L'Oréal profiteert van zwakkere euro | RetailDetail

L'Oréal profiteert van zwakkere euro

L'Oréal profiteert van zwakkere euro

De Franse cosmeticagigant L'Oréal heeft zijn omzet in het eerste kwartaal fors zien toenemen tot bijna 6,5 miljard euro. Toch zijn er redenen tot ongerustheid, want de onderliggende verkoop vertraagt - en dat vooral bij de grootpublieksmerken.

Groei vertraagt

's Werelds grootste cosmeticaconcern deed liefst 14,1% beter dan in het eerste kwartaal van 2014 en klokte af op een omzet van 6,44 miljard euro, maar die sprong voorwaarts is in grote mate toe te schrijven aan de zwakkere euro. Bij constante wisselkoersen valt de groei immers terug tot +5,2% en op vergelijkbare basis is er nog maar een groei met +4%. Dat mag dan al beter zijn dan de +3,6% waar analisten op rekenden, het is in elk geval bijna een vol procentpunt minder dan de +4,9% uit het laatste kwartaal van 2014.

 

Die groeivertraging is vooral te merken in het segment van de grootpublieksmerken, met kleppers als L'Oréal Paris, Garnier en Maybelline. Door tegenvallende resultaten in de Verenigde Staten en China is de organische groei van die tak teruggevallen tot amper 1,7%. Cosmeticaketen The Body Shop ziet haar omzet dan weer stijgen van 176,4 naar 192,4 miljoen euro, goed voor een +4% op vergelijkbare basis.

 

De luxetak, met merken als Lancôme, Saint Laurent, Armani en Kiehl's, presteert veel beter: een organische groei met 7,5%, meteen ook beter dan de +6% van LVMH-merken Dior, Guerlain en Givenchy. De divisie 'actieve cosmetica' (La Roche Posay en Vichy) ziet haar omzet zelfs met 7,6% toenemen en bevestigt daarmee haar reputatie als snelste groeier. Op de professionele markt boekt het concern een omzetgroei met 3,5%.

 

Regionaal kent vooral de verkoop in West-Europa een "trage jaarstart" met een groei van amper 1,3%. In de Verenigde Staten gaat L'Oréal er 2,4% op vooruit en de groeilanden doen er 7,5% bij, met zelfs tweecijferige groei in de zones Afrika&Midden-Oosten (+11,3%) en Latijns-Amerika (+10%).

 

Ondanks de groeivertraging houdt topman Jean-Paul Agon vast aan zijn prognoses van een groei met 3,5 à 4% over heel 2015.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

Waarom Ecover niet meestapt in de promotie-oorlog

04/05/2018

Ecologische pionier Ecover mag weer wat rebelser worden en zoekt aansluiting bij de beginjaren. Het merk lanceert een nieuwe afwasmiddelfles en een televisiecampagne. De ambitie? Groei brengen in categorieën die onder druk staan.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.

Zalando start met verkoop schoonheidsproducten

23/03/2018

Zalando is vandaag in Duitsland gestart met de verkoop van schoonheidsproducten. Die stap werd in oktober al aangekondigd door het Duitse bedrijf en is nu dus een feit. Markten buiten Duitsland volgen wel pas later.

Eigenaar CK Hutchison zet stap opzij

19/03/2018

Li Ka-shing, de eigenaar en topman van CK Hutchison (het bedrijf achter ketens als Kruidvat en ICI Paris XL), zet half mei een stap opzij. Dan geeft de 89-jarige de fakkel door aan zijn oudste zoon, Victor Li.

Europa wil wereldwijd verbod op dierenproeven bij make-up

27/02/2018

Een aantal leden van het Europees Parlement stellen dat er werk moet worden gemaakt van een wereldwijd verbod op dierenproeven die worden uitgevoerd door cosmeticabedrijven. In Europa geldt zo’n verbod al.