L'Oréal richt 'op reis'-divisie op

L'Oréal richt 'op reis'-divisie op

De Franse cosmetica- en verzorgingsreus L'Oréal heeft een aparte directie Travel Retail opgericht op groepsniveau. Daarmee wil het nummer één op de cosmeticamarkt de verkoop in het sterk groeiende 'reiskanaal' extra aanzwengelen.

Te land, ter zee en in de lucht

De 'Direction Générale Travel Retail Groupe' krijgt zeggenschap over alle merken van de groep voor de retailformules in het 'reiskanaal'. Het gaat dan niet alleen om winkels in luchthavens en stations, maar bijvoorbeeld ook om het aanbod in tax free aan boord van ferry's, cruiseschepen en vliegtuigen.

 

De nieuwe directie zal gaan over alle merken van de groep, van 'Luxe' (Lancôme, Yves Saint Laurent) over ' Active' (Vichy, La Roche-Posay) tot en met The Body Shop. Ook de haarproducten (Redken, Kerastase) en het grootpublieksgamma (L'Oréal Paris) zullen met de nieuwe instelling te maken hebben.

 

"De groei van het aantal reizigers, nog versterkt door de democratisering van het reizen - met name in de groeilanden - zet consumenten ertoe aan om in dit kanaal een compleet aanbod te zoeken dat een antwoord biedt op al hun schoonheidsverwachtingen, ongeacht hun nationaliteit, beautyrituelen of koopkracht", zegt het hoofd van de nieuwe afdeling, Barbara Lavernos.

 

'Zesde continent' voor L'Oréal

Volgens L'Oréal was in 2012 het totale 'reiskanaal' goed voor een slordige 41 miljard euro), een groei met 9,4% tegenover 2011. Bovendien voorspelt marktonderzoeksbureau Generation een verdubbeling binnen de tien jaar.

 

L'Oréal is vast van plan een groot stuk van die taart binnen te halen. "Travel Retail is een sleutelkanaal om onze doelstelling - de verovering van één miljard nieuwe consumenten - te realiseren", zegt CEO Jean-Paul Agon. "Deze markt, aanwezig over de hele wereld, is te vergelijken met een 'zesde continent'. L'Oréal geniet er al een sterke expertise en beschikt al over stevige banden met de retailers. We koesteren dan ook grote ambities voor de toekomst van dit kanaal."

 

L'Oréal commercialiseert 27 wereldmerken in 130 landen en is met een marktaandeel van 15% het nummer één op de cosmeticamarkt. Binnen het 'travel retail'-segment, waar schoonheids- en verzorgingsproducten tekenen voor 30% van de totale omzet, had L'Oréal naar eigen zeggen een marktaandeel van 21,6%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Binnenkort geen sigaretten meer bij Kruidvat en Trekpleister

04/01/2018

Kruidvat en zusterketen Trekpleister halen ten laatste volgend jaar alle tabaksproducten uit hun rekken. De Stichting Tegen Kanker en Alliantie Nederland Rookvrij hopen dat ook de supermarkten het voorbeeld volgen, maar die staan niet meteen te trappelen.

Familie Colruyt koopt webapotheek Newpharma

19/12/2017

De familie Colruyt wordt hoofdaandeelhouder van onlineapotheek Newpharma. Het management van Newpharma slaat daarvoor de handen in elkaar met Korys (het investeringsvehikel van de familie Colruyt) en Colruyt Group.

Nu ook geneesmiddelen op voorschrift bij webshop Multipharma

24/10/2017

Multipharma heeft de dienstverlening op zijn webshop uitgebreid: naast parafarmaceutische producten en voorschriftvrije geneesmiddelen kunnen klanten nu ook geneesmiddelen op voorschrift reserveren.

Grondige herpositionering voor Di

19/10/2017

Een stevig investeringsprogramma moet beautyretailer Di op de kaart zetten als een sterk merk. De krachtlijnen? Een uitgepuurd winkelbeeld, een exclusief assortiment, een e-shop en verhoogde communicatie-inspanningen.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Back to top