Fusie op komst tussen P&G Benelux en Frankrijk | RetailDetail

Fusie op komst tussen P&G Benelux en Frankrijk

Fusie op komst tussen P&G Benelux en Frankrijk
Er is een fusie op komst tussen de Franse en de Benelux-afdeling van 's werelds grootste producent van huishoudproducten Procter & Gamble. Intussen wordt Unilever-topman Polman getipt als mogelijke opvolger van de vorige week onverwacht teruggekeerde CEO Alan Lafley.

Fusie in juli 2014

Het was het Franse vakblad LSA dat het nieuws van de fusie onthulde en het bericht is intussen bevestigd: op 1 juli 2014 gaan P&G Benelux en P&G France fuseren. Het zou daarbij de bedoeling zijn dat de huidige CEO van het Franse filiaal, Loïc Tassel, de nieuwe combinatie als general manager en vicepresident zal leiden. Die zal een gezamenlijke omzet van zo'n 4 miljard euro draaien, goed voor een achtste plaats in de rangschikking van P&G-filialen wereldwijd.


Voor consumenten en retailers zal de samensmelting - die vooral van juridische aard is - amper merkbaar zijn. Er zouden evenmin ontslagen vallen en de verschillende vestigingen (met onder meer een onderzoekslabo in het Brusselse) blijven operationeel. Niettemin heeft de hele operatie ook tot doel om kosten te besparen en de efficiëntie te verhogen, klinkt het bij P&G.

 

Unilever-topman opvolger Lafley?

Intussen circuleert de naam van Unilever-CEO Paul Polman als mogelijke opvolger van Alan Lafley bij Procter & Gamble. De "mythische" Lafley vervangt sinds kort Bob McDonald maar zou - volgens analisten - toch moeten worden gezien als een "tussenpaus".

 

In dat scenario zou de huidige topman van Unilever in poleposition zitten: alvorens hij naar Nestlé en later Unilever trok, was Polman 27 jaar actief bij P&G. Al die jaren werd hij daar gezien als een vertrouweling van Lafley.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

Waarom Ecover niet meestapt in de promotie-oorlog

04/05/2018

Ecologische pionier Ecover mag weer wat rebelser worden en zoekt aansluiting bij de beginjaren. Het merk lanceert een nieuwe afwasmiddelfles en een televisiecampagne. De ambitie? Groei brengen in categorieën die onder druk staan.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.

Zalando start met verkoop schoonheidsproducten

23/03/2018

Zalando is vandaag in Duitsland gestart met de verkoop van schoonheidsproducten. Die stap werd in oktober al aangekondigd door het Duitse bedrijf en is nu dus een feit. Markten buiten Duitsland volgen wel pas later.

Eigenaar CK Hutchison zet stap opzij

19/03/2018

Li Ka-shing, de eigenaar en topman van CK Hutchison (het bedrijf achter ketens als Kruidvat en ICI Paris XL), zet half mei een stap opzij. Dan geeft de 89-jarige de fakkel door aan zijn oudste zoon, Victor Li.