Lidl stunt met bijzonder goedkope parfums voor Valentijn

Lidl stunt met bijzonder goedkope parfums voor Valentijn

Het is binnenkort Valentijn, en daar wil ook Lidl zijn graantje van meepikken. Op 6 februari liggen er bij de discounter twee spotgoedkope parfums in de rekken: voor slechts 3,99 euro koopt u Suddenly Madame Glamour voor vrouwen en Gibellini X-Bolt voor mannen. De parfums blijken volgens kenners wel opvallend veel weg hebben van de véél duurdere Coco Mademoiselle van Chanel en Bottled van Hugo Boss.

Wellicht synthetische ingrediënten

Voor alle duidelijkheid: Lidl zelf vermeldt de namen van de illustere parfums niet - kwestie van de consument niet bij de neus te nemen en eventuele rechtszaken te voorkomen - maar wijst er in zijn perscommunicatie wel op dat bij een test onder 150 vrouwen, negen op de tien "het Lidl-parfum boven het designermerk" verkiezen.


"Het grote verschil is te vinden bij de ingrediënten", zegt voormalig beautyjournaliste Sofie Albrecht, die onlangs de blog Café Cosmétique lanceerde. "Door het opmerkelijke prijsverschil weet je dat de ingrediënten van Lidl niet kunnen tippen aan de kwaliteit van Chanel. Bovendien speelt ook de techniek een rol: wat Chanels huisparfumeur Jacques Polge met veel zorg creëerde, kan niet worden vergeleken met iets dat wordt nagebootst in een anoniem labo. Een niet-geoefende neus die het parfum niet kent, zal het verschil niet meteen opmerken, maar een geur moet ook evolueren en een goedkope kopie zal nooit even lang blijven hangen."

 

Volgens KU Leuven-toxicoloog Jan Tytgat is het grote prijsverschil wellicht te verklaren door het gebruik van synthetische ingrediënten. "Als we er gemakshalve van uitgaan dat het effectief een gelijkaardig product is, dan veronderstel ik dat er meer synthetische producten inzitten. Dat maakt het niet slechter of niet gevaarlijk, maar wel goedkoper", zegt hij in Het Belang van Limburg.

 

Zeker minder marketingkosten

Al speelt er nog iets mee. "Want uiteindelijk gaat maar zo'n 30 procent van de kostprijs naar de productie", voegt Gino Van Ossel, professor marketing aan de Vlerick Business School, er in dezelfde krant nog aan toe. "Liefst 50 procent gaat naar de marketing. En dat is heel breed: van reclame tot de presentatie in de winkel."

 

En dan is er nog de marge voor de parfumerie(keten): "Lidl verdient misschien heel weinig aan dit parfum, maar kan het gebruiken om mensen te lokken naar zijn winkels en andere producten aan de man te brengen. Parfumeries moeten leven van de opbrengsten van die parfums. Hier zijn de winstmarges dus veel groter", besluit Gino Van Ossel.

 

"Schot voor de boeg"

Of de goedkope 'varianten' zullen aanslaan, valt af te wachten: "Het is een schot voor de boeg", zegt Pieterjan Rynwalt, woordvoerder van Lidl. "De drempel naar de discounter is fel verlaagd, dat weten we allemaal. Feestmaaltijden worden nu zonder probleem hier gekocht. Of de consument ook dit soort cadeaus voor zichzelf of anderen gaat kopen, zal moeten blijken. 14 februari wordt in elk geval een goede test", zegt hij in Het Laatste Nieuws.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Etos naar België dankzij fusie Ahold-Delhaize

18/09/2017

Drogisterijketen Etos gaat profiteren van de fusie van haar moederbedrijf, het Nederlandse Ahold, met het Belgische Delhaize. Daardoor kunnen de producten van Etos verkocht gaan worden in onder andere België, Griekenland en Roemenië.

Ecover en Method in handen van SC Johnson

15/09/2017

De Amerikaanse fabrikant van onderhoudsproducten SC Johnson neemt de ecologische schoonmaakproducenten Ecover en Method over van hun moederbedrijf People Against Dirty. Daarbij geeft het bedrijf geen financiële details vrij. 

Unilever heeft interesse in Estée Lauder

25/08/2017

Er gaan geruchten de ronde dat meerdere partijen interesse tonen in een overname van cosmeticabedrijf Estée Lauder. Daarbij zouden onder andere L’Oréal en Unilever een bod overwegen.

Cosmeticaketen Atelier Rebul groeit snel in België

07/08/2017

De Deense cosmeticaketen Atelier Rebul wil de komende maanden snel groeien in België. In juli opende ze al de eerste twee vestigingen in Hasselt en Gent en daar komen snel nog winkels bij in Antwerpen, Brugge en Leuven.

Sephora lanceert nieuw, kleiner winkelconcept

24/07/2017

Cosmeticaproducent Sephora heeft in de Verenigde Staten een nieuw en kleiner winkelconcept gelanceerd. Het bedrijf mikte tot nu toe vooral op grote winkels, maar experimenteert nu dus ook op kleinere schaal.

The Body Shop in Braziliaanse handen

29/06/2017

Het stond in de sterren geschreven en het is nu ook bevestigd: L’Oréal heeft zijn Britse winkeldochter The Body Shop verkocht aan het Braziliaanse Natura Cosméticos. Het contract is deze week ondertekend, zo klinkt het in Parijs.

Back to top