Henkel ziet omzetgroei vertragen in tweede kwartaal | RetailDetail

Henkel ziet omzetgroei vertragen in tweede kwartaal

Henkel ziet omzetgroei vertragen in tweede kwartaal

Het Duitse Henkel, de producent van merken als Persil, Pritt en Schwarzkopf, zag zijn organische groei in het voorbije kwartaal vertragen. Wel blijven alle divisies erop vooruitgaan. Voor de tweede jaarhelft kijkt topman Kasper Rorsted (foto) ongerust naar Rusland.

446 miljoen euro nettowinst

Henkel boekte in het tweede kwartaal een omzet van 4,137 miljard euro, een daling van 3,5% ten opzichte van vorig jaar die toe te schrijven is aan de sterke euro. Autonoom steeg de omzet immers met 3,3% (en in de groeilanden zelfs met 6,5%), al is dat toch minder dan de +4,3% uit het eerste kwartaal.

 

"Ondanks de aanhoudend moeilijke marktomstandigheden steeg de autonome omzet bij al onze bedrijfsonderdelen en verbeterde de winstgevendheid verder", zegt CEO Kasper Rorsted. De nettowinst steeg dan ook van 432 miljoen in het tweede kwartaal vorig jaar tot 446 miljoen euro dit jaar, dankzij een programma van kostenbesparingen.

 

"Rusland zal wegen op de winst"

Rorsted waarschuwt meteen ook voor een moeilijke tweede jaarhelft: "We verwachten dat de escalatie van het conflict tussen Rusland en Oekraïne en de aanhoudende politieke onrust in het Midden-Oosten een negatieve impact zullen hebben op de marktomstandigheden."

 

Vooral Rusland, Henkels op drie na grootste afzetmarkt (goed voor een jaaromzet van ruim één miljard euro en een groei van 6% exclusief overnames in het voorbije halfjaar), kan een flinke impact hebben op de winst. Henkel wordt niet rechtstreeks getroffen door het Russische importverbod, maar vreest dat Rusland op een recessie afstevent.

 

Ondanks die ongerustheid handhaaft het Duitse Henkel zijn groeiprognose voor dit jaar: "Wij verwachten een organische omzetgroei tussen de 3 en 5%", aldus nog Rorsted. De beleggers denken daar blijkbaar anders over: zij stuurden het aandeel prompt 6% lager.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever waarschuwt online media: adverteren kan zo niet verder

12/02/2018

Unilever dreigt te stoppen met adverteren op online mediakanalen die ondoorzichtig zijn en verdeeldheid zaaien. Dat zegt hun marketingbaas Keith Weed op het IAB-adverteerderscongres. 

Luxemerken stuwen winst L’Oréal

09/02/2018

Ondanks een magere omzetgroei in 2017 kan het Franse cosmeticabedrijf L’Oréal toch uitpakken met een fors gestegen nettowinst. Dat heeft het te danken aan sterke prestaties van het luxesegment, waar de marges hoger zijn.

Trekpleister-directeur wordt topman Kruidvat België en Frankrijk

09/02/2018

A.S. Watson, de holding achter Kruidvat, ICI PARIS XL en Trekpleister, heeft Roland van den Berg benoemd tot algemeen directeur van die laatste keten. Hij vervangt er Bert Verhoef, die aan het hoofd van Kruidvat België en Frankrijk komt te staan.

Medicare-Market wil dit jaar 20 nieuwe apotheken openen

06/02/2018

Medicare-Market, uitbater van de parafarmacie Medi-Market en de apotheken PharmaClic, wil in 2018 120 nieuwe medewerkers aanwerven en 20 nieuwe verkooppunten openen. Tegen 2020 wil de keten groeien naar zeventig vestigingen.

Di lanceert eigen webwinkel

31/01/2018

Vanaf morgen kunnen klanten ook online terecht bij Di, want dan lanceert de Belgische beautyketen een eigen webshop. Het is de volgende stap in de vernieuwingsstrategie van Di.

Ecover gaat volledige gamma vernieuwen

31/01/2018

Ecover, een Belgische producent van ecologische was- en reinigingsmiddelen, gaat de verpakkingen van zijn volledige assortiment vernieuwen. Het afwasmiddel is als eerste aan de beurt, de operatie moet binnen twee jaar afgerond zijn.

Back to top