Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden | RetailDetail

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden
Shutterstock.com

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

 

Mikt op groei van 2 tot 4%

De omzet voor het eerste kwartaal van 2018 bereikte 4,8 miljard euro, een daling met 4,5%. Zonder wisselkoerseffecten, acquisities en desinvesteringen was er een organische omzetstijging met 1,1%. “We werden geconfronteerd met uitzonderlijk negatieve valuta-effecten, die een impact op onze gerapporteerde omzet hadden van ongeveer 440 miljoen euro”, zegt CEO Hans Van Bylen. Dat woog ook op de bedrijfswinst.

 

Deels werd die tegenslag gecompenseerd door een sterke omzetgroei van de lijmafdeling. De divisies wasmiddelen en beauty kampten met leveringsmoeilijkheden in Noord-Amerika, maar die zijn achter de rug. “We zijn goed op weg om opnieuw de normale servicelevels te bereiken in de loop van het tweede kwartaal.”

 

De omzet steeg sterk in opkomende markten maar bleef ter plaatse trappelen in West-Europa (+ 0,2%). Voor het verdere jaar 2018 verwacht Henkel dat de onzekere marktomstandigheden en valutaschommelingen zullen aanhouden, terwijl grondstoffen en verpakking in prijs zullen stijgen. Het bedrijf mikt op een organische omzetgroei van 2 tot 4%.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Greenyard lijdt onder druk supermarkten

07/06/2018

Groenten- en fruitproducent Greenyard presteerde vorig boekjaar onder de verwachtingen. De prijsdruk vanuit de supermarkten weegt door, net als de mislukte overname van Dole.

Hudson’s Bay verliest omzet in Europa

06/06/2018

Het Canadese HBC, moederbedrijf van warenhuisketens Hudson’s Bay, Saks OFF 5TH en Galeria Inno, heeft het vooral in Europa moeilijk. Uit de zopas gepubliceerde kwartaalcijfers blijkt dat de verliezen flink oplopen.

Cultmerk Aesop komt naar Antwerpen

04/06/2018

Het Australische schoonheidsmerk Aesop komt binnenkort met een eigen winkel naar Antwerpen: een voormalige sapjesbar aan de Nationalestraat krijgt de primeur. 

Spar groeit in alle markten in “uitzonderlijk” 2017

29/05/2018

Spar surft mee op de toenemende populariteit van buurtwinkels: de zelfstandige supermarktgroep haalde vorig jaar een omzet van 34,5 miljard euro wereldwijd, goed voor een groei van 5,3 procent.