Henkel ziet omzetgroei vertragen in tweede kwartaal | RetailDetail

Henkel ziet omzetgroei vertragen in tweede kwartaal

Henkel ziet omzetgroei vertragen in tweede kwartaal

Het Duitse Henkel, de producent van merken als Persil, Pritt en Schwarzkopf, zag zijn organische groei in het voorbije kwartaal vertragen. Wel blijven alle divisies erop vooruitgaan. Voor de tweede jaarhelft kijkt topman Kasper Rorsted (foto) ongerust naar Rusland.

446 miljoen euro nettowinst

Henkel boekte in het tweede kwartaal een omzet van 4,137 miljard euro, een daling van 3,5% ten opzichte van vorig jaar die toe te schrijven is aan de sterke euro. Autonoom steeg de omzet immers met 3,3% (en in de groeilanden zelfs met 6,5%), al is dat toch minder dan de +4,3% uit het eerste kwartaal.

 

"Ondanks de aanhoudend moeilijke marktomstandigheden steeg de autonome omzet bij al onze bedrijfsonderdelen en verbeterde de winstgevendheid verder", zegt CEO Kasper Rorsted. De nettowinst steeg dan ook van 432 miljoen in het tweede kwartaal vorig jaar tot 446 miljoen euro dit jaar, dankzij een programma van kostenbesparingen.

 

"Rusland zal wegen op de winst"

Rorsted waarschuwt meteen ook voor een moeilijke tweede jaarhelft: "We verwachten dat de escalatie van het conflict tussen Rusland en Oekraïne en de aanhoudende politieke onrust in het Midden-Oosten een negatieve impact zullen hebben op de marktomstandigheden."

 

Vooral Rusland, Henkels op drie na grootste afzetmarkt (goed voor een jaaromzet van ruim één miljard euro en een groei van 6% exclusief overnames in het voorbije halfjaar), kan een flinke impact hebben op de winst. Henkel wordt niet rechtstreeks getroffen door het Russische importverbod, maar vreest dat Rusland op een recessie afstevent.

 

Ondanks die ongerustheid handhaaft het Duitse Henkel zijn groeiprognose voor dit jaar: "Wij verwachten een organische omzetgroei tussen de 3 en 5%", aldus nog Rorsted. De beleggers denken daar blijkbaar anders over: zij stuurden het aandeel prompt 6% lager.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

Waarom Ecover niet meestapt in de promotie-oorlog

04/05/2018

Ecologische pionier Ecover mag weer wat rebelser worden en zoekt aansluiting bij de beginjaren. Het merk lanceert een nieuwe afwasmiddelfles en een televisiecampagne. De ambitie? Groei brengen in categorieën die onder druk staan.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.

Zalando start met verkoop schoonheidsproducten

23/03/2018

Zalando is vandaag in Duitsland gestart met de verkoop van schoonheidsproducten. Die stap werd in oktober al aangekondigd door het Duitse bedrijf en is nu dus een feit. Markten buiten Duitsland volgen wel pas later.

Eigenaar CK Hutchison zet stap opzij

19/03/2018

Li Ka-shing, de eigenaar en topman van CK Hutchison (het bedrijf achter ketens als Kruidvat en ICI Paris XL), zet half mei een stap opzij. Dan geeft de 89-jarige de fakkel door aan zijn oudste zoon, Victor Li.

Europa wil wereldwijd verbod op dierenproeven bij make-up

27/02/2018

Een aantal leden van het Europees Parlement stellen dat er werk moet worden gemaakt van een wereldwijd verbod op dierenproeven die worden uitgevoerd door cosmeticabedrijven. In Europa geldt zo’n verbod al.