook het Brits-Nederlandse Unilever actief is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Media Markt boet voor Metro en voor Turkije

14/08/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van Media Markt en Saturn, stagneerde in het voorbije kwartaal. De elektronicagroep moet op de beurs ook boeten voor de aandelendip bij Metro, de holding waarvan het vorig jaar afsplitste, en bezorgdheden om de Turkse expansie.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Omzet modegroep WE blijft teruglopen

10/08/2018

Modegroep WE International blijft omzet verliezen: de verkoopcijfers liepen vorig jaar met 2,8% terug naar 275,8 miljoen euro. Ook de operationele winst gaat erop achteruit, al blijft de nettowinst stabiel.

Adidas scoort dankzij WK voetbal

09/08/2018

Het Duitse sportmodemerk Adidas heeft een topkwartaal achter de rug, met dank aan het voorbije WK voetbal. De totale omzet steeg 4% tot 5,26 miljard euro. liefst 3,2 miljard daarvan haalde Adidas uit de verkoop van sportschoenen.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.

Lidl stelt auto’s ter beschikking van shoppers

08/08/2018

“Je eigen wagen voor inkopen”, zo stelt Lidl zijn nieuwe autodeeldienst voor. In samenwerking met Mazda kan je in Duitsland weldra autodelen vanop de parking van Lidl-supermarkten.