Geen beursgang maar nieuwe eigenaar voor Douglas | RetailDetail

Geen beursgang maar nieuwe eigenaar voor Douglas

Geen beursgang maar nieuwe eigenaar voor Douglas

De Duitse parfumerieketen Douglas trekt dan toch niet naar de beurs. Eigenaar Advent International verkoopt de keten aan CVC Capital Partners, een Brits investeringsfonds.

Verkocht voor 2,8 miljard euro

Amper een week geleden klonk het nog dat parfum- en cosmeticaketen Douglas naar de beurs zou gaan. Daar blijkt nu echter toch niets van in huis te komen: de Duitse retailer wordt namelijk voor zo'n 2,8 miljard euro overgenomen door CVC Capital Partners

 

De familie Kreke, die al jaren de dienst uitmaakt bij Douglas, blijft bij de keten betrokken en zal ook extra investeren, al is niet meteen duidelijk hoeveel. Voor de transactie had de familie 20% van de aandelen in handen. Operationeel verandert er niets aan de top: Henning Kreke blijft het bedrijf ook onder de nieuwe eigenaar leiden.

 

Boekenverkoper Thalia en moderetailer AppelrathCüpper, die via een aparte holding eveneens eigendom zijn van Advent International en de familie Kreke, maken geen deel uit van de deal.

 

"Uitbreiden naar Azië"

Soren Vestergaard-Poulsen van CVC ziet niet alleen "groeipotentieel in de zeer aantrekkelijke Selective Beauty Market in Europa", hij liet ook al verstaan dat Douglas "misschien met acquisities of andere investeringen" gaat "uitbreiden naar Azië en andere regio's in de wereld".

 

De CVC-manager kan alvast bogen op een flinke ervaring in de parfumeriewereld: CVC nam in 2007 een meerderheidsaandeel in de Deense beautyketen Matas en Soren Vestergaard-Poulsen hanteerde er de voorzittershamer tot die keten in 2013 naar de beurs werd gebracht.

 

Parfumerie Douglas is met meer dan 1.700 filialen in 19 landen een van de grootste spelers op de Europese cosmeticamarkt. De keten boekte vorig jaar een omzet van 2,5 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aanhoudende expansie Kruidvat werpt vruchten af

03/07/2018

Drogisterijketen Kruidvat verkocht het voorbije jaar 4,7% meer in België. De keten tekent al een paar jaar op rij Belgische groei op, niet het minst omdat ze steeds nieuwe winkels blijft openen.

Cultmerk Aesop komt naar Antwerpen

04/06/2018

Het Australische schoonheidsmerk Aesop komt binnenkort met een eigen winkel naar Antwerpen: een voormalige sapjesbar aan de Nationalestraat krijgt de primeur. 

A.S. Watson (Kruidvat) lanceert online apotheek PharmaXpert.be

28/05/2018

Dank zij de lancering van een eigen online apotheek, PharmaXpert.be, kan de eigenaar van Kruidvat nu ook in België voorschriftvrije geneesmiddelen verkopen tegen voordelige prijzen.

Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

Waarom Ecover niet meestapt in de promotie-oorlog

04/05/2018

Ecologische pionier Ecover mag weer wat rebelser worden en zoekt aansluiting bij de beginjaren. Het merk lanceert een nieuwe afwasmiddelfles en een televisiecampagne. De ambitie? Groei brengen in categorieën die onder druk staan.