Grootste apotheek van België opent in ex-Hubo | RetailDetail

Grootste apotheek van België opent in ex-Hubo

Grootste apotheek van België opent in ex-Hubo

In een voormalig pand van Hubo in Geel heeft de grootste apotheek van België de deuren geopend. Op 800 m² vinden klanten bij Optiphar Apotheek verschillende shop-in-shops en 50.000 producten op voorraad.

 

Omnichannel in de farmacie

De online apotheek, opgericht door apotheker Van Hoof, heeft aan de Antwerpseweg in Geel een vernieuwend fysiek concept geopend. De vestiging bevindt zich in een vroegere bouwmarkt van Hubo en is dus heel wat groter dan een traditionele apotheek. Die extra ruimte wil zaakvoerder Johan Van Hoof vooral gebruiken voor meer dienstverlening.

 

De apotheker richtte Optiphar in 2012 op als online apotheek, een antwoord op de toenemende digitalisering. Van Hoof heeft ook al een traditionele apotheek in Geel en een aangesloten Optiphar-apotheek in Meerhout. Het farmaciebedrijf opent nu dus een derde - en grootste - fysieke vestiging als vlaggenschip. 

 

Niet enkel voor mensen die ziek zijn

De grootste apotheek van België stelt twaalf mensen tewerk, waaronder de wettelijk verplichte apotheker en apotheekassistenten met specialisaties in onder meer cosmetica en voedingssupplementen. Het is de bedoeling dat mensen niet alleen bij de apotheek langskomen wanneer ze ziek zijn, maar de Optiphar Apotheek ook zien als een soort supermarkt voor de gezondheid.

 

“We willen niet enkel een plaats zijn waar mensen naartoe gaan als ze ziek zijn, maar ook waar mensen komen om gezond en verzorgd te blijven”, zegt teamleider Pieter-Jan Van Hoof aan Made in Kempen. De Geelse apotheek doet dit naar eigen zeggen door een toespitsing op geneesmiddelen te combineren “met een focus op voedingssupplementen, cosmetica, thuiszorg en preventie”. 

 

Shop-in-shops en e-commerce

Gezien de grootte van het pand, is ook de voorraad opvallend groot: de apotheek heeft 50.000 producten van een honderdtal merken beschikbaar. Voor een optimale beleving is het pand daarbij onderverdeeld in verschillende shop-in-shops en corners. Er is bijvoorbeeld een theecorner en een babyhoek.

 

Medicatie op voorschrift en preparaten worden bereid in een aparte bereidingsruimte, die niettemin volledig zichtbaar is voor klanten door middel van een glazen wand. Dit bevordert volgens de initiatiefnemers de transparantie.

 

Ook e-commerce is nauw verweven met het winkelconcept: “We willen onszelf onderscheiden op het gebied van dienstverlening”, legt Van Hoof uit. “Bij ons kan je niet alleen in onze fysieke apotheek terecht, maar ook online. Op deze manier bieden we een extra service aan buiten de openingsuren.” Online bestellingen kunnen in de apotheek worden afgehaald, terwijl patiënten in de winkel geteste producten ook achteraf in de webshop kunnen bestellen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

Deverfwebshop.be gaat Frans en zoekt partner

14/05/2018

Het Oost-Vlaamse deverfwebshop.be lanceert een Franstalige website: de verfspecialist wil met boutiquepeinture.fr zowel de Waalse als de Franse markt bedienen en zoekt ook een partner voor verdere expansie.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.