Henkel ziet omzetgroei vertragen in tweede kwartaal

Henkel ziet omzetgroei vertragen in tweede kwartaal

Het Duitse Henkel, de producent van merken als Persil, Pritt en Schwarzkopf, zag zijn organische groei in het voorbije kwartaal vertragen. Wel blijven alle divisies erop vooruitgaan. Voor de tweede jaarhelft kijkt topman Kasper Rorsted (foto) ongerust naar Rusland.

446 miljoen euro nettowinst

Henkel boekte in het tweede kwartaal een omzet van 4,137 miljard euro, een daling van 3,5% ten opzichte van vorig jaar die toe te schrijven is aan de sterke euro. Autonoom steeg de omzet immers met 3,3% (en in de groeilanden zelfs met 6,5%), al is dat toch minder dan de +4,3% uit het eerste kwartaal.

 

"Ondanks de aanhoudend moeilijke marktomstandigheden steeg de autonome omzet bij al onze bedrijfsonderdelen en verbeterde de winstgevendheid verder", zegt CEO Kasper Rorsted. De nettowinst steeg dan ook van 432 miljoen in het tweede kwartaal vorig jaar tot 446 miljoen euro dit jaar, dankzij een programma van kostenbesparingen.

 

"Rusland zal wegen op de winst"

Rorsted waarschuwt meteen ook voor een moeilijke tweede jaarhelft: "We verwachten dat de escalatie van het conflict tussen Rusland en Oekraïne en de aanhoudende politieke onrust in het Midden-Oosten een negatieve impact zullen hebben op de marktomstandigheden."

 

Vooral Rusland, Henkels op drie na grootste afzetmarkt (goed voor een jaaromzet van ruim één miljard euro en een groei van 6% exclusief overnames in het voorbije halfjaar), kan een flinke impact hebben op de winst. Henkel wordt niet rechtstreeks getroffen door het Russische importverbod, maar vreest dat Rusland op een recessie afstevent.

 

Ondanks die ongerustheid handhaaft het Duitse Henkel zijn groeiprognose voor dit jaar: "Wij verwachten een organische omzetgroei tussen de 3 en 5%", aldus nog Rorsted. De beleggers denken daar blijkbaar anders over: zij stuurden het aandeel prompt 6% lager.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nu ook geneesmiddelen op voorschrift bij webshop Multipharma

24/10/2017

Multipharma heeft de dienstverlening op zijn webshop uitgebreid: naast parafarmaceutische producten en voorschriftvrije geneesmiddelen kunnen klanten nu ook geneesmiddelen op voorschrift reserveren.

Grondige herpositionering voor Di

19/10/2017

Een stevig investeringsprogramma moet beautyretailer Di op de kaart zetten als een sterk merk. De krachtlijnen? Een uitgepuurd winkelbeeld, een exclusief assortiment, een e-shop en verhoogde communicatie-inspanningen.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Dollar Shave Club op weg naar Europa

10/10/2017

Volgend jaar wil de Dollar Shave Club zijn opwachting maken in Europa. De abonnementsdienst voor scheermesjes, die in handen is van Unilever, is al langer een succes in de Verenigde Staten.

Essity: “Consumenten kunnen geen dag zonder onze producten”

05/10/2017

Zeg niet langer SCA Hygiene, zeg voortaan Essity. De producent van merken als Tena, Tork, Tempo, Edet, Plenty, Lotus, Okay en Demak'Up focust nog sterker op hygiëne en gezondheid. Vooral de incontinentiemarkt biedt groeipotentieel. 

Belgisch parfummerk BillyXClub opent eerste eigen winkel

26/09/2017

In de Kammenstraat in Antwerpen heeft parfumlabel BillyXClub een eerste eigen winkel geopend. Tot nu toe waren de parfums enkel te koop in verschillende winkels van CKS en in de webshop.

Back to top