Henkel trekt winstprognose voor het hele jaar op

Henkel trekt winstprognose voor het hele jaar op

Het Duitse Henkel, producent van onder andere Schwarzkopf, Persil en Pritt, heeft het voorbije kwartaal meer producten verkocht, ook al daalde de omzet wat door negatieve wisselkoerseffecten. De winst ging wel hoger.

 

4,65 miljard euro

De omzet van Henkel slonk vorig kwartaal weliswaar met 0,9% tot 4,65 miljard euro, maar op vergelijkbare basis gingen de opbrengsten wel 3,2% hoger. Daarbij boekte Henkel groei in alle divisies: de wasmiddelentak deed er 5,3% bij, de lijmafdeling 2,6% en de beautypoot ook al 2,1%. Henkel presteerde vooral sterk in de opkomende markten, waar de autonome omzetgroei uitkwam op 6,1%.

 

De operationele winst verbeterde met 6,6% tot 819 miljoen euro en de EBIT-marge ging 120 basispunten omhoog tot 17,6%. De nettowinst klokte 8% hoger af op 572 miljoen euro.

 

Sterke resultaten, die het management er meteen toe hebben verleid om de verwachtingen voor het hele jaar wat op te krikken: het concern verwacht nu een EBIT-marge van maximaal 16,5%. Henkel rekent voor het hele jaar op een autonome omzetgroei van 2 tot 4% en een stijging van de aangepaste winst per aandeel van 8 tot 11%, zoals eerder al aangegeven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Back to top