L’Oréal wil af van The Body Shop

L’Oréal wil af van The Body Shop

Het Franse L’Oréal bekijkt momenteel samen met zakenbank Lazar verschillende opties voor het slabakkende The Body Shop, maar het lijkt waarschijnlijk dat het tot een verkoop komt van de milieubewuste keten.

Stijging operationeel verlies

Momenteel heeft de keten, die in 1976 werd opgericht door de in 2007 overleden Anita Roddick, meer dan 3.000 filialen in 66 landen. Het staat daarbij vooral bekend om zijn ethische principes, zoals het weigeren van cosmetica waar bij de ontwikkeling gebruik werd gemaakt van dierenproeven. L’Oréal nam het Britse The Body Shop elf jaar geleden over en legde toen ongeveer een miljard euro neer voor de keten. Bij een verkoop zou het minstens hetzelfde bedrag willen opstrijken, hoewel The Body Shop al jaren de verliezen opstapelt.

 

In de eerste helft van 2016 daalde omzet van The Body Shop met 0,6% naar 368,6 miljoen euro. Daarnaast steeg het operationele verlies van 7,2 miljoen euro naar 22,2 miljoen euro. L’Oréal wees toen naar mindere prestaties in Hongkong en Saoedi-Arabië, maar sprak toen nog wel van verdere uitbreiding in zijn belangrijkste markten, zoals Australië, Canada en het Verenigd Koninkrijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Tesco krijgt groen licht voor "fusie van het jaar" met Booker

15/11/2017

Het zijn spannende tijden voor retail in het Verenigd Koninkrijk: na de opslorping van Nisa door Co-op vergroot ook marktleider Tesco binnenkort zijn marktaandeel dankzij de fusie met groothandel Booker. Tesco heeft voor de deal een monsterbedrag van 4,52 miljard euro over.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Sainsbury’s tevreden over eerste helft 2017

10/11/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s is tevreden met de resultaten in de eerste zes maanden van 2017: de omzet ging er met 17% op vooruit, al viel de winst wel bijna met 10% terug. Dochterketen Argos zorgde voor een groot deel van de nieuwe omzet.

Burberry komt met nieuwe strategie na prima eerste halfjaar

09/11/2017

Burberry heeft een sterk eerste halfjaar achter de rug: de omzet ging er ruim 9% op vooruit, de operationele winst zelfs 28%. Toch krijgt het aandeel vandaag een flinke klets om de oren: beleggers reageren sceptisch op de nieuwe strategie die topman Marco Gobbetti aankondigt.

Marks & Spencer moet uitbreidingsplannen terugschroeven

08/11/2017

Het Britse Marks & Spencer lijkt maar niet uit het slop te komen. Bij de bekendmaking van de halfjaarcijfers wordt immers duidelijk dat de uitbreidingsplannen van de voedingswinkels worden teruggeschroefd.

Back to top