Lidl stunt met bijzonder goedkope parfums voor Valentijn

Lidl stunt met bijzonder goedkope parfums voor Valentijn

Het is binnenkort Valentijn, en daar wil ook Lidl zijn graantje van meepikken. Op 6 februari liggen er bij de discounter twee spotgoedkope parfums in de rekken: voor slechts 3,99 euro koopt u Suddenly Madame Glamour voor vrouwen en Gibellini X-Bolt voor mannen. De parfums blijken volgens kenners wel opvallend veel weg hebben van de véél duurdere Coco Mademoiselle van Chanel en Bottled van Hugo Boss.

Wellicht synthetische ingrediënten

Voor alle duidelijkheid: Lidl zelf vermeldt de namen van de illustere parfums niet - kwestie van de consument niet bij de neus te nemen en eventuele rechtszaken te voorkomen - maar wijst er in zijn perscommunicatie wel op dat bij een test onder 150 vrouwen, negen op de tien "het Lidl-parfum boven het designermerk" verkiezen.


"Het grote verschil is te vinden bij de ingrediënten", zegt voormalig beautyjournaliste Sofie Albrecht, die onlangs de blog Café Cosmétique lanceerde. "Door het opmerkelijke prijsverschil weet je dat de ingrediënten van Lidl niet kunnen tippen aan de kwaliteit van Chanel. Bovendien speelt ook de techniek een rol: wat Chanels huisparfumeur Jacques Polge met veel zorg creëerde, kan niet worden vergeleken met iets dat wordt nagebootst in een anoniem labo. Een niet-geoefende neus die het parfum niet kent, zal het verschil niet meteen opmerken, maar een geur moet ook evolueren en een goedkope kopie zal nooit even lang blijven hangen."

 

Volgens KU Leuven-toxicoloog Jan Tytgat is het grote prijsverschil wellicht te verklaren door het gebruik van synthetische ingrediënten. "Als we er gemakshalve van uitgaan dat het effectief een gelijkaardig product is, dan veronderstel ik dat er meer synthetische producten inzitten. Dat maakt het niet slechter of niet gevaarlijk, maar wel goedkoper", zegt hij in Het Belang van Limburg.

 

Zeker minder marketingkosten

Al speelt er nog iets mee. "Want uiteindelijk gaat maar zo'n 30 procent van de kostprijs naar de productie", voegt Gino Van Ossel, professor marketing aan de Vlerick Business School, er in dezelfde krant nog aan toe. "Liefst 50 procent gaat naar de marketing. En dat is heel breed: van reclame tot de presentatie in de winkel."

 

En dan is er nog de marge voor de parfumerie(keten): "Lidl verdient misschien heel weinig aan dit parfum, maar kan het gebruiken om mensen te lokken naar zijn winkels en andere producten aan de man te brengen. Parfumeries moeten leven van de opbrengsten van die parfums. Hier zijn de winstmarges dus veel groter", besluit Gino Van Ossel.

 

"Schot voor de boeg"

Of de goedkope 'varianten' zullen aanslaan, valt af te wachten: "Het is een schot voor de boeg", zegt Pieterjan Rynwalt, woordvoerder van Lidl. "De drempel naar de discounter is fel verlaagd, dat weten we allemaal. Feestmaaltijden worden nu zonder probleem hier gekocht. Of de consument ook dit soort cadeaus voor zichzelf of anderen gaat kopen, zal moeten blijken. 14 februari wordt in elk geval een goede test", zegt hij in Het Laatste Nieuws.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nu ook geneesmiddelen op voorschrift bij webshop Multipharma

24/10/2017

Multipharma heeft de dienstverlening op zijn webshop uitgebreid: naast parafarmaceutische producten en voorschriftvrije geneesmiddelen kunnen klanten nu ook geneesmiddelen op voorschrift reserveren.

Grondige herpositionering voor Di

19/10/2017

Een stevig investeringsprogramma moet beautyretailer Di op de kaart zetten als een sterk merk. De krachtlijnen? Een uitgepuurd winkelbeeld, een exclusief assortiment, een e-shop en verhoogde communicatie-inspanningen.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Dollar Shave Club op weg naar Europa

10/10/2017

Volgend jaar wil de Dollar Shave Club zijn opwachting maken in Europa. De abonnementsdienst voor scheermesjes, die in handen is van Unilever, is al langer een succes in de Verenigde Staten.

Essity: “Consumenten kunnen geen dag zonder onze producten”

05/10/2017

Zeg niet langer SCA Hygiene, zeg voortaan Essity. De producent van merken als Tena, Tork, Tempo, Edet, Plenty, Lotus, Okay en Demak'Up focust nog sterker op hygiëne en gezondheid. Vooral de incontinentiemarkt biedt groeipotentieel. 

Belgisch parfummerk BillyXClub opent eerste eigen winkel

26/09/2017

In de Kammenstraat in Antwerpen heeft parfumlabel BillyXClub een eerste eigen winkel geopend. Tot nu toe waren de parfums enkel te koop in verschillende winkels van CKS en in de webshop.

Back to top