Grootpublieksmerken drukken op omzetstijging L'Oréal

Grootpublieksmerken drukken op omzetstijging L'Oréal

De Franse cosmeticareus L'Oréal is erin geslaagd 2014 af te sluiten met een mooie groei van 3,7% op vergelijkbare basis. De nettowinst steeg zelfs spectaculair, door de verkoop van de laboratoria Galderma aan Nestlé.

Nettowinst op recordhoogte

's Werelds nummer één in cosmetica, L'Oréal, heeft vorig jaar een omzet van 22,5 miljard euro gerealiseerd, 1,8% meer dan vorig jaar. Nog maar een kwart van de omzet komt inmiddels uit Europa.

 

De nettowinst klokte af op 4,91 miljard euro, liefst 66% meer dan het jaar voordien en goed voor een nieuw record. Dat heeft vooral te maken met de 2,1 miljard euro meerwaarde die L'Oréal realiseerde op de verkoop van zijn aandeel in Galderma, de joint venture met Nestlé. De operationele winst bedroeg 3,98 miljard euro, hetzij 3,5% meer dan in 2013 en precies zoals topman Jean-Paul Agon voorspelde toen hij in september de verwachtingen verlaagde.

 

'Dermatocosmetica' en luxedivisie dé groeimotoren

De sterkste groei komt van de divisie 'Active Cosmetics' (+8,7% like-for-like), met dermatologische merken als Vichy en La Roche Posay, gevolgd door L'Oréal Luxe (+7,1%), waartoe onder meer de parfums behoren.

 

Ook L'Oréal Professionnel, de afdeling met producten voor kapsalons, ging er 2,6% op vooruit in een markt waar nochtans de klad in zit - vandaar de beslissing van concurrent Procter & Gamble om zijn haarverzorgingsmerk Wella in de etalage te zetten.

 

Grote merken zien aandeel dalen

Toch is het niet al peis en vree in Parijs: de grootpublieksmerken van L'Oréal (onder meer Maybelline, Garnier en L'Oréal Paris) zagen hun verkoop op vergelijkbare basis nog wel stijgen met 1,6%, maar de markt groeide meer dan twee keer zo snel (+3,5%). 'Consumer Products' blijft niettemin nog altijd goed voor bijna de helft van de omzet.

 

Topman Jean-Paul Agon schrijft die mindere prestatie toe aan "de vertragende markt in de Verenigde Staten", een gevolg van de "toegenomen concurrentie" van andere merken en een "beperkter aantal nieuwigheden uit eigen huis".

 

The Body Shop tot slot, dat begin deze maand nog zijn Australische franchisebusiness in eigen beheer nam, realiseerde een omzet van 873,8 miljoen euro, een stijging met 3,7% op vergelijkbare basis.

 

Al 3,5% van de verkoop online

L'Oréal rekent meer en meer op e-commerce om de omzet sneller te laten groeien: online is intussen al goed voor zo'n 800 miljoen euro, hetzij 3,5% van de totale omzet. In China realiseert L'Oréal echter al een tiende van zijn omzet via e-commerce: er is dus nog flink wat marge.

 

L'Oréal besteedt tegenwoordig ook zo'n 16% van zijn communicatiebudget aan online. Vorig jaar lanceerde de groep tijdens het Filmfestival van Cannes nog de succesvolle app 'MakeUp Genius', die intussen al 6,3 miljoen keer is gedownload, en half september liet de groep nog weten de komende jaren liefst 200 nieuwe websites te willen lanceren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Grondige herpositionering voor Di

19/10/2017

Een stevig investeringsprogramma moet beautyretailer Di op de kaart zetten als een sterk merk. De krachtlijnen? Een uitgepuurd winkelbeeld, een exclusief assortiment, een e-shop en verhoogde communicatie-inspanningen.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Dollar Shave Club op weg naar Europa

10/10/2017

Volgend jaar wil de Dollar Shave Club zijn opwachting maken in Europa. De abonnementsdienst voor scheermesjes, die in handen is van Unilever, is al langer een succes in de Verenigde Staten.

Essity: “Consumenten kunnen geen dag zonder onze producten”

05/10/2017

Zeg niet langer SCA Hygiene, zeg voortaan Essity. De producent van merken als Tena, Tork, Tempo, Edet, Plenty, Lotus, Okay en Demak'Up focust nog sterker op hygiëne en gezondheid. Vooral de incontinentiemarkt biedt groeipotentieel. 

Belgisch parfummerk BillyXClub opent eerste eigen winkel

26/09/2017

In de Kammenstraat in Antwerpen heeft parfumlabel BillyXClub een eerste eigen winkel geopend. Tot nu toe waren de parfums enkel te koop in verschillende winkels van CKS en in de webshop.

Etos naar België dankzij fusie Ahold-Delhaize

18/09/2017

Drogisterijketen Etos gaat profiteren van de fusie van haar moederbedrijf, het Nederlandse Ahold, met het Belgische Delhaize. Daardoor kunnen de producten van Etos verkocht gaan worden in onder andere België, Griekenland en Roemenië.

Back to top