L'Oréal richt 'op reis'-divisie op

L'Oréal richt 'op reis'-divisie op

De Franse cosmetica- en verzorgingsreus L'Oréal heeft een aparte directie Travel Retail opgericht op groepsniveau. Daarmee wil het nummer één op de cosmeticamarkt de verkoop in het sterk groeiende 'reiskanaal' extra aanzwengelen.

Te land, ter zee en in de lucht

De 'Direction Générale Travel Retail Groupe' krijgt zeggenschap over alle merken van de groep voor de retailformules in het 'reiskanaal'. Het gaat dan niet alleen om winkels in luchthavens en stations, maar bijvoorbeeld ook om het aanbod in tax free aan boord van ferry's, cruiseschepen en vliegtuigen.

 

De nieuwe directie zal gaan over alle merken van de groep, van 'Luxe' (Lancôme, Yves Saint Laurent) over ' Active' (Vichy, La Roche-Posay) tot en met The Body Shop. Ook de haarproducten (Redken, Kerastase) en het grootpublieksgamma (L'Oréal Paris) zullen met de nieuwe instelling te maken hebben.

 

"De groei van het aantal reizigers, nog versterkt door de democratisering van het reizen - met name in de groeilanden - zet consumenten ertoe aan om in dit kanaal een compleet aanbod te zoeken dat een antwoord biedt op al hun schoonheidsverwachtingen, ongeacht hun nationaliteit, beautyrituelen of koopkracht", zegt het hoofd van de nieuwe afdeling, Barbara Lavernos.

 

'Zesde continent' voor L'Oréal

Volgens L'Oréal was in 2012 het totale 'reiskanaal' goed voor een slordige 41 miljard euro), een groei met 9,4% tegenover 2011. Bovendien voorspelt marktonderzoeksbureau Generation een verdubbeling binnen de tien jaar.

 

L'Oréal is vast van plan een groot stuk van die taart binnen te halen. "Travel Retail is een sleutelkanaal om onze doelstelling - de verovering van één miljard nieuwe consumenten - te realiseren", zegt CEO Jean-Paul Agon. "Deze markt, aanwezig over de hele wereld, is te vergelijken met een 'zesde continent'. L'Oréal geniet er al een sterke expertise en beschikt al over stevige banden met de retailers. We koesteren dan ook grote ambities voor de toekomst van dit kanaal."

 

L'Oréal commercialiseert 27 wereldmerken in 130 landen en is met een marktaandeel van 15% het nummer één op de cosmeticamarkt. Binnen het 'travel retail'-segment, waar schoonheids- en verzorgingsproducten tekenen voor 30% van de totale omzet, had L'Oréal naar eigen zeggen een marktaandeel van 21,6%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Etos naar België dankzij fusie Ahold-Delhaize

18/09/2017

Drogisterijketen Etos gaat profiteren van de fusie van haar moederbedrijf, het Nederlandse Ahold, met het Belgische Delhaize. Daardoor kunnen de producten van Etos verkocht gaan worden in onder andere België, Griekenland en Roemenië.

Ecover en Method in handen van SC Johnson

15/09/2017

De Amerikaanse fabrikant van onderhoudsproducten SC Johnson neemt de ecologische schoonmaakproducenten Ecover en Method over van hun moederbedrijf People Against Dirty. Daarbij geeft het bedrijf geen financiële details vrij. 

Unilever heeft interesse in Estée Lauder

25/08/2017

Er gaan geruchten de ronde dat meerdere partijen interesse tonen in een overname van cosmeticabedrijf Estée Lauder. Daarbij zouden onder andere L’Oréal en Unilever een bod overwegen.

Cosmeticaketen Atelier Rebul groeit snel in België

07/08/2017

De Deense cosmeticaketen Atelier Rebul wil de komende maanden snel groeien in België. In juli opende ze al de eerste twee vestigingen in Hasselt en Gent en daar komen snel nog winkels bij in Antwerpen, Brugge en Leuven.

Sephora lanceert nieuw, kleiner winkelconcept

24/07/2017

Cosmeticaproducent Sephora heeft in de Verenigde Staten een nieuw en kleiner winkelconcept gelanceerd. Het bedrijf mikte tot nu toe vooral op grote winkels, maar experimenteert nu dus ook op kleinere schaal.

The Body Shop in Braziliaanse handen

29/06/2017

Het stond in de sterren geschreven en het is nu ook bevestigd: L’Oréal heeft zijn Britse winkeldochter The Body Shop verkocht aan het Braziliaanse Natura Cosméticos. Het contract is deze week ondertekend, zo klinkt het in Parijs.

Back to top