Henkel trekt winstprognose voor het hele jaar op

Henkel trekt winstprognose voor het hele jaar op

Henkel trekt winstprognose voor het hele jaar op

Het Duitse Henkel, producent van onder andere Schwarzkopf, Persil en Pritt, heeft het voorbije kwartaal meer producten verkocht, ook al daalde de omzet wat door negatieve wisselkoerseffecten. De winst ging wel hoger.

 

4,65 miljard euro

De omzet van Henkel slonk vorig kwartaal weliswaar met 0,9% tot 4,65 miljard euro, maar op vergelijkbare basis gingen de opbrengsten wel 3,2% hoger. Daarbij boekte Henkel groei in alle divisies: de wasmiddelentak deed er 5,3% bij, de lijmafdeling 2,6% en de beautypoot ook al 2,1%. Henkel presteerde vooral sterk in de opkomende markten, waar de autonome omzetgroei uitkwam op 6,1%.

 

De operationele winst verbeterde met 6,6% tot 819 miljoen euro en de EBIT-marge ging 120 basispunten omhoog tot 17,6%. De nettowinst klokte 8% hoger af op 572 miljoen euro.

 

Sterke resultaten, die het management er meteen toe hebben verleid om de verwachtingen voor het hele jaar wat op te krikken: het concern verwacht nu een EBIT-marge van maximaal 16,5%. Henkel rekent voor het hele jaar op een autonome omzetgroei van 2 tot 4% en een stijging van de aangepaste winst per aandeel van 8 tot 11%, zoals eerder al aangegeven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Waarom Ecover niet meestapt in de promotie-oorlog

04/05/2018

Ecologische pionier Ecover mag weer wat rebelser worden en zoekt aansluiting bij de beginjaren. Het merk lanceert een nieuwe afwasmiddelfles en een televisiecampagne. De ambitie? Groei brengen in categorieën die onder druk staan.

Hugo Boss groeit vooral online sterk

03/05/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss kon tijdens het eerste kwartaal groei optekenen in alle regio's. De omzet van de groep steeg met 5% tot 650 miljoen euro, onder meer dankzij de sterke groei van de eigen webshop.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.