Henkel profiteert sterk van opkomende markten

Henkel profiteert sterk van opkomende markten

Het Duitse Henkel zag het voorbije kwartaal zijn winst en omzet toenemen dankzij prima resultaten in de groeilanden. In die mate zelfs dat de dalende vraag uit Europa ruimschoots werd gecompenseerd.

West-Europa in de min

Henkel moet het meer en meer hebben van de groeilanden, zo blijkt uit de kwartaalresultaten van het Duitse concern dat bekend is van merken als Pritt, Persil en Schwarzkopf. De vraag naar de wasmiddelen, cosmeticaproducten en lijmen van het Duitse concern steeg er autonoom met 8,2%.

 

Vooral in de zones Afrika-Midden-Oosten (+18,2%) en in Oost-Europa (+7,3%) was de organische groei indrukwekkend. Ook Latijns-Amerika (+4,5%) en de zone Azië-StilleOceaan (+1,3%) groeiden aardig, wat niet kan worden gezegd van West-Europa (-1%) en Noord-Amerika (-0,4%).

 

Ondanks het grote gewicht van beide laatste regio's steeg de groepsomzet van Henkel toch nog een kleine 0,6% tot 4,03 miljard euro. Organisch (exclusief wisselkoerseffecten) is er zelfs een omzetstijging van 2,5%. De operationele winst ging er met 8,9% op vooruit tot 600 miljoen euro, de nettowinst steeg van 361 naar 393 miljoen euro.

 

Afdeling "lijmen" heeft het moeilijk

Vooral de magere prestatie van de afdeling "lijmen", met merken als Pritt en Loctite, valt op: die activiteit (goed voor de helft van de groepsomzet) ging 1,2% achteruit. "Een gevolg van de zwakker dan verwachte vraag vanwege vooral grote industriële klanten", aldus CEO Kasper Rorsted.

 

Betere cijfers waren er bij Laundry & Home Care (met onder meer Persil) en de tak Beauty Care (Schwarzkopf, Syoss e.a.). Die zagen hun omzet stijgen met respectievelijk 8% en 4% op organische basis.

 

Topman Rorsted onthoudt vooral dat zijn groep "er in geslaagd is om de winstgevendheid van alle businessactiviteiten te verbeteren". Hij handhaaft dan ook zijn prognose voor 2013: een autonome omzetstijging tussen 3 en 5% "ondanks een globale economische context die moeilijk blijft. Maar we gaan er wel van uit dat de industriële vraag in de tweede helft van het jaar zal aantrekken".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nu ook geneesmiddelen op voorschrift bij webshop Multipharma

24/10/2017

Multipharma heeft de dienstverlening op zijn webshop uitgebreid: naast parafarmaceutische producten en voorschriftvrije geneesmiddelen kunnen klanten nu ook geneesmiddelen op voorschrift reserveren.

Grondige herpositionering voor Di

19/10/2017

Een stevig investeringsprogramma moet beautyretailer Di op de kaart zetten als een sterk merk. De krachtlijnen? Een uitgepuurd winkelbeeld, een exclusief assortiment, een e-shop en verhoogde communicatie-inspanningen.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Dollar Shave Club op weg naar Europa

10/10/2017

Volgend jaar wil de Dollar Shave Club zijn opwachting maken in Europa. De abonnementsdienst voor scheermesjes, die in handen is van Unilever, is al langer een succes in de Verenigde Staten.

Essity: “Consumenten kunnen geen dag zonder onze producten”

05/10/2017

Zeg niet langer SCA Hygiene, zeg voortaan Essity. De producent van merken als Tena, Tork, Tempo, Edet, Plenty, Lotus, Okay en Demak'Up focust nog sterker op hygiëne en gezondheid. Vooral de incontinentiemarkt biedt groeipotentieel. 

Belgisch parfummerk BillyXClub opent eerste eigen winkel

26/09/2017

In de Kammenstraat in Antwerpen heeft parfumlabel BillyXClub een eerste eigen winkel geopend. Tot nu toe waren de parfums enkel te koop in verschillende winkels van CKS en in de webshop.

Back to top