L'Oréal profiteert van zwakkere euro | RetailDetail

L'Oréal profiteert van zwakkere euro

L'Oréal profiteert van zwakkere euro

De Franse cosmeticagigant L'Oréal heeft zijn omzet in het eerste kwartaal fors zien toenemen tot bijna 6,5 miljard euro. Toch zijn er redenen tot ongerustheid, want de onderliggende verkoop vertraagt - en dat vooral bij de grootpublieksmerken.

Groei vertraagt

's Werelds grootste cosmeticaconcern deed liefst 14,1% beter dan in het eerste kwartaal van 2014 en klokte af op een omzet van 6,44 miljard euro, maar die sprong voorwaarts is in grote mate toe te schrijven aan de zwakkere euro. Bij constante wisselkoersen valt de groei immers terug tot +5,2% en op vergelijkbare basis is er nog maar een groei met +4%. Dat mag dan al beter zijn dan de +3,6% waar analisten op rekenden, het is in elk geval bijna een vol procentpunt minder dan de +4,9% uit het laatste kwartaal van 2014.

 

Die groeivertraging is vooral te merken in het segment van de grootpublieksmerken, met kleppers als L'Oréal Paris, Garnier en Maybelline. Door tegenvallende resultaten in de Verenigde Staten en China is de organische groei van die tak teruggevallen tot amper 1,7%. Cosmeticaketen The Body Shop ziet haar omzet dan weer stijgen van 176,4 naar 192,4 miljoen euro, goed voor een +4% op vergelijkbare basis.

 

De luxetak, met merken als Lancôme, Saint Laurent, Armani en Kiehl's, presteert veel beter: een organische groei met 7,5%, meteen ook beter dan de +6% van LVMH-merken Dior, Guerlain en Givenchy. De divisie 'actieve cosmetica' (La Roche Posay en Vichy) ziet haar omzet zelfs met 7,6% toenemen en bevestigt daarmee haar reputatie als snelste groeier. Op de professionele markt boekt het concern een omzetgroei met 3,5%.

 

Regionaal kent vooral de verkoop in West-Europa een "trage jaarstart" met een groei van amper 1,3%. In de Verenigde Staten gaat L'Oréal er 2,4% op vooruit en de groeilanden doen er 7,5% bij, met zelfs tweecijferige groei in de zones Afrika&Midden-Oosten (+11,3%) en Latijns-Amerika (+10%).

 

Ondanks de groeivertraging houdt topman Jean-Paul Agon vast aan zijn prognoses van een groei met 3,5 à 4% over heel 2015.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever waarschuwt online media: adverteren kan zo niet verder

12/02/2018

Unilever dreigt te stoppen met adverteren op online mediakanalen die ondoorzichtig zijn en verdeeldheid zaaien. Dat zegt hun marketingbaas Keith Weed op het IAB-adverteerderscongres. 

Luxemerken stuwen winst L’Oréal

09/02/2018

Ondanks een magere omzetgroei in 2017 kan het Franse cosmeticabedrijf L’Oréal toch uitpakken met een fors gestegen nettowinst. Dat heeft het te danken aan sterke prestaties van het luxesegment, waar de marges hoger zijn.

Trekpleister-directeur wordt topman Kruidvat België en Frankrijk

09/02/2018

A.S. Watson, de holding achter Kruidvat, ICI PARIS XL en Trekpleister, heeft Roland van den Berg benoemd tot algemeen directeur van die laatste keten. Hij vervangt er Bert Verhoef, die aan het hoofd van Kruidvat België en Frankrijk komt te staan.

Medicare-Market wil dit jaar 20 nieuwe apotheken openen

06/02/2018

Medicare-Market, uitbater van de parafarmacie Medi-Market en de apotheken PharmaClic, wil in 2018 120 nieuwe medewerkers aanwerven en 20 nieuwe verkooppunten openen. Tegen 2020 wil de keten groeien naar zeventig vestigingen.

Di lanceert eigen webwinkel

31/01/2018

Vanaf morgen kunnen klanten ook online terecht bij Di, want dan lanceert de Belgische beautyketen een eigen webshop. Het is de volgende stap in de vernieuwingsstrategie van Di.

Ecover gaat volledige gamma vernieuwen

31/01/2018

Ecover, een Belgische producent van ecologische was- en reinigingsmiddelen, gaat de verpakkingen van zijn volledige assortiment vernieuwen. Het afwasmiddel is als eerste aan de beurt, de operatie moet binnen twee jaar afgerond zijn.

Back to top