Henkel profiteert sterk van opkomende markten

Henkel profiteert sterk van opkomende markten

Het Duitse Henkel zag het voorbije kwartaal zijn winst en omzet toenemen dankzij prima resultaten in de groeilanden. In die mate zelfs dat de dalende vraag uit Europa ruimschoots werd gecompenseerd.

West-Europa in de min

Henkel moet het meer en meer hebben van de groeilanden, zo blijkt uit de kwartaalresultaten van het Duitse concern dat bekend is van merken als Pritt, Persil en Schwarzkopf. De vraag naar de wasmiddelen, cosmeticaproducten en lijmen van het Duitse concern steeg er autonoom met 8,2%.

 

Vooral in de zones Afrika-Midden-Oosten (+18,2%) en in Oost-Europa (+7,3%) was de organische groei indrukwekkend. Ook Latijns-Amerika (+4,5%) en de zone Azië-StilleOceaan (+1,3%) groeiden aardig, wat niet kan worden gezegd van West-Europa (-1%) en Noord-Amerika (-0,4%).

 

Ondanks het grote gewicht van beide laatste regio's steeg de groepsomzet van Henkel toch nog een kleine 0,6% tot 4,03 miljard euro. Organisch (exclusief wisselkoerseffecten) is er zelfs een omzetstijging van 2,5%. De operationele winst ging er met 8,9% op vooruit tot 600 miljoen euro, de nettowinst steeg van 361 naar 393 miljoen euro.

 

Afdeling "lijmen" heeft het moeilijk

Vooral de magere prestatie van de afdeling "lijmen", met merken als Pritt en Loctite, valt op: die activiteit (goed voor de helft van de groepsomzet) ging 1,2% achteruit. "Een gevolg van de zwakker dan verwachte vraag vanwege vooral grote industriële klanten", aldus CEO Kasper Rorsted.

 

Betere cijfers waren er bij Laundry & Home Care (met onder meer Persil) en de tak Beauty Care (Schwarzkopf, Syoss e.a.). Die zagen hun omzet stijgen met respectievelijk 8% en 4% op organische basis.

 

Topman Rorsted onthoudt vooral dat zijn groep "er in geslaagd is om de winstgevendheid van alle businessactiviteiten te verbeteren". Hij handhaaft dan ook zijn prognose voor 2013: een autonome omzetstijging tussen 3 en 5% "ondanks een globale economische context die moeilijk blijft. Maar we gaan er wel van uit dat de industriële vraag in de tweede helft van het jaar zal aantrekken".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Etos naar België dankzij fusie Ahold-Delhaize

18/09/2017

Drogisterijketen Etos gaat profiteren van de fusie van haar moederbedrijf, het Nederlandse Ahold, met het Belgische Delhaize. Daardoor kunnen de producten van Etos verkocht gaan worden in onder andere België, Griekenland en Roemenië.

Ecover en Method in handen van SC Johnson

15/09/2017

De Amerikaanse fabrikant van onderhoudsproducten SC Johnson neemt de ecologische schoonmaakproducenten Ecover en Method over van hun moederbedrijf People Against Dirty. Daarbij geeft het bedrijf geen financiële details vrij. 

Unilever heeft interesse in Estée Lauder

25/08/2017

Er gaan geruchten de ronde dat meerdere partijen interesse tonen in een overname van cosmeticabedrijf Estée Lauder. Daarbij zouden onder andere L’Oréal en Unilever een bod overwegen.

Cosmeticaketen Atelier Rebul groeit snel in België

07/08/2017

De Deense cosmeticaketen Atelier Rebul wil de komende maanden snel groeien in België. In juli opende ze al de eerste twee vestigingen in Hasselt en Gent en daar komen snel nog winkels bij in Antwerpen, Brugge en Leuven.

Sephora lanceert nieuw, kleiner winkelconcept

24/07/2017

Cosmeticaproducent Sephora heeft in de Verenigde Staten een nieuw en kleiner winkelconcept gelanceerd. Het bedrijf mikte tot nu toe vooral op grote winkels, maar experimenteert nu dus ook op kleinere schaal.

The Body Shop in Braziliaanse handen

29/06/2017

Het stond in de sterren geschreven en het is nu ook bevestigd: L’Oréal heeft zijn Britse winkeldochter The Body Shop verkocht aan het Braziliaanse Natura Cosméticos. Het contract is deze week ondertekend, zo klinkt het in Parijs.

Back to top