Kartelzaak supermarkten: recordboete of toch nog minnelijke schikking? | RetailDetail

Kartelzaak supermarkten: recordboete of toch nog minnelijke schikking?

Kartelzaak supermarkten: recordboete of toch nog minnelijke schikking?

Nog deze zomer zou er een uitspraak komen in een kartelzaak waarbij 17 Belgische supermarkten en producenten betrokken zijn. Volgens Bloomberg kan de boete oplopen tot 600 miljoen euro, al is een minnelijke schikking nog altijd mogelijk.

Prijsafspraken tussen 2002 en 2007

Het nieuws over de mogelijke miljoenenboete wegens prijsafspraken werd door drie bronnen bevestigd aan persbureau Bloomberg. Delhaize, Colruyt, Carrefour, Cora en andere distributeurs zouden tussen 2002 en 2007 onderling prijsafspraken hebben gemaakt met medewerking van multinationals als GlaxoSmithKline, L'Oréal en Colgate.

 

Op die manier hielden ze jarenlang de prijzen van onder meer wegwerpluiers, tandpasta en shampoo kunstmatig hoog. Nog altijd volgens Bloomberg kan de boete oplopen tot 600 miljoen euro, "een record voor België".

 

Het onderzoek naar mogelijke prijsafspraken werd al in 2007 opgestart door het auditoraat van de Belgische Mededingingsautoriteit. Daarbij kwam het ook tot huiszoekingen bij de betrokken bedrijven. Anderhalf jaar geleden waren onder meer Colruyt, Delhaize en Carrefour nog naar de rechter gestapt om de huiszoekingsmethodes in het onderzoek te laten veroordelen: volgens de grote drie zouden die 'onregelmatig' verlopen zijn.

 

"Gesprekken tussen partijen en auditoraat"

Jacques Steenbergen, voorzitter van het auditoraat van de Belgische Mededingingsautoriteit, reageert in De Tijd verrast op het nieuws van Bloomberg: "In die zaak worden naar mijn weten gesprekken gevoerd tussen de betrokken partijen (de supermarkten en de producenten, red.) en ons auditoraat."

 

Steenbergen wijst er in de zakenkrant op dat het auditoraat sinds kort een nieuwe procedure kan volgen: "Als de beschuldigde partijen hun schuld erkennen, kunnen ze een lagere boete krijgen. Het gaat dus om een soort minnelijke schikking."

 

Colruyt, Delhaize en Carrefour willen vooralsnog geen commentaar geven op de berichten. Mocht het alsnog tot een boete komen, dan zou Colgate-Palmolive Co. de dans ontspringen omdat het bedrijf de kartelvorming zelf heeft aangegeven, aldus nog twee bronnen van Bloomberg.

 

In een gelijkaardige kartelzaak in Frankrijk werd eerder al een boete van 950 miljoen euro opgelegd aan 13 bedrijven, bij wie L'Oréal. Ook toen werden de prijzen van onder meer shampoo en tandpasta kunstmatig hoog gehouden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Cultmerk Aesop komt naar Antwerpen

04/06/2018

Het Australische schoonheidsmerk Aesop komt binnenkort met een eigen winkel naar Antwerpen: een voormalige sapjesbar aan de Nationalestraat krijgt de primeur. 

A.S. Watson (Kruidvat) lanceert online apotheek PharmaXpert.be

28/05/2018

Dank zij de lancering van een eigen online apotheek, PharmaXpert.be, kan de eigenaar van Kruidvat nu ook in België voorschriftvrije geneesmiddelen verkopen tegen voordelige prijzen.

Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

Waarom Ecover niet meestapt in de promotie-oorlog

04/05/2018

Ecologische pionier Ecover mag weer wat rebelser worden en zoekt aansluiting bij de beginjaren. Het merk lanceert een nieuwe afwasmiddelfles en een televisiecampagne. De ambitie? Groei brengen in categorieën die onder druk staan.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.