Groeilanden stuwen kwartaalwinst Henkel

Groeilanden stuwen kwartaalwinst Henkel

Henkel zag in het eerste kwartaal van 2016 zowel zijn winst als zijn omzet stijgen. De Duitse producent van o.a. Persil-waspoeder, Schwarzkopf-shampoo en Pattex-lijm profiteerde van een groeiende vraag in de opkomende markten.

 

Bijna 4,5 miljard euro omzet

De kwartaalomzet van de Duitse multinational kwam ten opzichte van dezelfde drie maanden een jaar geleden 0,6% hoger uit op net geen 4,5 miljard euro. De autonome omzetgroei bedroeg 2,9% en liep in de groeimarkten zelfs op tot 6,3%, al drukten negatieve wisselkoerseffecten wel op het eindresultaat.

 

De operationele winst klom met 6,2% tot 751 miljoen euro, waarvan netto 525 miljoen euro overblijft. Dat is ruim 11% beter dan de 470 miljoen euro nettowinst uit het eerste kwartaal van 2015.

 

“Henkel had een goede start van het boekjaar 2016 met verdere groei van omzet en winst en een significant gestegen aangepast rendement op de omzet van 16,8%. Elk van de drie marktsegmenten droeg bij aan de totale goede prestaties", zegt een tevreden CEO Hans van Bylen, die sinds 1 mei de touwtjes in handen heeft in Düsseldorf.

 

Het management verwacht voor heel 2016 een autonome omzetgroei van 2 tot 4% en een toename van de aangepaste winst per aandeel van 8 tot 11 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

15/11/2017

Henkel rondt voor het eerst de kaap van vijftien miljard euro voor zijn omzet over negen maanden. Door de sterke prestaties verhoogt het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting.

Nu ook geneesmiddelen op voorschrift bij webshop Multipharma

24/10/2017

Multipharma heeft de dienstverlening op zijn webshop uitgebreid: naast parafarmaceutische producten en voorschriftvrije geneesmiddelen kunnen klanten nu ook geneesmiddelen op voorschrift reserveren.

Grondige herpositionering voor Di

19/10/2017

Een stevig investeringsprogramma moet beautyretailer Di op de kaart zetten als een sterk merk. De krachtlijnen? Een uitgepuurd winkelbeeld, een exclusief assortiment, een e-shop en verhoogde communicatie-inspanningen.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Dollar Shave Club op weg naar Europa

10/10/2017

Volgend jaar wil de Dollar Shave Club zijn opwachting maken in Europa. De abonnementsdienst voor scheermesjes, die in handen is van Unilever, is al langer een succes in de Verenigde Staten.

Essity: “Consumenten kunnen geen dag zonder onze producten”

05/10/2017

Zeg niet langer SCA Hygiene, zeg voortaan Essity. De producent van merken als Tena, Tork, Tempo, Edet, Plenty, Lotus, Okay en Demak'Up focust nog sterker op hygiëne en gezondheid. Vooral de incontinentiemarkt biedt groeipotentieel. 

Back to top