L’Oréal boekt sterkste groei in tien jaar

Cosmeticamerk L’Oréal heeft afgelopen jaar de sterkste groei in tien jaar tijd beleefd. Het dankt vooral de Aziatische markt en het zogeheten lipstick-effect voor die groei. Ook 2019 wordt veelbelovend.

 

Honderden miljoenen Aziaten die zich verwennen

De groep sloot 2018 af met een omzet van 26,9 miljard euro, bijna een miljard meer dan in 2017. Opvallend is vooral de groei in de Aziatische regio, waar de omzet er met liefst 24% op vooruitging op vergelijkbare basis. De winst kwam neer op 3,9 miljard euro, 8,8% meer dan een jaar eerder.

 

Het is voor L’Oréal de sterkste groei in tien jaar tijd, te danken aan de sterke Aziatische consumptie: “Je hebt er honderden miljoenen consumenten die het inkomensniveau bereiken waarop ze zichzelf willen verwennen”, zegt CEO Jean-Paul Agon aan CNBC. De topman is dan ook niet bang voor een vertraging van de Chinese economie: “L'Oreal Paris is de nummer één in schoonheidsproducten in China en Maybelline is er het nummer één make-upmerk, dus we hebben producten voor iedereen. We hebben nog steeds veel vertrouwen.”

 

Agon noemt de groei dan ook duurzaam: “De markt is versneld en kan sterk blijven in 2019. Er zijn veel redenen voor die sterke groei, zoals Azië, e-commerce, ‘travel retail’ en huidverzorging, en al die redenen zullen er blijven, dus we zijn best optimistisch voor dit jaar.”

 

West-Europa krijgt hopelijk lipstick-effect

Op de mature Westerse markten lag de groei nochtans heel wat lager: in Noord-Amerika steeg de omzet met 2,7%, maar in West-Europa was er zelfs een terugval van 0,3%. Toch ziet L’Oreal ook daar een lichtpuntje, met name het lipstick-effect: als het economisch minder goed gaat, doen mensen minder grote uitgaven, maar gunnen ze zichzelf wel meer kleine verwennerijen, zoals make-up.

 

“We kunnen er niet op verwedden dat de Europese economie komend jaar zal aanzwellen, maar we zetten er wel op in dat we meer marktaandeel zullen halen en onze eigen groei versnellen. Het goeie van L'Oreal is dat we alle segmenten, alle markten en alle categorieën bedekken, dus als een ander deel van de markt sneller gaat, maken we daar gebruik van. Er is altijd ergens een lichtpunt en wij kunnen daarop inspelen, dus ik ben zeker niet pessimistisch of bezorgd”, besluit Agon.