L'Oréal profiteert van zwakkere euro

L'Oréal profiteert van zwakkere euro

De Franse cosmeticagigant L'Oréal heeft zijn omzet in het eerste kwartaal fors zien toenemen tot bijna 6,5 miljard euro. Toch zijn er redenen tot ongerustheid, want de onderliggende verkoop vertraagt - en dat vooral bij de grootpublieksmerken.

Groei vertraagt

's Werelds grootste cosmeticaconcern deed liefst 14,1% beter dan in het eerste kwartaal van 2014 en klokte af op een omzet van 6,44 miljard euro, maar die sprong voorwaarts is in grote mate toe te schrijven aan de zwakkere euro. Bij constante wisselkoersen valt de groei immers terug tot +5,2% en op vergelijkbare basis is er nog maar een groei met +4%. Dat mag dan al beter zijn dan de +3,6% waar analisten op rekenden, het is in elk geval bijna een vol procentpunt minder dan de +4,9% uit het laatste kwartaal van 2014.

 

Die groeivertraging is vooral te merken in het segment van de grootpublieksmerken, met kleppers als L'Oréal Paris, Garnier en Maybelline. Door tegenvallende resultaten in de Verenigde Staten en China is de organische groei van die tak teruggevallen tot amper 1,7%. Cosmeticaketen The Body Shop ziet haar omzet dan weer stijgen van 176,4 naar 192,4 miljoen euro, goed voor een +4% op vergelijkbare basis.

 

De luxetak, met merken als Lancôme, Saint Laurent, Armani en Kiehl's, presteert veel beter: een organische groei met 7,5%, meteen ook beter dan de +6% van LVMH-merken Dior, Guerlain en Givenchy. De divisie 'actieve cosmetica' (La Roche Posay en Vichy) ziet haar omzet zelfs met 7,6% toenemen en bevestigt daarmee haar reputatie als snelste groeier. Op de professionele markt boekt het concern een omzetgroei met 3,5%.

 

Regionaal kent vooral de verkoop in West-Europa een "trage jaarstart" met een groei van amper 1,3%. In de Verenigde Staten gaat L'Oréal er 2,4% op vooruit en de groeilanden doen er 7,5% bij, met zelfs tweecijferige groei in de zones Afrika&Midden-Oosten (+11,3%) en Latijns-Amerika (+10%).

 

Ondanks de groeivertraging houdt topman Jean-Paul Agon vast aan zijn prognoses van een groei met 3,5 à 4% over heel 2015.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nu ook geneesmiddelen op voorschrift bij webshop Multipharma

24/10/2017

Multipharma heeft de dienstverlening op zijn webshop uitgebreid: naast parafarmaceutische producten en voorschriftvrije geneesmiddelen kunnen klanten nu ook geneesmiddelen op voorschrift reserveren.

Grondige herpositionering voor Di

19/10/2017

Een stevig investeringsprogramma moet beautyretailer Di op de kaart zetten als een sterk merk. De krachtlijnen? Een uitgepuurd winkelbeeld, een exclusief assortiment, een e-shop en verhoogde communicatie-inspanningen.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Dollar Shave Club op weg naar Europa

10/10/2017

Volgend jaar wil de Dollar Shave Club zijn opwachting maken in Europa. De abonnementsdienst voor scheermesjes, die in handen is van Unilever, is al langer een succes in de Verenigde Staten.

Essity: “Consumenten kunnen geen dag zonder onze producten”

05/10/2017

Zeg niet langer SCA Hygiene, zeg voortaan Essity. De producent van merken als Tena, Tork, Tempo, Edet, Plenty, Lotus, Okay en Demak'Up focust nog sterker op hygiëne en gezondheid. Vooral de incontinentiemarkt biedt groeipotentieel. 

Belgisch parfummerk BillyXClub opent eerste eigen winkel

26/09/2017

In de Kammenstraat in Antwerpen heeft parfumlabel BillyXClub een eerste eigen winkel geopend. Tot nu toe waren de parfums enkel te koop in verschillende winkels van CKS en in de webshop.

Back to top